پالایشگاه «ایندین اویل» می‌گوید منابع کافی برای جایگزین کردن نفت ایران در صورت مختل شدن عرضه این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا دارد.

سانجیو سینگ، رئیس هیات مدیره شرکت «ایندین اویل» اظهار کرد: عربستان سعودی به تنهایی می‌تواند عمده کمبود عرضه جهان را در صورت افت صادرات نفت ایران پوشش دهد. همچنین کاهش اختلاف قیمت میان نفت برنت و نفت دوبی به شرکت ایندین اویل گزینه‌های بیشتری را می‌دهد.

مدیر این پالایشگاه دولتی که یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران است در مصاحبه با بلومبرگ گفت: ما سبد نفتی بسیار وسیعی داریم. چیزی نیست که نتوانیم تامین کنیم و چیزی نیست که نتوانیم فرآوری کنیم بنابراین اگر عرضه نفت ایران هم مختل شود عرضه به بازار همچنان ادامه خواهد داشت و این مساله تضمین شده است.

پیش‌تر ای کی شارما، مدیر مالی این پالایشگاه در ماه مه گفته بود «ایندین اویل» قصد دارد هفت میلیون تن نفت خام از ایران در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس در مقایسه با چهار میلیون تن در سال مالی گذشته خریداری کند. آمار کشتیرانی گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد هند در ماه مه ۷۷۱ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرد که ۳۵ درصد نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشت.

رئیس هیات «ایندین اویل» گفت: ما نفت حاوی سولفور بالا از آسیا خریداری می‌کنیم و امروز اگر نگاه کنیم اختلاف میان نفت برنت و نفت دوبی چندان نیست، بنابراین گزینه پیش‌روی ما وسیع است.

شرکت «ایندین اویل» ۱۶ گرید جدید نفت خام را در طول سال مالی ۲۰۱۸- ۲۰۱۷ اضافه کرد و توانایی فرآوری ۱۷۵ گرید نفتی مختلف را دارد و انعطاف‌پذیری خود در تامین نفت را بالا برده است. همچنین توانایی پالایشگاه‌های خود برای فرآوری گریدهای نفتی سنگین‌تر و ارزان‌تر را که ۶۰ درصد از رژیم نفتی این شرکت را تشکیل می‌دهد گسترش داده است.

بیشتر بخوانید :  مواد اولیه داخلی صنعت تایر با ارز آزاد تامین می شود

سینگ گفت: ما پلان بی، پلان سی و پلان دی داریم و کاملا آماده هستیم.

موضع دولت هند در خصوص واردات نفت ایران
آمریکا از کشورهای جهان خواسته است خرید نفت ایران را تا ماه نوامبر (آبان) به طور کامل متوقف کنند و تهدید کرده کشورهایی را که به خرید نفتشان ادامه دهند هدف تحریم قرار خواهد داد. سونجای سوتهیر، یکی از مقامات وزارت نفت هند هفته گذشته در مصاحبه با «سی ان ان مانی» گفته بود: هند تحریم‌های یک جانبه را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها تحریم‌هایی را رعایت می‌کند که از سوی سازمان ملل متحد تصویب شده‌اند.

دولت هند تاکنون سیگنال‌های مختلفی را در مورد موضع خود در زمینه واردات نفت از ایران مخابره کرده است. در حالی که این کشور اعلام کرده قصد دارد از تحریم‌های آمریکا معافیت بگیرد، از سوی دیگر به دنبال مکانیسم پرداخت جایگزین برای امکان ادامه خرید نفت از ایران است. در جریان دور قبلی تحریم‌ها، هند سیستمی شبیه تهاتر را که برای واشنگتن قابل قبول بود طراحی کرده بود تا پرداخت بخشی از پول خرید نفت خود به تهران را به روپیه از طریق یک بانک دولتی کوچک امکان‌پذیر کند. ایران نیز از پول صادرات نفت خود برای واردات کالا از هند استفاده می‌کرد.

همچنین هند از پالایشگاه‌های خود درخواست کرده برای هرگونه احتمال از جمله توقف واردات نفت از ایران آماده شوند. رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد وزارت نفت هند از پالایشگاه‌های این کشور خواسته است برای کاهش شدید واردات یا توقف واردات نفت ایران از نوامبر به بعد آماده شوند.

بیشتر بخوانید :  تیر نفتی ترامپ، دوباره به سنگ خورد1690032

هند تاکید کرده که اطمینان حاصل خواهد کرد امنیت انرژی این کشور به مخاطره نمی‌افتد و واردات نفت ایران مطابق با منافع این کشور صورت می‌گیرد. هند در دوران قبلی تحریم‌ها به خرید نفت ایران ادامه داده بود.

دهلی نو دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است. واردات نفت هند از ایران ماه میلادی گذشته به بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۶ تاکنون صعود کرد و به حدود ۷۰۵ هزار بشکه در روز رسید. با این حال شرکت «نایارا انرژی» که سابق بر این به «اسار اویل» معروف بود، از ماه میلادی جاری خریدش از ایران را محدود کرده است. شرکت «ریلاینس اینداستریز» که بزرگترین قطب پالایش جهان را در اختیار دارد و در برابر تحریمهای مالی آمریکا به شدت آسیب پذیر است، اعلام کرد واردات نفت از ایران را در اکتبر یا نوامبر متوقف خواهد کرد.

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها