[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تشریح عملکرد سامانه جامع تجارت با حضور محسن شیری، مسئول بخش فرامرزی این سامانه و همچنین محسن فرخنده ای، مسئول بخش تجارت داخلی این سامانه با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

در این نشست، محسن شیری، مسئول بخش فرامرزی سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه طبق ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین ماده ۸ قانون بهبود فضای کسب و کار راه‌اندازی شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی این سامانه است.

وی با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت از مردادماه سال گذشته رسماً فعالیت خود را آغاز کرد، ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه، به تدریج عملیات ثبت سفارش در سامانه «ثبتارش» به سامانه جامع تجارت منتقل می‌شود به طوری که از سال گذشته از حدود ۸۰۰۰ ردیف تعرفه کالایی در کتاب «مقررات صادرات و واردات»، فقط ۲۲۷ ردیف تعرفه کالایی که در زمره کالاهای حساس قرار دارند، در این سامانه ثبت شده‌اند.

شیری با بیان اینکه در بخش تجارت خارجی سامانه مذکور، پنج ماژول عملیات تجاری، عملیات کالایی، عملیات ارزی، عملیات لجستیک بین‌المللی و عملیات تشریفات گمرکی در نظر گرفته شده است، گفت: بازرگانان می‌توانند از طریق این بخش‌ها، از آخرین ضوابط به صورت برخط مطلع شوند.

مسئول بخش فرامرزی سامانه جامع تجارت با اشاره به شاخص تجارت فرامرزی در جهان گفت: متأسفانه رتبه ایران در این شاخص از ۱۳۴ در سال ۲۰۱۰ به رتبه ۱۶۷ در سال ۲۰۱۶ تنزل پیدا کرده است. همچنین این رتبه با سه پله سقوط در سال ۲۰۱۷ نیز به ۱۷۰ کاهش پیدا کرده است که نشان می‌دهد در تجارت فرامرزی شاهد یک روند نزولی بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید :  برجام‌زدایی از اقتصاد

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی را که برای بهبود این شاخص در دنیا به کار می‌گیرند، راه‌اندازی سامانه پنجره واحد تجاری است که در ۷۳ کشور دنیا راه‌اندازی شده است ضمن اینکه مطالعات راه‌اندازی این سامانه در ایران انجام شده و ذیل سامانه جامع تجارت نیز فعالیت می‌کند.

شیری به اجزای دخیل در سامانه جامع تجارت اشاره کرد و افزود: وزارت اقتصاد در بخش بانک‌ها، بیمه‌ها و گمرک، وزارت راه و شهرسازی در بخش راه‌اندازی سامانه جامع حمل و نقل و لجستیک بین‌المللی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان دستگاه‌های دولتی به نوعی با این سامانه باید فعالیت کنند. علاوه بر این بخش خصوصی نیز در این فرآیند حضور دارد.

مسئول بخش فرامرزی سامانه جامع تجارت با بیان اینکه قبل از راه‌اندازی سامانه، بازرگانان و تجار برای دریافت مجوزهای واردات باید به بیش از ۲۰ دستگاه مراجعه می‌کردند، گفت: با توسعه این سامانه، تمام فرآیند صدور مجوز از طریق آن امکان‌پذیر است.

وی افزود: در فرآیند احراز هویت تجار، بازرگانان مجبور بوده‌اند در دستگاه‌های مختلف احراز هویت کنند. همچنین می‌بایست اسناد تکراری به دستگاه‌های مختلف به منظور دریافت مجوز واردات ارائه دهند که با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت، تمام این فرآیند یکپارچه خواهد شد؛ ضمن اینکه یکی دیگر از وظایف سامانه مذکور، نظارت بر فرآیندها است.

به گفته شیری، «تجارت»، «حمل و نقل» و «اقتصاد» سه هاب اصلی سامانه جامع تجارت هستند؛ همچنین در این سامانه سه مرحله در فرآیند یکپارچه‌سازی و نظارت بر واردات پیش‌بینی شده است؛ در مرحله اول حذف حضور فیزیکی بازرگانان و داده‌های تکراری، در مرحله دوم حذف فرآیندها و اسناد غیرضروری و در مرحله سوم، اتصال به سامانه‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید :  استقبال از خانه 50 متری، چرا؟

مسئول بخش فرامرزی سامانه جامع تجارت با بیان اینکه در فاز نخست شناسه ۱۱ گروه کالای در معرض قاچاق در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شوند، گفت: تاکنون شناسه کالاهای چهار گروه سلامت‌محور، پوشاک و منسوجات، سیگار، تلفن همراه و تبلت در سامانه ثبت شده‌اند و واردکنندگان بدون ثبت شناسه این کالاها نمی‌توانند نسبت به واردات آنها اقدام کنند.

در ادامه این نشست نیز محسن فرخندئی مسئول بخش تجارت داخلی سامانه جامع تجارت با بیان اینکه این بخش از سامانه هفته آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: در این فرآیند تلاش می‌شود منشأ ورود کالا به زنجیره عرضه و لجستیک شناسایی شود.

وی افزود: منشأ ورود کالا می‌تواند کالاهای ترخیص شده از کالاهای گمرک یا کالاهای تولید داخل باشند که در فرآیند بخش تجارت داخلی، این منشأ مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاانتقال پول به شبابازی حمل بار با جرثقیلبیت کوین تالکبیت کوین کسب درآمدپروژه ی حمل و نقلترخیص کالا در بندرعباسترخیص کالا نوشهرثبت واردات خودروحمل زمینی از آلمانحمل و نقل بین المللی به افغانستانحمل و نقل غدیرحمل و نقل مواد غذاییحمل و نقل هوایی در جهانخرید از آمازون یاتاخرید ایفون از المانخرید اینترنت 3g همراه اولخرید اینترنتی شارژ ایرانسلخرید اینترنتی ضد آفتاب اوریاژخرید اینترنتی ضد یخخرید اینترنتی لباس مردانهخرید تجهیزات چاپخانهخرید خط تولید چیپسخرید خط تولید رب گوجه فرنگیخرید خط تولید نایلکسخرید عروسک آمازوندانلود قوانین گمرکیروش خرید از سایت علی باباسامانه كارت بازرگاني هوشمندسایت شرکت آمازونشرکت حمل و نقل بین المللی زرین برناشرکت واردات تجهیزات آزمایشگاهیصادرات چینعمده صادرات ایران به چینقوانين گمركي مناطق آزادقوانین گمرکی وارداتکارگو هواپیمایی اماراتکتاب قوانین گمرکیگمرك قزوينگمرک امانات پستیگمرک پست ایرانمستر کارت رایگان برای ثبت نامنماینده وب مانی در ایرانواردات از چین چگونه استواردات تجهیزات دندانپزشکی از چینواردات تجهیزات شهربازیواردات خودرو کم مصرفواردات ضایعات مس از عراقواردات عطر از دبیواردات گندم ایران از آمریکایادگیری ترخیص کالا

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها