[ad_1]

به گزارش تراز ،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در برنامه «چوب خط» شبکه افق در رابطه با تاریخچه  بانکداری بدون ربا گفت: ادبیات بانکداری بدون ربا در کشورهای اسلامی قبل از قانون بانکداری بدون ربا جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و تا حدودی نیز عملیاتی شد.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی اساس بانکهای کشور بر اساس بهره کار می‌کرد و ستون فقرات بانکداری آن زمان بهره بود گفت: به همین سبب بود که متدینین در آن زمان نمی‌توانستند به سمت بانکداری بدون ربا حرکت کنند و به اجبار به سمت صندوق های قرض‌الحسنه حرکت کردند.
حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه طبیعی بود بعد پیروزی انقلاب اسلامی قانون بانکداری تغییر کند گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همین راستا چندین قانون وضع شد و به قانون بانکداری اضافه شد.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه صرف تصویب قانون بانکداری بدون ربا به تنهایی کافی نبود گفت: چراکه  با توجه به اینکه بانکداری یک سازمان است از ابتدا باید یک مرکز تحقیقاتی جدی و ذی نفوذ از ابتدا در کنار بانکها مرتب کار می کرد و مشکلات بانکداری بدون ربا را در عمل ارزیابی می‌کرد و موانع تحقق آن در عرصه عمل را پیدا می‌کرد و برای حل آن راه حل می‌داد و به همین شکل فعالیت خود را ادامه می‌داد تا به بانکداری بدون ربا در عرصه عمل نیز برسیم.
وی با بیان اینکه نمی‌توان با تصویب چند قانون بانکداری نظام بانکداری بدون ربا به وجود آورد گفت: چرا که در عرصه عملیاتی شدن آن به طور قطع اشکالتی به وجود می‌آید که رفع آن مشکلات با تصویب چند قانون  کلی بانکداری میسر نیست.
وی با بیان اینکه بسیاری از فعالیتهای عملیات بانکداری به صورت چشمگیری فنی است گفت: به همین علت است باید  در عرصه عمل ارزیابی شود و ارتباطی با قانون ندارد و در میدان عمل باید فعالیتهای اقتصادی آن ارزیابی شود.
وی با تأکید بر اینکه در عرصه عمل نتوانستیم ربا را از نظام بانکداری حذف کنیم افزود: یک سازمانی بر اساس بهره به نام بانک شکل گرفته است.
وی افزود: بانک یک سازمان است و این سازمان بر اساس بهره پایه‌گذارشده است حال ما می‌خواهیم یک نهادی را همچون بانکداری بدون ربا که به جای بهره بر اساس سود پایه‌گذاری شده است جایگزین کنیم اما این امکان‌پذیر نیست چون راهکار عملیاتی ما مونتاژ این نهاد در سازمانی است که با آن تعارض و ناسازگاری دارد.
وی با بیان اینکه وقتی در سازمان بانک به جهت اینکه دارای ساختاری مشخص است بخواهید ربا را حدف کنید و سود را جایگزین آن کنید امکان‌پذیر نیست گفت:‌ به همین سبب است که همواره این بحث مطرح بوده است که آیا بانک ربوی است یا خیر.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما پولی است گفت: بنابراین برای کشور ما بازار سرمایه ضروری است  و منظور از بازار سرمایه این است که عده‌ای که نمی‌تواند سرمایه خود را در تولید و خدمت به کار گیرند آن را به دست سازمانی بسپارند و عده‌ای نیز که توانایی کار کردن دارند اما سرمایه ندارند بیایند و از آن در تولید کالا و خدمات استفاده کنند.

بیشتر بخوانید :  درخواست وزیر راه برای ازسرگیری فعالیت‌ ترن‌ست‌ها- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی هرمزگاناخبار تعرفه گمرکانتقال پول به کارت دیگر از طریق اینترنتبانک صادرات چپست بین المللی دی اچ الپی پال فارسیتبدیل مستر کارت به ریالتجهیزات شبکهترخیص دارو از گمرکترخیص کار صادراتترخیص کار گمرک در مشهدتعرفه حمل بار از چینتعرفه گمرک فرودگاه امام خمینیحساب پی پال چیست؟حقوق ترخیص کارحکم بیت کوینحمل و نقل از چین به ایرانحمل و نقل همگانيحمل و نقل یکپارچهخدمات بار هوایی اتاخدمات حمل دریاییخريد دلار وب مانيخرید ابزار انلاینخرید ابزار برقخرید تجهیزات هیدروپونیکخرید دلار اسکریلخرید دلار انلاینخرید ش اینترنتی همراه اولخرید لیوان یکبار مصرف کاغذیراهنمای خرید از سایت Ebayسایت ثبت نام واردات خودروصادرات ذرت دامیصادرات ژاپن به ایرانصادرات قطرصادرات نمکصرافی حواله ارزیظرفیت پذیرش دکتری حمل و نقلفروش خط تولید ظروف تفلونفروش دلار کش یوكارگو چيستکارت بازرگانی در کرجگمرک تمرچینگمرک چگمرک کرمانمستر کارت یعنی چینحوه ارسال پول به ایرانهزینه پست بین المللیهزینه حمل دریایی از چین به ایرانواردات شکر خامواردات قطعات خودرو از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها