[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: ۱۳ اردیبهشت ‌ماه امسال بود که با انتشار گاز و انفجاری که هنوز دلایل آن کاملا مشخص نیست چهارشنبه سیاه معدن زمستان یورت رقم خورد.

چهارشنبه سیاهی که ۴۳ قربانی بر جای گذاشت و بیش از ۷۰ نیروی امدادی و معدنچی را راهی مراکز بهداشتی و درمانی کرد.

از اواسط خردادماه کار آواربرداری در معدن آغاز شد و حدود ۱۰۰ معدنچی برای کمک به ایمن سازی کارگاه و آواربرداری تونل مشغول به کار شده اند.

گرچه در ۱۴۶ روز گذشته حقوق و مطالبات کارگران و جانباختگان حادثه پرداخت شده اما هنوز علت حادثه مشخص نشده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در خصوص آخرین وضعیت معدن زمستان یورت به خبرنگار مهر گفت: اواخر هفته گذشته نمایندگان نظام مهندسی معدن، نماینده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان از معدن بازدید داشته اند.

حسینقلی قوانلو به نتایج این بازدید اشاره کرد و افزود: به غیر از محل حادثه امکان شروع به کار در چند جبهه دیگر معدن زمستان یورت وجود دارد و می توانند کارگران مشغول کار شوند.

وی ادامه داد: در محل حادثه لوکوموتیو دوم را هم پیدا کرده اند و با دادستانی و … صورتجلسه انجام شده و فقط مقدار کمی از خاکبرداری در مسیر انتهای تونل باقی مانده است.

تیم حقیقت یاب می تواند هفته آینده به گلستان بیاید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه لوکوموتیو دوم که در زیر آوار مانده بود خارج شده و کار آواربرداری هم تا پایان هفته به اتمام می رسد، اضافه کرد: این موضوع صورتجلسه شده و به وزارتخانه هم اعلام کرده ایم هفته آینده (بعد ازعاشورا و تاسوعا) تیم حقیقت یاب می تواند به گلستان بیاید و دلایل حادثه را اعلام کنند.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون ۱۰۰ نفر برای تعمیرات در معدن زمستان یورت مشغول به کار هستند، تصریح کرد: در تونل های پایین تر مشکلی برای کار وجود ندارد، تهویه بررسی شده و میزان گاز سنجیده شده است؛ با توجه به اینکه بیمه بیکاری کارگران هم در حال اتمام است و کارگران از ماه آینده دریافتی نخواهند داشت معدن زمستان یورت شرقی را هم آماده کرده ایم.

بیشتر بخوانید :  با نظام پیش‌اظهاری کالا در گمرک نمی‌ماند

زمان حادثه تاکنون معدن زمستان یورت درآمدی ندارد و همه هزینه های تعمیرات، آواربرداری و همچنین حقوق کارگران، معوقات و کسورات دیه جانباختگان را پرداخت کرده استقوانلو با تاکید بر اینکه ۳۰۰ کارگر معدن باید دوباره به کار بازگردند، خاطرنشان کرد: تمام بحث های ایمنی معدن در این مدت (۱۴۶ روز) بررسی شده و به تایید کارشناسان نظام مهندسی معدن رسیده است.

وی با یادآوری اینکه کارفرما حقوق اردیبهشت و خرداد تمام کارگران معدن را در حالی که مشغول به کار نبوده اند، پرداخت کرده است، بیان کرد: کارفرما برای اصلاح و بهبود تهویه و … تقاضای پرداخت تسهیلات داده که در این مدت هنوز محقق نشده است.

قوانلو تاکید دارد چاره ای جز بازگشت به کار مجدد کارگران بیکار شده معدن زمستان یورت وجود ندارد چرا که بیمه بیکاری آن ها به پایان می رسد، اما رسول علیخانی که بعد از حادثه معدن به نمایندگی از معدنچیان و خانواده جان باختگان این حادثه در مقابل رئیس جمهور صحبت کرده بود؛ معتقد است وضعیت کارگران بعد از حادثه خیلی تغییر نکرده است.

بلاتکلیفی در پرداخت کمک هزینه مسکن جانباختگان

وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هرچند در حال حاضر کارگران و خانواده جانباختگان مشکلات بیمه ای ندارند اما در پرداخت حقوق تغییراتی ایجاد نشده است.

علیخانی با بیان اینکه ایمنی معدن رو به افزایش است و نسبت به گذشته بهتر شده، گفت: اما ایمنی واقعی که یک معدن به آن نیاز دارد و دستگاه های مجهز در تونل وجود ندارد و ظاهرا کارفرما برای تهیه آن درخواست وام داده که هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه دیه ۲۱۰ میلیون تومانی و حقوق معوق جان باختگان پرداخت شده است، افزود: طبق قانون دیه و سایر حق و حقوق جانباختگان حادثه به همه ورثه تعلق می گیرد و هم اکنون تعدادی از خانواده های جانباختگان معدن با مشکلات حقوقی مواجه شده اند.

علیخانی ادامه داد: هنوز تکلیف کمک هزینه مسکن جانباختگان هم مشخص نیست و با مشکلاتی حقوقی موجود برای تعدادی از خانواده های جانباختگان بهتر است این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار پرداخت شود.

بیشتر بخوانید :  شکایت قطر از همسایگانش به سازمان تجارت جهانی

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۰ نفر از کارگران معدن زمستان یورت هم بازنشسته شده اند، اضافه کرد: با پرداخت نشدن تسهیلات به کارفرما وضعیت بازنشستگی و استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور هم بلاتکلیف مانده است.

هرچند قوانلو از اعلام آمادگی برای حضور تیم حقیقت یاب در هفته آینده خبر می دهد و معتقد است تمام مباحث فنی و ایمنی تونل مورد بررسی قرار گرفته اما علیخانی که خودش سال ها کارگر معدن بوده و به تازگی (در ماه گذشته) به عنوان معدنچی در معدن زمستان یورت بازنشسته شده است، معتقد است هنوز تا ایمنی واقعی تونل فاصله زیادی وجود دارد.

خروج لوکوموتیو دوم تا پایان مهرماه

آخرین وضعیت معدن زمستان یورت را از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان جویا شدیم و سعید مازندرانی به خبرنگار مهر گفت: لوکوموتیو اول از معدن خارج شده و لوکوموتیو دوم هنوز خارج نشده و احتمالا تا پایان مهرماه انجام می شود و آن زمان تیم حقیقت یاب می تواند حضور یافته و علل حادثه را اعلام کند.

وی با بیان اینکه ایمن سازی و آواربرداری کار وقت گیری است و نمی توان با سرعت آن را انجام داد، تصریح کرد: از زمان حادثه تاکنون معدن زمستان یورت درآمدی ندارد و همه هزینه های تعمیرات، آواربرداری و هزینه های حین عملیات امداد و نجات و همچنین حقوق کارگران، معوقات و کسورات دیه جانباختگان را پرداخت کرده است.

مازندرانی خاطرنشان کرد: کارفرما حقوق تیرماه ۱۰۰ کارگر مشغول به کار را در شهریورماه پرداخت کرده است و با این حجم مشکلات تاخیر در پرداخت حقوق با فاصله یکی و دو ماه کمی طبیعی است. کارگران باید از چندین کارفرما شکایت کنند تا بتوانند به نتیجه برسند و همین امر باعث تاخیر در انجام این موضوع شده است وگرنه با کارفرمای معدن زمستان یورت مشکلی وجود ندارد

وی به مشکلات بازنشستگان معدن زمستان یورت هم اشاره و بیان کرد: کارگران می خواهند از کار سخت و زیان آور استفاده کنند  در حالی که به غیر از معدن زمستان یورت در معادن دیگری هم کار کرده اند و سایر کارفرماها باید حق و حقوق کارگران را بپردازند.

بیشتر بخوانید :  ضمانت دولت برای ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی

وی متذکر شد: در حقیقت کارگران باید از چندین کارفرما شکایت کنند تا بتوانند به نتیجه برسند و همین امر باعث تاخیر در انجام این موضوع شده است وگرنه با کارفرمای معدن زمستان یورت مشکلی وجود ندارد.

 کارشناسان در چند قدمی کشف علت انفجار معدن

هرچند حضور تیم حقیقت یاب و بررسی علل حادثه به روشن شدن علت حادثه کمک می کند اما اعلام نظر نهایی در این خصوص باید از سوی دادگستری انجام شود و چندی پیش رئیس کل دادگستری گلستان از باز بودن پرونده حادثه معدن خبر داده و وعده داده بود با مقصران حادثه برخورد می شود.

از رئیس کل دادگستری گلستان آخرین وضعیت را جویا شدیم و هادی هاشمیان گفت: با تلاش شبانه روزی کارگران معدن، یکی از لوکوموتیوهایی که گمان می رفت  تلاش برای روشن کردن دوباره آن سبب انفجار معدن آزادشهر شده است، از تونل خارج شد.

وی افزود: با خروج این لوکوموتیو، گروهی متشکل از بازرس وزارت کار، بازپرس پرونده و نیروی انتظامی این لوکوموتیو را بررسی کردند.

رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: بازرس وزارت کار، نتیجه ی بررسی های اولیه را اعلام کرده و گفته نظر نهایی پس از  خروج لوکوموتیو دیگری که در فاصله ی دورتری از لوکوموتیو خارج شده  قرار دارد، اعلام خواهد شد.

این مقام ارشد قضایی استان اضافه کرد: هم اکنون کارگران در سه شیفت، ایمن سازی تونل محل انفجار را انجام می دهند تا  مابقی لوکوموتیوهای احتمالی از تونل خارج و راه برای  حضور و بررسی تیم کارشناسی هموار شود.

هاشمیان تاکید کرد: نظریه تیم کارشناسی، نظریه مشورتی است و پس از ارائه این گزارش به تیم کارشناسان رسمی قوه قضاییه و تایید آن، در دادگاه قابل استناد است.

هاشمیان به مردم استان و خانواده های کارگران آسیب دیده در این حادثه اطمینان داد: دستگاه قضایی تا استیفای حقوق مصدومان و خانواده های جان باختگان کوتاه نخواهد آمد و با مقصران حادثه در هر جایگاه و مقامی که باشند بدون اغماض برخورد می کند.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگاني ايران چيناتاق بازرگاني قزويناتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستانتجهیزات شبکه سیسکو زایکسلترخیص کالا در بوشهرتمدید کارت بازرگانی استان زنجانچگونگی خرید دلارچگونه از خارج خرید کنیمحمل بار از چین به دبیحمل سریع هواییحمل و نقل بارخريد از سايت هاي خارجيخرید ابزار توسانخرید ابزار قالب بندیخرید از سایت های چینیخرید اینترنتی ذرت دون کنخرید پستی از خارجخرید تجهیزات بوکسخرید خط تولید قیر امولسیونخرید خط تولید نوشابهخرید دلار برای سرمایه گذاریخرید شارژ تلفن خارج از کشورخرید فندک از چینخرید مستر کارت ترکیهخرید و فروش اینترنتیرهگیری مرسوله پستی کارت سوختسایتهای بیت کوینشرایط ترخیص کاریشرکت های حمل دریاییشرکت های حمل و نقل بار هواییصادرات زعفران به استرالیاضريبة ترخيص السيارات فى مصر 2013فروش ابزار حکاکی روی چرمقانون گمرکی جدیدقوانین گمرک قشمقیمت حواله یوان چینقیمت خرید دلار روزقیمت فریت بار به امریکاقیمت مستر کارتکارگو فرودگاهگمرک ترخیص خودروگمرک لطف آبادمراحل ترخیص خودرو سرقتیمستر کارت عراقواردات خودرو توسط معلولینواردات خودرو سودواردات فندقواردات هواییی گمرک

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها