وزیر اقتصاد: گمرک پیشتاز مبارزه با تحریم است

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس از گمرک جمهوری اسلامی ایران، «فرهاد دژپسند» روز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه «فرود عسگری» و «مهدی میراشرفی» رئیس کل گمرک، افزود: برای اینکه سهم خود را در اقتصاد بین المللی افزایش دهیم باید هوشمندسازی گمرک را توسعه دهیم.
وی گفت: گمرک را به گونه ای پیش می بریم که پیشتاز و هموارساز مسیر تولید و تجارت در کشور باشد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه گمرک باید حافظ تولید داخلی و افزایش دهنده حجم اقتصاد ایران در بازارهای بین المللی باشد، افزود: به دنبال هوشمندسازی و تجهیز هر چه بیشتر گمرکات هستیم.
وی هدف گمرک را تسهیل مسیر واردات مواد اولیه برای تولید و توسعه صادرات کالاهای ایرانی بیان کرد.
دژپسند با اشاره به اینکه گمرک سازمانی با فعالیت‌های عظیم است، گفت: تصویری که از عملکرد گمرک منعکس می شود خیلی کوچکتر از فعالیت های این سازمان است و گمرک کار بسیار بزرگی در صیانت از مرزهای کشور انجام می دهد.

** باید چالش میان سازمان ها به عنوان مانع توسعه تجارت رفع شود
«مهدی میراشرفی» در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس کل جدید گمرک با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران، گفت: با توجه به این موقعیت باید تجارت را توسعه دهیم، چرا که در دنیا رشد تجارت از رشد اقتصاد پیشی گرفته است.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۹۰ درصد تجارت دنیا با حمل و نقل دریایی است، گفت: ما با توجه به اینکه سه هزار کیلومتر مرزآبی داریم، باید از این موقعیت استقاده کرده و بر روی توسعه تجارت دریایی خود تمرکز کنیم.
میر اشرفی ادامه داد: یکی از موانع ما در توسعه تجارت، تعدد سازمان های همجوار است و باید چالش های میان سازمان ها رفع شود.
وی افزود: در پیاده سازی سامانه های گمرکی و الکترونیکی کردن گمرک، اقدامات بسیار خوبی انجام شده، اما در روند هوشمند سازی در ابتدای راه هستیم. درهمین حال تلاش می کنیم از همکارهای منطقه ای و ظرفیت کنوانسیون های بین المللی در تسهیل تجارت استفاده کنیم.
معاون وزیر اقتصاد گفت: گمرک چندین سال است که جلوگیری از جعل اسناد را هدف خود قرار داده و در این راستا با استفاده از پنجره واحد تجارت فرامرزی جعل اسناد گمرکی به کمترین حد رسیده است و جعل را به صورت ریشه ای و بنیادین از بین برده ایم.
میراشرفی تاکید کرد: نگاه گمرک به تعرفه ها منطقی است و با این نگاه از تجارت حمایت می کند. البته گمرک به عنوان سازمان تصمیم گیر معافیت ها به شمار نمی رود، اما به سازمان های مربوطه، پیشنهاد معافیت برای تولیدکنندگان را می دهد.

** کاهش بیش از ۷۰ درصدی فرآیند صادرات و واردات
در ادامه مراسم، «فرود عسگری» رئیس سابق گمرک، گفت: براساس گزارش بانک جهانی، رتبه ایران در حوزه سهولت کسب و کار از ۱۲۶ به ۱۲۱ ارتقاء یافته است، تنها شاخصی که در حوزه سهولت کسب و کار جهش داشته مربوط به زیرشاخه تجارت فرامرزی است.
وی به فرآیند صادرات، واردات و ترخیص اشاره کرد و گفت: طبق گزارش جهانی گمرک هم اکنون زمان فرآیند صادرات ۷۳ درصد و واردات ۷۹ درصد کاهش یافته است. همچنین در شاخص فرایندهای ترخیص از رتبه ۱۱۰ به ۷۱ صعود کرده است.
عسگری افزود: گمرک در شاخص تحویل به موقع کالا که سازمان های دیگری هم در آن نقش دارند، از رتبه ۱۱۶ در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۶۰ در سال ۲۰۱۸ رسیده است.
رئیس سابق گمرک به افزایش آمار کشفیات گمرک اشاره کرد و گفت: گمرک در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ رتبه نخست را کسب کرد و ژاپن در رتبه دوم قرار گرفت و هم اکنون مبادی عمده ورودی کشور به ایکس‌ری مجهز شده‌اند.
وی اضافه کرد: مبادی مهم گمرکی به ۱۶ دستگاه ایکس‌ری مجهز شدند و ۲۳ دستگاه، متولی صدور مجوز برای ترخیص کالا هستند و ۲۴ نوع عوارض مختلف در فرایند صادرات و واردات دریافت می شود.
اقتصام**۹۱۳۲**۲۰۲۲

انتهای پیام /*

[ad_2]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x