[ad_1]

مرد جوانی صندوق عقب ماشینش را باز می کند. از خانم چادر به سر، سینی پر از کاسه های گرد پلاستیکی که از دیواره سفیدش مشخص است داخل آن شله زرد ریخته شده، می گیرد. یکی یکی ظرف ها را پشت ماشین می‌گذارد. چند کوچه پایین تر، مرد دیگری کیسه هایی با ظرف غذا یک بار مصرف چیده شده روی هم، به سمت خانه ای پیاده حرکت می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، همسایه دیگری در همه  آپارتمان ها را می زند و ظرف های آش را بین همسایه ها توزیع می کند.چنین صحنه هایی در ایام  محرم حسینی یا امروز که زحلت پیامبر اسلام و شهادت امام حسن مجستبی (ع) است،بسیار به چشم می خورد.

در ۲۸ صفر هم مانند ایام محرم، پخت و پز نذری رونق دارد. هر فردی به اندازه بودجه خود و توانی که دارد غذایی درست می کند و آن را بین نیازمندان توزیع می کند.

طبق آمار موجود، ایرانی ‌ها معادل دو هزار میلیارد تومان غذای نذری در ماه محرم توزیع می‌کنند و برنج، پرفروش‌ترین ماده غذایی در این ماه است. اما تفاوتی بین نذری های ماه محرم و اربعین وجود دارد. در این روزها، بیشتر حلیم، آش یا شله زرد درست می کنند.

براساس گزارش اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در ماه محرم مصرف برنج در ایران ٩١‌ هزار تن، روغن ۵.۴۱‌ هزار تن و حبوبات ٢٣‌ هزار تن بیشتر از بقیه ماه‌های‌ سال است. بنا به اعلام اتحادیه گوشت گوسفند و اتحادیه فروشندگان مرغ، مصرف گوشت قرمز در ماه محرم معادل ٣٠‌ درصد و گوشت مرغ حدود ۳.۵‌ درصد بیشتر از سایر ماه‌های‌ سال است.

بیشتر بخوانید :  شهید مفتح با خون سرخ خود وحدت حوزه و دانشگاه را نوشت

هزینه پخت حلیم، شله زرد و آش

پخت حلیم یکی از کارهای زمان بر و سخت محسوب می شود. تجهیزاتی که در این رابطه نیز استفاده می شود در شهرها اجاره داده می شود. به طوری که در سطح شهر برای اجاره یک دیگ ۲۰۰  نفره حدود ۸۰ الی ۹۰  هزار تومان، ملاقه، لگن و آبگردون ۳۰  هزار تومان و کپسول گاز ۱۲۰ هزار تومان است که به طور کلی هزینه آن حدود ۲۴۰  هزار تومان می شود.

از طرفی قیمت هر کیلوگرم گندم هزار و ۶۰۰ الی ۲ هزار تومان است. . قیمت مصوب هر کیلوگرم قلوه ‌گاه بی‌ استخوان گوسفندی، ۲۵ هزار تومان است.  شکر بسته ‌بندی ۱۰ کیلوگرمی نیز ۳۰ هزار تومان است. از سویی برای بسته بندی قیمت سطل متوسط دردار ۴۰۰  تومان است. به این ترتیب برای پخت حلیم برای نفر با هزینه های مضاعف دیگر، حدود ۹۰۰ هزار تومان می شود.

از طرف دیگر شله زرد نیز یکی از نذری هایی است که در این روزها بسیار به چشم می خورد. تهیه ۵۰  کاسه شله زرد نیاز به خرید دو و نیم کیلو برنج، ۵ کیلو شکر و حدود یک لیتر گلاب، دو مثقال زعفران، هل ، خلال پسته و دارچین نرم دارد. برنج  هر کیلو حدود ۸ هزار تومان به فروش می رسد. شکر بسته ‌بندی ۱۰ کیلوگرمی نیز ۳۰ هزار تومان است. هر مثقال زعفران نیز حدود ۳۰ هزار تومان است. با توجه به هزینه های مضاعف دیگر پخت شله زرد برای هر ۵۰ نفر حدود ۱۳۰ هزار تومان می شود.

این در حالی است که رئیس اتحادیه کباب، حلیم، آش و غذاهای سنتی با اعلام نرخ مصوب آش و حلیم گفت: قیمت حلیم، آش، شله زرد نسبت به سال گذشته افزایش ۸ درصدی داشته است.  هر کیلو آش رشته ساده ۱۲ هزار تومان،قیمت هر کیلو حلیم ساده ۱۲ هزار تومان و هر پرس شله زرد ۸ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید :  احادیثی از معصومین برای تحقق اقتصاد مقاومتی

از طرف دیگر، برخی از هیئت ها نیز در این ایام غذا پخش می کنند. با یک حساب سرانگشتی، اگر نیمی از هیأت های رسمی تهران، ۶ هزار هیأت، تنها برای یک شب صد پرس قیمه نذری توزیع کنند، هزینه آن به ۳ میلیارد و ۶۰۰  هزار تومان می رسد. از طرفی در روز اربعین،  ۲ هزار تا ۲۵۰۰ غذای نذری هیئت ها بین مردم پخش می کند. اگر غذا از بیرون گرفته شود و هر پرس غذا ۱۰ هزار تومان باشد، حداکثر ۲۵ میلیون تومان هزینه غذای نذری در یک روز می شود.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی صنایع و معادن استان تهرانانتقال پول به پرفکت مانیبانک صادرات 1230بیت کوین استخراجپست بین المللی tntپست سریع بین المللپست های بین المللیترخیص از گمرک بازرگانترخیص کار فرودگاه امامچگونگی خرید از سایت خارجیحساب اسکریلحمل بار دریایی از چینحمل هوایی بارحمل و نقل بین المللی در اصفهانحمل و نقل بین المللی روشن تیرحمل و نقل ترافیک شهرداری تهرانحمل و نقل لندنحمل و نقل یخچال سایدخدمات حمل هوایی بارخرید آیفون 4 لاک از آمریکاخرید اینترنتی از سایت علی باباخرید اینترنتی مانتو مجلسیخرید خط تولید قیر امولسیونخرید و فروش خط تولید نایلونراههای واردات از چینروند ترخیص کالا از گمرکساخت بیت کوینسایت آمازون برای جستجوی کتابسایت اینترنتی ebayستاد ترخیص خودرو جنوبشرکت بازرگانی واردات از چینفروش تجهیزات طبیعت گردیقوانين گمركي تركيهقوانین گمرکی ترکیهکار در ترخیص کالاکاربرد سایت آمازونکارت بازرگانی جلفاگرفتن بیت کوین رایگانگمرک ترخیص خودروگمرک جنوب تهرانگمرک چگمرک و مالیاتماهنامه گمرک و تجارتنحوه ارسال پول به ایرانهزینه حمل هوایی کالاهزینه ی حمل بار با کشتیواردات چمدان از چینواردات خودرو جانبازيواردات شورلت

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها