[ad_1]

علی رغم این که لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب هیات دولت رسیده و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، وزیر صنعت کماکان مخالف این موضوع بوده و اخیرا به صورت تلویحی نیز این مساله را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیات دولت با دو فوریت به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد تا در صورت تصویب و تایید شورای نگهبان شاهد تفکیک این وزارتخانه و بازگشت به وضعیت قبل از ادغام با وجود دو وزارتخانه “بازرگانی” و “صنایع و معادن” باشیم.

نعمت زاده مخالف تفکیک وزارتخانه متبوعش

محمدرضا نعمت زاده – وزیر صنعت، معدن و تجارت – به تازگی تاکید کرد که ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن به جا بوده است و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز معتقد بود که این ادغام باید به صورت موردی مدنظر قرار گیرد، چرا که اگر به صورت یک باره این اقدام انجام شود مشکل آفرین خواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این یک نهاد در ارتباط با سیاست‌های صنایع و معادن تصمیم گیرنده باشد، اظهار کرد که تجارت بخشی از صنعت و صنعت نیز بخشی از تجارت است. عبارتی که به خوبی نشان می‌دهد وزیر صنعت، معدن و تجارت تفکیک حوزه صنعت و تجارت را از یکدیگر نامناسب می‌داند و معتقد است که این دو بخش به یکدیگر مرتبط هستند.

نعمت زاده همچنین با پیش‌شرط حمایت از تولید ملی، ادغام را اتفاقی درست می‌داند و معتقد است که تا پیش از این دولت بیشتر به مقوله تجمیع توجه کرده تا ادغام، چرا که حتی احکام کارمندان نیز به صورت قبلی باقی مانده بود.

بیشتر بخوانید :  قیمت طلای جهانی کاهش یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد بنابراین وزارتخانه در دوره فعلی برخی از ساختمان‌ها را تجمیع و جابجا و احکام را نیز با یکدیگر ادغام کرد، مهم تر از این‌ها نیز بحث محتوایی بود که با ادغام مباحث محتوایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت مسائل را پیش برده شد و تا به جای تجمیع، ادغام در دستور کار قرار گیرد و نتایج آن هم اکنون در حال رخ دادن است.

ادغام و تفکیک

در سال ۱۳۹۰ بود که دو وزارتخانه “بازرگانی” و “صنایع و معادن” پس از سال‌ها کشمکش تحت عنوان وزارت “صنعت، معدن و تجارت” ادغام شدند تا اهدافی را که پیش از این چه در حوزه تجارت خارجی و چه در بخش صنایع و معادن کشور محقق نشده بود محقق کنند، اما در سال ۱۳۹۴ با گذشت چهار سال از ادغام این دو وزارتخانه احیای مجدد وزارت بازرگانی بر سر زبان‌ها افتاد و پس از آن در روزهای اخیر کار تا جایی پیش رفته که تفکیک مجدد این دو وزارتخانه پس از تصویب هیات دولت تنها نیازمند مصوبه و تایید شورای نگهبان است.

وزارت “صنایع و معادن” ایران وزارتخانه‌ای بود که مسئولیت پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در بخش‌های صنعتی و معدنی کشور را بر عهده داشت، این وزارتخانه در سال ۱۳۷۹ پس از ادغام “وزارت صنایع” و “وزرات معادن و فلزات” تشکیل شد. وزارت “بازرگانی” نیز مسوول توسعه و بهبود امکانات بازرگانی ایران و تنظیم قوانین و سیاست‌های کشور بود که در ۱۲ تیر ۱۳۹۰ با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام شد و با ادغام این دو وزارت “صنعت، معدن و تجارت” به وجود آمد.

بیشتر بخوانید :  اینفوگرافی / نرخ بیکاری و اشتغال ایران در پائیز ۱۳۹۷

موضوع ادغام دو وزارتخانه “بازرگانی” و “صنایع و معادن” نزدیک به دو دهه در دولت‌های مختلف مطرح بود و با پیگیری جدی دولت نهم جدی‌تر از همیشه مدنظر قرار گرفت و  و در نخستین مرحله کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی رای به ادغام دو وزارتخانه داد تا تصمیم نهایی را نمایندگان مجلس در صحن علنی برعهده گیرند.

درحالی که شش سال از ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن می‌گذرد با نزدیک شدن به زمان آغاز  کار دولت دوازدهم لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تصویب در هیات دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده تا در صورت تصویب توسط نمایندگان و تایید شورای نگهبان ساختار کابینه دولت دوازدهم دچار تغییر شود.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب ها3 در هزار سهم اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی به انگلیسیاخبار گمرک باجگیرانانتقال پول به ملیبيت كوين چیستتجهیزات شبکه 20 کیلو ولتترخیص کالا از بندر خرمشهرترخیص کالا بندر چابهارثبت اتاق بازرگانی ایران و امریکاثبت نام وب مانيحمل بار با کارگوحمل بار توسط قطارحمل بار هوایی سپیدبالحمل هوایی بار از دبیحمل و ترخیص کالا از دبیحواله دلار به ژاپنخريد ابزار طراحي ناخنخريد عمده از چينخرید ابزار شبکهخرید اینترنتی تخته نرد ارزانخرید اینترنتی رینگ اسپرتخرید پستی از خارج کشورخرید تجهیزات پلیسخرید تجهیزات خشکشوییخرید خدمت خارجخرید دارو از سایت های خارجیخرید کتابهای آمازونخرید و فروش دلار فارکسصادرات ایران 1392صادرات ذوب آهن اصفهانطریقه ی گرفتن مستر کارتفروش خط تولید صفحه کابینتفريت بار به كانادافریت بار کاناداقوانین گمرک چینقوانین و مقررات امور گمرکیقيمت حواله دلار كاناداکد رهگیری مرسوله پستگمرک ترخیص کالاگمرک جمهوری اسلامی ایرانمستر کارت بانک گردشگریمعاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه 3نحوه انتقال پول به وبمانیواحد ترخیص خودروواردات اسب از آلمانواردات خودرو 6 سیلندرواردات خودرو سودواردات زیر 1000 دلارواردات ماشین از دبیوضعیت حمل و نقل هوایی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها