حمل و نقل هوایی و دریایی

در این مقاله از سایت گروه تجاری ققنوس به نکاتی در رابطه با واردات از چین اشاره می کنیم. همین طور به شما می گوییم که حمل دریایی برای تان مناسب تر است یا حمل هوایی.

یکی از نگرانی هایی که خریداران در هنگام واردات کالا و تجهیزات از کشور چین دارند، شیوه حمل و نقل کالاها است.

شاید به نظرتان این طور بیاید که شیوه حمل و نقل دریایی برای واردات حجم بالایی از کالاها مناسب تر باشد؛ چرا که هزینه آن بسیار ارزان تر است.

در حالی که به عقیده اشخاص دیگر، باید شیوه حمل و نقل هوایی را انتخاب کرد چرا که در مقایسه با شیوه حمل و نقل دریایی، از مزیت “زمان” برخوردار است.

اما باید به این نکته اشاره کنیم که علاوه بر زمان و هزینه، فاکتورهای زیاد دیگری هستند که باید به آن ها نیز توجه کنیم.

بلکه باید به مسائلی مانند نوع محصول وارداتی، خطر آسیب دیدگی محصول و حتی شرایط محیطی در نوع حمل و نقل در هنگام واردات از چین نیز توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک واسطه گر موفق در حوزه حمل و نقل باشیم؟ {راهنمای کامل}

فراموش نکنید که شیوه حمل و نقل هوایی و دریایی هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. در ادامه مقاله سایت گروه تجاری ققنوس به چندین فاکتور اشاره می کنیم.

هزینه حمل و نقل در واردات از چین

به طور قطع، هزینه واردات کالا به شیوه هوایی بیشتر است – براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک جهانی، این هزینه حداقل بین ۱۲ تا ۱۶ برابر بیشتر از هزینه حمل و نقل دریایی است.

علت گران تر بودن هزینه ها در حمل و نقل هوایی، ظرفیت محدود هواپیما در مقایسه با کشتی است.

دقیقا به همین دلیل است که تقریبا ۹۰ درصد از حمل و نقل های سراسر جهان به شیوه دریایی انجام می شود.

در عین حال باید به این نکته نیز توجه کنیم که هزینه های حمل و نقل به حجم و وزن کالا بستگی دارد. گاهی اوقات شاهد این هستیم که انتخاب شیوه حمل و نقل هوایی برای ارسال یک کالای کوچک مناسب تر باشد.

علت مناسب تر بودن شیوه هوایی، تفاوت های ناچیز در هزینه ها می باشد؛ هزینه ارسال کالاهای سبک بسیار کم تر از هزینه ارسال کالاهای سنگین وزن می باشد.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم، ماهیت کالا است. چقدر برای شما اهمیت دارد که کالا به موقع به دست تان برسد؟ آیا کالاهایی که در محموله تان وجود دارند، برای کسب و کارتان حیاتی هستند یا این که می خواهید برای تولید کالا برای یک مشتری با ارزش آن ها را مصرف کنید؟ آیا، اگر کالا به موقع به دست تان نرسد، به مشتری ضرر مالی می رسد یا این که اعتماد آن ها نسبت به شما از بین می رود؟ اگر پاسخ شما به این سئوالات “بله” است، باید بگوییم که بهترین شیوه برای شما همان شیوه حمل و نقل هوایی است.

بیشتر بخوانید :  6 نکته برای اجرای یک کسب و کار و بهبود دانش شخصی خود

علاوه بر هزینه های حمل و نقل در واردات از چین که در دو شیوه تفاوت قابل توجهی دارند، هزینه های مقصد یا حقوق گمرکی در هر دو شیوه تا حدود زیادی مشابه هستند.

بیشتر بخوانید: انواع بیمه در حمل و نقل بین المللی | راهنمای کامل مشتریان

با این وجود، اگر می خواهید کالای خود را به صورت دریایی و به شیوه LCL {کمتر از ظرفیت کل کانتینر} جابجا کنید و نه شیوه FCL {تمام ظرفیت کانتینر}، احتمالا باید هزینه های اضافه را پرداخت کنید.

هزینه هایی که موظف به پرداخت آن ها هستید شامل هزینه های تلفیق بار LCL با دیگر محموله ها در یک کانتینر در ایستگاه حمل و نقل می باشد.

از این رو توصیه می کنیم که در هنگام انتخاب به صرفه ترین شیوه حمل و نقل، حتما به این نکته توجه داشته باشید.

هزینه حمل هوایی و دریایی در واردات

زمان حمل و نقل

در هنگام واردات از چین، از نظر زمان نیز شیوه حمل و نقل هوایی برنده می شود. در بیشتر موارد شاهد این هستیم که زمان حمل و نقل به شیوه هوایی بین ۳ تا ۵ روز می باشد؛ یا در نهایت ۱۰ روز می باشد.

از طرف دیگر، شیوه حمل و نقل دریایی قرار دارد که اگر به طور مثال بخواهیم به زمان لازم برای طی کردن مسافت میان شانگهای تا لس آنجلس اشاره کنیم، این زمان بین ۲۱ تا ۳۰ خواهد بود.

البته این را فراموش نکنید که برخی از شرکت های حمل و نقل به مشتریان خود سرویس LCL اکسپرس {کمتر از ظرفیت کانتینر} را پیشنهاد می کنند که در مقایسه با LCL یک مزیت عمده دارد.

زمان ارسال کالا در سرویس LCL اکسپرس کم تر می شود. از این رو می توان این شیوه را جایگزینی برای حمل و نقل هوایی بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل زمینی: FTL و LTL و دیگر اطلاعات جامع مخصوص مبتدی ها {۲۰۲۱}

با این وجود نباید این نکته را فراموش کنید که در حمل و نقل هوایی، محموله تان از یک فرودگاه به فرودگاه دیگر منتقل می شود.

کشتی های بزرگ نیز تنها به بندرهای مشخص شده می روند که ممکن است مسافت میان این بندرها از انبار یا کارخانه شما زیاد باشد.

از این رو، فورواردر حمل و نقل بایستی کارهای گمرکی و حمل و نقل اجناس به کارخانه یا انبار شما را انجام دهد {شما موظف به پرداخت هزینه های فورواردر حمل و نقل براساس توافق نامه حمل و نقل هستید که با فروشنده امضا کرده اید}. در نتیجه، این زمان را هم باید به زمان حمل و نقل اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: فورواردر حمل و نقل ۲۰۲۰؛ هر چیزی که لازم است درباره فورواردر بدانید

زمان در حمل دریایی و هوایی

قابل اطمینان بودن و خطر آسیب دیدگی در واردات از چین

با وجود این که شرایط جوی تاثیری مستقیم بر قابل اطمینان بودن هر دو شیوه حمل و نقل هوایی و دریایی دارد، با این وجود به نظر می رسد که هواپیما، در مقایسه با کشتی، بیشتر به برنامه های خود پایبند باشد.

مناسب نبودن شرایط جوی و تراکم در بندرگاه ها می تواند باعث تاخیر در زمان رسیدن کشتی ها شود. علاوه بر این، نظم و ترتیب در حمل و نقل های هوایی بیشتر از حمل و نقل های دریایی است.

بیشتر بخوانید :  چرا باید یک نماینده مطمئن در چین داشته باشیم؟

اگر موفق نشوید که محموله خود را در پرواز اول بارگیری کنید، فورا می توانید آن را در پرواز بعدی قرار دهید.

اما در شیوه حمل و نقل دریایی، برنامه ها به صورت هفتگی تنظیم می شوند؛ و از این رو اگر نتوان مرسوله را در زمان تعیین شده به کشتی رساند، متاسفانه مرسوله با تاخیر به مقصد خواهد رسید.

ثانیا، یک تصور غلط وجود دارد مبنی بر این که وضعیت بسته ها در حمل و نقل هوایی مناسب تر از هواپیما است.

اگر سری به فرودگاه ها بزنید، می بینید که چگونه با بسته ها رفتار می کنند و آن ها را به هر طرف پرتاب می کنند.

علاوه بر این، گاهی اوقات امنیت بسته ها در هنگام ارسال به شیوه حمل و نقل هوایی تامین نمی شود. به طور مثال، محموله های هوایی را گاهی اوقات در پالت ها قرار نمی دهند. از این رو، احتمال آسیب دیدن شان بیشتر می شود.

به شما این تضمین را می دهیم که اگر محموله های تان را خودتان در پالت قرار ندهید، در فرودگاه به این طرف و آن طرف پرتاب خواهند شد.

بیشتر بخوانید: واردات کالا از چین {راهنمای جامع ۲۰۲۱} مخصوص تازه واردان

در هنگام واردات از چین، اتفاقاتی که ممکن است در حمل و نقل دریایی پیش نیاید، احتمال وقوع شان در زمان حمل و نقل هوایی وجود دارد.

در این قسمت به یک داستانی اشاره کنیم که شاید برای تان جالب باشد اما در آن موقع بسیار آزار دهنده بوده است.

چندین سال گذشته ما با محموله ای طرف بودیم که به شیوه هوایی ارسال شده بود. یک کالای فلزی بود که با چسب به پلاستیک زده بود. تمام قطعات آن در حین ارسال شکسته بود. اما وقتی که همان محموله از طریق دریا رسیده بود، هیچ گونه آسیبی ندیده بود. علت مشکل مشخص نبود اما تصور میشد که فشار هوا، اختلاف دما و تفاوت میان انبساط و انقباض فلز و پلاستیک باعث آن شده باشد.

واردات

محدودیت های حمل و نقل هوایی و دریایی در واردات

با کشتی می توان هر چیزی را جابجا کرد؛ از پوشاک و ماشین گرفته تا ماشین آلات سنگین و قطعات هواپیما.

اما حمل و نقل به شیوه هوایی با محدودیت هایی همراه است.

با وجود این که هواپیماهای بسیار بزرگی برای جابجایی کالاها ساخته شده اند – به طور مثال Antonov An-225 Mriya – اما حداکثر توان این هواپیما حدود ۶۴۰ تن است.

اگر این میزان را با ظرفیت بزرگ ترین کشتی باری جهان، یعنی OOCL Hong Kong، مقایسه کنیم، متوجه می شویم که ظرفیت این کشتی ۲۱.۴۱۳ TEU می باشد.

ابعاد یک TEU یا واحد معادل با بیست فوت برابر است با یک کانتینر استاندارد ۲۰ فوتی که طول آن ۲۰ فوت و ارتفاع آن ۸ فوت می باشد.

در عین حال، حداکثر باری که هواپیمای باری ذکر شده می تواند جابجا کند، فقط فضای یک گوشه از این کشتی را می گیرد.

حمل و نقل هوایی محدودیت های دیگری نیز دارد؛ به طور مثال، حمل و نقل انواع خاصی از محموله ها به شیوه هوایی ممنوع یا محدود است.

لیست این کالاها با توجه به کشور و خط هوایی متفاوت می باشد اما معمولا شامل کالاهای قابل اشتعال مانند ادکلن و گازها، کالاهای سمی یا خورنده مانند باتری ها، اجسام مغناطیسی مانند اسپیکر، مواد شیمیایی و موارد دیگر می شود.

بیشتر بخوانید :  رشد ۱۷درصدی صادرات در شش ماهه سال‌۹۷/ ۹۲۴هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی از مرزها وارد شد

حمل و نقل به شیوه دریایی هیچ کدام از این محدودیت ها را ندارد؛ که از این نظر، دست برتر در مقایسه با شیوه هوایی را دارد.

محدودیت حمل و نقل

تاثیرات زیست محیطی در واردات از چین

در نهایت باید بگوییم که همه چیز در هزینه ها و آسودگی خلاصه نمی شود. باید به تاثیراتی که حمل و نقل کالاها بر زیست محیط ما در این قاره خاکی می گذارد نیز توجه کنیم.

هیچ شکی در این مسئله وجود ندارد که میزان کربن تولیدی در شیوه حمل و نقل هوایی بیشتر از حمل و نقل دریایی است.

براساس اطلاعات آورده شده در وب سایت timeforchange.org، حمل و نقل کالاها به شیوه هوایی مساوی است با انتشار ۵۰۰ گرم کربن دی اکسید در هر تن به ازای هر کیلوگرم.

از طرف دیگر، زمانی که کالا به شیوه دریایی جابجا می شود، بین ۱۰ تا ۴۰ گرم کربن دی اکسید در هر تن به ازای هر کیلوگرم منتشر می کند.

بیشتر بخوانید: چرا ما به نماینده خرید در کشور چین نیاز داریم؟

اما این به آن معنا نیست که در هنگام حمل و نقل دریایی، خیال تان از بابت انتشار کربن دی اکسید راحت باشد.

این در حالی است که این شیوه به افزایش آلودگی صوتی و نشت نفت کمک کرده و به موجودات آبزی، مانند وال ها به دلیل برخورد با کشتی ها، آسیب می رساند.

همچنان فضا برای پیشرفت در حوزه حمل و نقل دریایی وجود دارد.

اگر تجارت به شیوه فعلی و به طور معمول ادامه یابد، آلودگی هایی که از سوی صنایع دریایی ایجاد می شود، به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

در یکی از مطالعات مشخص شد که انتشارات ناشی از حمل و نقل تا سال ۲۰۵۰ می تواند بین ۵۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش یابد.

با این وجود، ابتکار عمل هایی در این زمینه به خرج داده شده است که هدف آن ها کاهش انتشار کربن دی اکسید از سوی صنعت حمل و نقل با همکاری در میان تمام ذینفعان می باشد. ابتکار عمل حمل و نقل قابل تحمل، از جمله این موارد می باشد.

تاثیرات زیست محیطی

سخن آخر؛ واردات از چین

همان طور که در این مقاله از سایت گروه تجاری ققنوس مطالعه کردید، حمل و نقل هوایی و دریایی هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارد.

از این رو، باید با توجه به عوامل و فاکتورهای گفته شده، مانند هزینه ها و سهولت حمل و نقل، شیوه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

درباره گروه تجاری ققنوس

شرکت بازرگانی بین المللی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه با نام تجاری گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت در حوزه تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی اعم از هوایی، دریایی و زمینی و سایر خدمات نظیر ترخیص کالا، حوالجات ارزی، خرید از سایت های خارجی، سرویس های درب به درب (DDP)، پست اکسپرس توانسته است میزبان بسیاری از تجار ایرانی و واردکنندگان کالا و صنایع کشور طی این مدت باشد.مشاوره صحیح و حرفه ای ،ضمانت بهترین قیمت و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب ضمن ارائه سرویس سه اصل اولیه است که گروه تجاری ققنوس از نخستین روز تاسیس سعی کرده به ان پاینبند باشد و با رعایت این سه اصل توانسته به لطف مشتریان وفادار خود پس از ۸ سال فعالیت همچنان اقدام به ارائه خدمات به مشتریان جدید و سابق خود بنماید.

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها