همتی: حتماً باید بازار آنی ارز داشته باشیم/ ارزش پول ملی ۲۰ درصد تقویت شد – اخبار تسنیم

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، عبدالناصر همتی در دومین گفت وگوی تلویزیونی خود به تشریح برنامه های ارزی و اقدامات انجام شده در بانک مرکزی طی دو سه ماه اخیر برای برقراری ثبات و آرامش در بازار پرداخت و اظهار داشت: ما نگران آن هستیم که اگر مردم به سمت بازار ارز بروند، به دارایی هایشان آسیب برسد. من راجع به نرخ ارز صحبت نمی کنم اما معتقدم که باید به سمتی برویم و با اطلاعی که از صادرات و منابع ارزی دارم می گویم که به سمت تعادل واقعی پیش خواهیم رفت و نگرانی ندارم.

وی با تأکید براینکه اقتصاد در مسیر تعادل قرار گرفته است، افزود: دولت در تنظیم بازار ارز اقتدار دارد ولی دشمن، تمامی امکانات را بسیج کرده است که نظام جمهوری اسلامی ایران را دچار مشکل کند، بنابراین ما برنامه‌ریزی کردیم تا در طول دو ماه اخیر، نشان دهیم بر این مشکلات فائق خواهیم آمد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه نوسانات برای اقتصاد ایران خوب نیست و بنابراین ما ثبات را به اقتصاد بازگرداندیم، تصریح کرد: طی این مدت تبلیغات بر علیه ملت ایران را با تلاش و تدبیر دولت و بانک مرکزی، مدیریت کردیم.

همتی اضافه کرد: اکنون خوشحالیم که بازار ارز تحت کنترل کامل است و بانک مرکزی مسیر خود را ادامه خواهد داد. ما هدفمند بازار را به سمت تعادل پیش خواهیم برد و در آینده مردم شاهد آن خواهند بود که برنامه های عملیاتی را پیش خواهیم برد.

* حتماً باید بازار آنی ارز داشته باشیم

وی در خصوص برنامه جدید بانک مرکزی برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: باید بازار ارز را بازار متشکلی کنیم، چراکه باید بازار را ساماندهی کرد، اکنون در بازار و اقتصاد، بازار آزاد تاثیرگذار است، هرچند با اختیاراتی که به صادرکنندگان داده ایم می توانند بخشی از ارز را از طریق سنا به صرافی ها عرضه کنند.

به گفته همتی، ما حتما باید بازار متشکل ارزی یا شبیه بورس داشته باشیم تا معاملات آنی نه آتی را در آن ساماندهی کنیم، بانک مرکزی نیز در این بازار به عنوان بازیگردان اصلی خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادمه داد:کشف قیمت و ورودی و خروجی ارز همه در این بازار متشکل ارزی انجام خواهد شد، ضمن اینکه به مرور حواله نیز وارد این بازار می شود. اجازه دهید هر زمان که آماده شد جزئیات را اعلام می کنم، اما بازار نیما متحول خواهد شد، در میان مدت نیز باید بازارها را به هم نزدیک کرده و نرخ‌ها را مدیریت کنیم.

وی در خصوص انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز گفت: ما اختیاراتی را از سران سه قوه گرفته ایم که تائید مقام معظم رهبری هم اخذ شده است، تا سپرده ارزی بگیریم، این در حالی است که سابقه خوبی از سپرده ارزی وجود ندارد ولی اکنون تضمین بانک مرکزی بر سپرده ارزی وجود دارد و سود هم به صورت ارزی و نقدی داده می شود. مبالغ قابل توجهی هم سپرده گذاری شده است اما هنوز هم انتظار داریم که مردم ارز خود را سپرده کنند. البته گواهی سپرده ارزی نیز در اختیار بانک مرکزی است که هر زمان که بخواهیم می توانیم عرضه کنیم؛ اما در شرایطی که احساس کنیم لازم است در بازار عرضه کنیم، آن را هم پیش خواهیم برد.

* صادرکننده ها عملکرد خوبی نداشتند/ کمتر از ۷ میلیارد ارز را برگرداندند

وی در ادامه درباره انتقاد صادرکنندگان به بخشنامه اخیر بانک مرکزی و در پاسخ به سوال مجری برنامه که چرا انقدر صادرکننده ها را اذیت می کند و آنها از شما راضی نیستند، گفت: ما هم از صادرکننده ها راضی نیستیم. این گروه به وظیفه ای که داشتند عمل نکرده و ارزی که باید برمی گرداندند را نیاوردند.

همتی تاکید کرد: آمار مستند داریم، خیلی از صادرکننده ها ارز ۵-۶ هزار تومانی گرفتند ولی ارزشان را نیاوردند. این تعداد کلا۲۵۰ صادر کننده هستند که از اول سال تا کنون هنوز ارزشان را به چرخه اقتصاد برنگردانده اند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ صادرکنندگان کمتر از ۷ میلیارد دلار به ما عرضه کرده اند. البته صادرکنندگان نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، ما دست همه  را به خاطر تلاشی که می کنند می بوسیم، خیلی از آنها تولیدکننده هستند و برخی دیگر نیز تجاری هستند که کالا فقط صادر می کنند، آنها باید بدانند که ارز باید به کشور وارد شود.

وی همچنین به مصوبه سران قوا اشاره کرد و افزود: مصوبه سران قوا را داریم که همه صادرکنندگان باید ارز را به چرخه اقتصاد برگردانند و نحوه برگرداندن نیز توسط یک تیم ۵ نفره تصویب می شود که با مسئولیت رئیس بانک مرکزی است، تعیین می کنند. این مجموعه با نمایندگان اتاق تفاهم کرده اند. ولی من صادرکننده نیز باید ارز را بیاورم ولی چانه می زنند. ما نیز در خدمت صادرکنندگان هستیم. باتوجه به  این اختیارات و با بخشنامه جدید تا پایان سال ۵ میلیارد یورو باید ارز وارد چرخه اقتصاد شود که در بازار آزاد نیز تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت. صادرکنندگان هم به ما کمک می کنند و همه باید در این جنگ ارزی با هم باشیم.

* ارزش پول ملی در یک ماه گذشته ۲۰ درصد تقویت شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت تورم و نقدینگی در کشور گفت: در همان روزی که ترامپ اعلام کرد تحریم های جدیدی علیه کشورمان وضع کرده، ارزش پول ملی ما ۲۰ درصد تقویت شده بود.

در حال تکمیل…

[ad_2]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x