[ad_1]

به گزارش تراز ، موضوع تولید بیش از اندازه یا کمتر از نیاز یک محصول کشاورزی در کشور از سال‌های متمادی وجود دارد و دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان در برخی محصولات اقدام به خرید تضمینی و توافقی محصولات آنها به قیمتی فراتر از بازار می‌کند تا از این طریق از میزان ضرر و زیان تولیدکنندگان بکاهد.

برخی از محصولات اما شامل این خرید توافقی و تضمینی نمی‌شود و کشاورزان باوجود زحمت و سرمایه‌گذاری که کرده‌اند حتی امکان برداشت محصول خود از زمین‌های کشاورزی را ندارند و قیمت در بازار به شکلی تعیین می‌شود که حتی پاسخگوی هزینه‌های برداشت و حمل و نقل به بازار عمده‌فروشی محصول نیست.

بنابراین گزارش روز گذشته نیز فیلمی از یک کشاورز در فضای مجازی منتشر شد که کشاورز با مشاهده خرید هر کیلوگرم از این محصول باقیمت ۵۰ تومان در سر زمین محصولات خود را از بین می‌برد.

هزینه حمل و نقل هر کیلوگرم هندوانه تا تهران ۱۰۰ تومان

حسین مهاجران رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار دراین‌باره به تسنیم گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم هندوانه در میادین میوه و تره‌بار به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰تومان از کشاورز خریداری می‌شود اما اگر این محصول کیفیت کمتری داشته باشد قیمت‌های  پایین‌تری  دارد و حتی ممکن است هر کیلو ۵۰ تومان نیز خریداری نشود.

وی افزود: هندوانه‌ای که در پشت وانت و برخی از واحدهای صنفی به قیمت هر کیلوگرم ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود به قیمت همان ۵۰ تومان  از کشاورزان خریداری‌شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار ادامه داد: هندوانه موجود در بازار ازشهرستان‌های اراک، همدان و اطراف تهران به کشورمی آید که متوسط هزینه حمل‌ونقل این محصولات به تا تهران حدود هر کیلوگرم ۱۰۰ تومان است.

بیشتر بخوانید :  تقویت ۳۳۴ واحدی شاخص کل بورس

یک مقام مسئول: کشاورزان به جای هندوانه کلزا بکارند

بنابر این گزارش تسنیم چندی پیش نیز گزارشی درباره وضعیت کشت و مشکلات تولید هندوانه در کشور منتشر کرده بود که مدیر کشاورزی شهرستان کهگیلویه به صراحت اعلام می کند که متوسط خرید هر کیلو گرم هندوانه از کشاورزان منطقه حدود ۷۰ تومان است.

سید عمران تقویدر این ارتباط گفته بود:به دلیل بسته شدن مرزها در استان‌های مرزی کشور، استقبال خوبی از خرید هندوانه کشاورزان صورت نگرفت. امسال به دلیل نبود بازار مناسب قیمت فروش هندوانه در کهگیلویه به ۷۰۰ ریال رسید .

تقوی به برنامه‌های جهاد کشاورزی برای جایگزین کردن محصولات با مصرف کم آب به جای هندوانه اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه هندوانه، یونجه، برنج محصولات پر مصرفی هستند ما در فصل‌های زراعی آینده برنامه داریم که کشاورزان را به سمت محصولات استراتژک مانند کلزا سوق دهیم.

نظارت الکترونیک بر محصولات کشاورزی

در این گزارش همچنین کشاورزان از عدم سود دهی در کشت محصول خود گلایه میکنند که مشابه این گلایه‌ها در محصولات دیگری مانند: سیب زمینی، پیاز، سیب درختی، گوجه فرنگی، انگور و غیره نیز در گذشته مشاهده شده بود و مانند دور باطلی هرساله ادامه دارد اما  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در آغاز سال زراعی سال جاری جدید خبر مهمی داد که گویا رفع کننده این مشکل طی یک سال آینده است.

حجتی در این همایش با اشاره به اینکه کشاورزی کشور هنوزبه صورت سنتی اداره می شود اظهار داشت: با اجرای الگوی کشت به ویژه در محصولات اساسی می توانیم تولید را مدیریت کنیم  تا دیگر شاهد کاهش یا افزایش تولید در محصولی خاص مانند پیاز و سیب زمینی نباشیم.

بیشتر بخوانید :  رییس بانک مرکزی آمریکا:سطح فعلی بدهی آمریکا بسیار نگران کننده است

وی افزود: با اجرای الگوی کشت، اگر قرار است محصول پیاز  در منطقه بناب هزار هکتار کشت شود باید بتوانیم براساس برآوردی که از نیاز بازار داخل داریم برنامه تولید را برای نقاط دیگر کشور اجرا کنیم و اجازه ندهیم در مناطق مختلف کشور بیشتر از سطحی که در برنامه تعیین شده است، زیرکشت برود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از مدیریت لحظه ای در مزارع کشور می توانیم برآورد دقیقی از کشت و تولید هر محصول داشته باشیم تا در زمانی که در منطقه ای به هر علتی میزان تولید محصولی کاهش یافت آن را در منطقه دیگری کشت کنیم تا با کسری تولید مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی متهم هستیم که نمی توانیم میزان تولید پیاز و سیب زمینی را مدیریت کنیم البته بخشی از این اتفاق طبیعی است اما نمی توانیم این ضعف را توجیه کنیم بلکه باید با برنامه های مدیریتی از وقوع چنین مسائلی جلوگیری کنیم.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآمار صادرات و واردات تجهیزات پزشکیاخبار گمرک جمهوری اسلامی ایراناولویت 9 گمرکبیت کوین درامدبیمه حمل و نقل دریاییتجهیزات شبکه سوئیچتجهیزات شبکه و سرورترخیص بسته پستی از گمرکترخیص خودرو از پارکینگترخیص کار گمرک دوغارونترخیص و واردات خودروثبت شرکت و کارت بازرگانیچکیده تجهیزات شبکهحمل اسلحه امریکاحمل بار از چین به ایرانحمل بار با کارگوحمل بار تهرانحمل بار توسط ایران ایرحمل و نقل بین المللی تک بارحمل و نقل بین المللی تهران مارینحمل و نقل درياييحمل و نقل هوایی هماخدمات بار هوایی علمدارخدمات بار هوایی گروه سانخدمات بار هوایی هماخرید ابزار تقلب در امتحانخرید اینترنتی لوازم خانگیخرید پی پال کاناداخرید تجهیزات ذخیره سازی اطلاعاتخرید دلار امروزخرید و فروش ابزار دست دومخرید و فروش لیوان یکبار مصرفراههای واردات از چینساخت حساب پی پال رایگانسامانه ترخیص خودرو منطقه آزاد اروندصادرات کاستاریکا به چینصرافی واشنگتنعکس تجهیزات شبکهفروش تجهیزات زیمنسقوانین گمرکات افغانستانقیمت حواله یوان چینکارگو ماهان مالزیکمیسیون ماده 1 گمرکگمرک واردات ماشینمستر کارت 10 دلارینحوه ی صادرات به عراقهزينه حمل درياييواردات از چین صادرات به چین خرید کالاواردات تراکتور از دبیواردات ماشین آلات راهسازی از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها