[ad_1]

اقتصاد آنلاین – حمیده قاسمی؛ سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره درخواست دولت مرکزی عراق مبنی بر قطع روابط تجاری ایران و ترکیه با اقلیم عراق گفت: روزانه بیش از ۲۰۰۰کامیون صادرات از طریق مرزهای مشترک ایران و عراق صورت می‌گیرد که ۶۰۰کامیون از آن مربوط به صادرات به اقلیم کردستان است.

وی افزود: به علت این که همواره قوانین گمرکی و اداری اقلیم کردستان منظم‌تر و سیستماتیک‌تر بوده است، تجار ترجیح می‌دادند صادرات خود را از گذرگاه های کردستان انجام دهند، اما از سال گذشته دولت مرکزی عراق اقدام به ایجاد گمرک بین این اقلیم و خود کرد و همین امر سبب از بین رفتن انگیزه تجار برای استفاده از این منطقه به عنوان گذرگاه به سایر نقاط عراق شد. به همین دلیل صادرات به این اقلیم تا روزی ۶۰۰کامیون کاهش پیدا کرد.

حسینی ادامه داد: از طرفی در گذرگاه‌های این اقلیم بازرسی بین‌المللی نیست و نیاز به ویزا وجود نداشته است و تعرفه‌های گمرگی معقول‌تر وکمتر ار گمرگات عراق بوده است و این‌ها امتیازات بزرگی برای تجار بوده که تجارت را از گمرکات این اقلیم مانند پرویزخان، تمرچین و باشماق انجام دهند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با برآورد میزان صادرات ایران به اقلیم کردستان خاطر نشان کرد: صادرات کشور ما به این اقلیم بین ۲۵تا ۳۰درصد کل صادرات به عراق را تشکیل می دهد و به دلیل بسته بودن این اقلیم، این منطقه مانند یک کشور فدرالی حدود چهار، پنج میلیونی است که همه اقلام خود را اعم از اقلام غذایی، لوازم ساختمانی مانند سیمان و کاشی، مواد پتروشیمی، لبنیات، میوه وتره بار، فراورده نفتی، ظروف یک بار مصرف و غیره را از کشورهای ایران و ترکیه وارد می‌کند. از این رو بازار آن برای ما به اندازه کل صادرات به ترکیه یا کل صادرات به کشورهای آسیای میانه ارزش دارد و همواره بازار خوبی برای ما بوده است.

بیشتر بخوانید :  مذکرات ژاپن با آمریکا بر سر تحریم های ایران

حسینی افزود: از طرفی با وجود همه همکاری‌های سیاسی و تجاری که از طرف ایران به دولت مرکزی عراق صورت می‌گیرد، کردها در روابط تجاری خود همواره بهتر از دولت مرکزی عمل کرده‌اند. به عنوان مثال در ۴مرز ایران با دولت مرکزی عراق که شامل گمرک شلمچه، چزابه، سومار و مهران است همواره شاهد قوانین سخت گیرانه، بی‌ثباتی قوانین، افزایش هر روزه تعرفه‌ها و مسائلی از این دست بوده‌ایم. همچنین دولت مرکزی عراق کنترل استاندارد این ۴گمرک خود را به یک شرکت بین‌المللی سپرده است و آن‌ها قوانینی دارند که برای اخذ مجوزهای صدور بعضی از کالاها گاهی بین یک ماه تا یک ماه و نیم طول می‌کشد، در صورتی که با گمرکات اقلیم کردستان چنین مشکلاتی را نداریم.

وی در خصوص ویزاهای تجار نیز گفت: دولت مرکزی عراق به تجار ما ویزای تجاری مدت‌دار مکرر می‌دهد ولی فقط ۷روز تاجر می‌تواند اقامت کند  و تاجر ناچار است هر ۷روز یک بار عراق را ترک کند، ولی درباره اقلیم کردستان این گونه نیست. از این رو برخی شرکت‌ها ترجیح می دهند که مدیریت عملیاتی خود را در اقلیم کردستان قرار دهند و  به همین دلیل هم اکنون بسیاری از تجار ما در این اقلیم مستقر هستند و به فعالیت مشغولند.

این مقام مسئول در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: یکی از امتیازات روابط تجاری ما با عراق این بوده که به دلیل از بین رفتن زیرساخت‌های این کشور در جنگ، همواره صادر کننده به آن بوده‌ایم و تنها در اقلامی مانند فلزات دست دوم و آهن قراضه وارداتی داشته‌ایم که آن هم رقم قابل ملاحظه ای نبوده است.

بیشتر بخوانید :  هزینه‌بر بودن ادغام بانک‌ها

حسینی تاکید کرد: عده‌ای تشویق و ترغیب می‌کنند که با بستن مرزها و اعمال فشار، سیاست عراق واحد را دنبال کنند. اما نباید فراموش کنیم که کردهای عراق با کردهای ایران، ترکیه و سوریه نسبت قومی، فرهنگی و حتی خونی دارند و چنان‌چه ترکیه و ایران بخواهند روابط تجاری خود را قطع کنند، کردهای دیگر کشورهای منطقه اقدام به ارسال کمک و قاچاق به این اقلیم می‌کنند و نمی‌گذراند اقوامشان از این تصمیم آسیب ببینند.

وی با تقبیح اقدام بارزانی نسبت به انجام همه پرسی و تلاش برای استقلال از دولت مرکزی عراق گفت: چنان‌چه به درخواست دولت مرکزی عراق مبنی بر قطع روابط تجاری ایران و ترکیه با اقلیم عراق پاسخ مثبت داده شود این امر تبعات سیاسی و اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.

حسینی تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از سوریه نیز در دست کردهاست و با اقلیم کردستان نیز روابط دوستانه‌ای دارند و در صورت قطع روابط تجاری ایران و ترکیه اقدام به بازکردن مسیر جدیدی می‌کنند؛ بنابراین این تحریم ممکن است هیچ اثری بر این منطقه نداشته باشد و تنها سبب از بین رفتن برگ برنده و موقعیت تجاری ما با این منطقه شود.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآمار واردات خودرو 1390اتاق بازرگانی ااتاق بازرگانی بین المللی iccاخبار گمرکات خوزستانانتقال پول به کارتبازرگانی و ترخیص کالاتاریخچه حمل و نقل هواییترخیص پارکینگترخیص خودرو سوناتا 2014ترخیص کار در مرز مهرانتعرفه واردات خودرو 1394تعرفه ی گمرکچشم انداز حمل و نقل هواییحسابداری شرکتهای حمل و نقلحمل و نقل آ.غحمل و نقل مواد غذاییحمل و نقل هواییخريد از سايت امازونخريد از سايت خارجيخرید اینترنتی کراتین مو برزیلیخرید اینترنتی ویندوز 8.1خرید تجهیزات هیدروپونیکخرید تجهیزات ویپخرید چینی تقدیسخرید خط تولید فیلتر هواخرید ژرمن وارداتی از آلمانستاد ترخیص خودرو زنجان شمالیصادرات غورباقهصادرات و واردات کالافروش ابزار رونیکسفریت بار به لندنقانون تعرفه گمرکیكارت بازرگاني حقيقيکارت بازرگانی صنعتیکارت پی پال چیستمراحل واردات خط تولیدمستر كارت مشهدمستر کارت بانک پاسارگادمستر کارت برای خرید اینترنتیمستر کارت در تبریزنحوه ارسال پول به ایراننرخ حواله دلار و یورو امروزهزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباسهزینه فریت بار به اتریشواردات خودرو از دبی به ایرانواردات خودرو ایرانیان مقیم خارجواردات فرشواردات مزدا 3وب مانی شرقیک بیت کوین رایگان

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها