[ad_1]

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارسال ۱۰۱ تقاضا از سوی بخش صنعتی برای جذب دانشجویان پسا دکتری و فرصت مطالعاتی اساتید خبر داد و گفت: علاوه بر آن با امضای تفاهم‌نامه‌ای در وزارت علوم در تلاش هستیم تا زمینه نفوذ محصولات دانشی به شهرک‌های صنعتی ایجاد شود.

دکتر برات قبادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه توسعه متوازن و پایدار کشورها از طریق امور علمی و فناوری انجام شده در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، افزود: در کشورهای جهان سوم از علم در اداره، توسعه و پیشرفت امور استفاده نمی‌شود و در کشور ما نیز آنطور که شایسته است رابطه مستحکمی میان صنعت و دانشگاه و به بیان بهتر میان اجتماع و دانشگاه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه لطماتی که امروزه به ما وارد می‌شود، ناشی از عدم ارتباط دانشگاه با صنعت است، اظهار کرد: از دولت یازدهم تلاش شد تا ارتباط منسجمی میان این دو نهاد ایجاد شود و در این راستا چندین تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های صنعت، معدن وتجارت و علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شده است.

قبادیان با اشاره به پتانسیل‌های موجود در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴ نسل «آموزش محور»، «پژوهش محور»، «کارآفرین» و دانشگاه‌های «مسؤول» ایجاد شده است و دنیا دانشگاه‌های نسل چهارم را تجربه می‌کنند؛ چراکه این دانشگاه‌ها مسائل روز جامعه را رصد و آن را بررسی می‌کند و ما هم برای رسیدن به این دانشگاه باید ارتباط آن را با صنعت تقویت کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم در این راستا خبر داد و گفت: بر این اساس اساتید به جای آنکه فرصت مطالعاتی خود را در خارج بگذرانند، باید در مدت ۶ ماه تا یک سال در محیط‌های صنعتی این دوره‌ها را بگذرانند که بر این اساس صنایع اعلام کردند که ۲۰ نفر از اساتید را برای گذراندن فرصت مطالعاتی می‎پذیرند.

بیشتر بخوانید :  فاصله 4برابری قیمت مترمربع مسکن در شمال و جنوب تهران

وی اعلام نیازها را از سوی صنایعی چون خودروسازی، شیمیایی، غذایی و پتروشیمی دانست و اضافه کرد: این نیاز رو به رشد است و تاکنون ۳ نفر از اساتید آمادگی خود را برای گذراندن فرصت مطالعاتی در داخل کشور اعلام کرده‌اند.

قبادیان، پسادکتری را از دیگر زمینه‌های همکاری وزارت صنعت با وزارت علوم نام برد و ادامه داد: دانش‌آموختگان مقطع دکتری شناخت و آشنایی با صنعت ندارند؛ از این رو با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت علوم منعقد شد، این افراد می‌توانند دوره‌های یک تا دو سال را در صنعت بگذرانند که مدرکی به نام «پسادکتری» به آنها اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این افراد در این مدت بر روی مسائل و مشکلات صنعت و تولید تحقیق خواهند کرد، گفت: تاکنون ۸۱ نفر از میان دانش‌آموختگان دوره دکتری و ۱۱ دانشگاه برای گذراندن دوره پسادکتری در صنعت اعلام آمادگی کرده‌اند.  

قبادیان اضافه کرد: در مجموع در پسادکتری و فرصت مطالعاتی از طرف صنعت و بنگاه‌های صنعتی، ۱۰۱ نفر اعلام آمادگی کرده و از سوی دیگر، ۱۴ استاد برای ۱۴ طرح دوره فرصت مطالعاتی و پسادکتری صنعتی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

کارآموزی صنعتی برای دانشجویان کارشناسی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌ها ۲ مقطع اساسی داریم، گفت: یک دسته فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و دیگری تحصیلات تکمیلی است و ما برای اینکه پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه در سطح کارشناسی ایجاد شود، طرح «کارآموزی» این دسته از دانشجویان را مطرح کردیم.

وی اظهار کرد: بر این اساس دانشجویان در مدت ۴ سال تحصیل خود در تابستان‌ها و یا فرصت‌های دیگر وارد صنعت می‌شوند و دوره کارآموزی را می‌گذرانند.

قبادیان، آشنا شدن دانشجویان با محیط‌های کسب‌وکار و نیازهای صنعت و ایجاد علاقه را از مزایای اجرای این طرح، عنوان و تصریح کرد: از سوی دیگر محیط‌های صنعتی و تولیدی کشور نیز با استعدادهای کشور آشنا خواهند شد، به گونه‌ای که بسیاری از صنایع بعد از پایان دوره کارآموزی، از آنها دعوت به همکاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید :  بسیج با ورود کالای غیرقانونی به کشور مبارزه کند

حمایت از پایان‌نامه‌های صنعتی دانشگاهی

معاون وزیر صنعت با اشاره به برنامه‌های اجرا شده برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، گفت: در این زمینه حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری را در دستور کار قرار دادیم. بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد کردیم.

وی با بیان اینکه بر اساس این تفاهم‌نامه از یک سو صنایع مشکلات و مسائل خود را اعلام می‌کنند و از سوی دیگر پایان‌نامه‌های دانشگاهی نیز بر اساس این نیازها اجرایی خواهند شد، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند و سالانه رساله‌های دکتری زیادی تدوین می‌شود که با امضای این تفاهم‌نامه دانشگاه‌ها مسائل و مشکلات موجود در صنایع را دریافت و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را در  راستای رفع این نیازها اجرایی خواهند کرد.

قبادیان، مساله محور شدن پایان‌نامه‌ها، ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها و هدایت هدفمند دانشجویان را از مزایای این طرح نام برد.

طرح‌های تحقیقاتی صنایع

قبادیان با بیان اینکه صنایع کشور نیز دارای طرح‌های تحقیقاتی هستند، گفت: این نیازها به صورت طرح‌های تحقیقاتی مطرح می‌شود که بخشی از آنها از طریق پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها حل می‌شود و بخش دیگر در قالب تعریف پروژه است که با برقرار شدن ارتباط با دانشگاه‌ها با امضای قراردادهایی، این طرح‌ها اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: زمانی که پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها بر اساس رفع نیازهای صنعت باشد،‌ صنایع نیز به پرداخت هزینه‌های آن تمایل خواهند داشت و بر این اساس دانشجویان کمک هزینه‌های تحصیلی از صنعت نیز دریافت خواهند کرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اقدامات ما برای تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه محدودیتی ندارد، اظهار کرد: در این راستا ما تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی، وزارت علوم وجهاد دانشگاهی داریم.

بیشتر بخوانید :  به‌زودی قیمت‌های جدید نان اعلام می‌شود

قبادیان ادامه داد: در خصوص آموزش‌های میان مدت و کوتاه مدت برنامه‌ای را با عنوان «توانمندسازی نیروی کار» در دستور کار داریم که بر اساس آن تفاهم‌نامه‌هایی را با همه دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش منعقد کردیم و برای امسال ۱۱ میلیون نفر ساعت آموزش اعلام نیاز داریم که این آموزش‌ها از طریق دانشگاه‌ها و فنی‌وحرفه‌ای انجام شده است.

اقدامات برای توسعه پارک‌های علم و فناوری

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای تفاهم‌نامه با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم خبر داد و گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه ایجاد ارتباط میان شهرک‌های صنعتی با پارک‌های علم و فناوری بوده است.

وی با اشاره به موضوع این تفاهم‌نامه، توضیح داد: در حال حاضر وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری تعداد زیادی پارک‌های علم و فناوری دارد و در این پارک‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر می‌شوند که موضوع فعالیت آنها تولید دانش‌بنیان است.

قبادیان با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی با چنین رویکردی ایجاد نشده است،‌ گفت: از این رو با امضای این تفاهم‌نامه درصدد هستیم تا با کمک وزارت علوم، علم و دانش و محصولات دانش‌بنیان به این شهرک‌ها تزریق شود.

نفوذ فناوری در صنعت

وی با اشاره به ایجاد بیش از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه این شرکت‌ها نقشی که در تولید ناخالص داخلی (GDP‌) کشور دارند، کمتر از یک درصد است؛ ولی حرکت رو به رشد است و برای سال‌های آینده باید تلاش کنیم درصد قابل توجهی از سهم GDP کشور را از طریق محصولات با پایه دانشی تامین کنیم.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی دبیاستخدام صادرات 93اسکرین شات در مکبیت کوین رایگانپست اکسپرس بین المللیتجهیزات شبکه کیستونتجهیزات شبکه های توزیع برقترخیص کار گمرک انزلیترخیص کالا بیداری فردترخیصیه و قبض انبارثبت نام شرکت حمل و نقل بین المللیحمل ونقل دریایی خزرخرید ابزار خیاطیخرید از آمازون در ایرانخرید اقامت امریکاخرید اینترنتی زیورالات زنانهخرید اینترنتی صندل مجلسیخرید اینترنتی ویندوز 8.1خرید کتاب خارج از ایرانخرید محصولات از ebayشرکت های پست بین المللیصادرات 807صادرات بانکصادرات پیاز 93صادرات گاز ترکمنستان به چینصادرات و واردات افغانستانصرافی زرینصرافی شرق تهرانصرافی غرب تهرانصرافی نوینفروش ابزار چرم دوزیفروشگاه تجهیزات شبکه شیرازقوانین گمرکی بین المللیقوانین گمرکی چیستقیمت خرید یوانکارت بازرگانی ایرانکارت بازرگانی فروشکشتیهای جنرال کارگوگمرک رجایی بندر عباسلیست واردات از چیننحوه واردات گوشی از دبیهزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباسواردات برنج از امریکاواردات چایواردات خودرو 1394واردات علی باباواردات قطعات خودرو از آلمانواردات کالا از ترکیهواردات لوازم جانبی کامپیوتر از دبیواردات نفت آلمان

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها