[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، موضوع کیفیت نان به عنوان قوت غالب مردم ایران، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بین، برخی کارشناسان، کیفیت آرد تولید را مورد توجه قرار می دهند و برخی نیز، نوع پخت نان در نانوایی را مورد اشاره قرار می دهند. از همین رو، مهندس سمیره صباح به تشریح کیفیت نان در کشور پرداخت و افزود: اساس تولید نان سالم وجود مواد اولیه سالم است آرد به عنوان ماده اولیه در تهیه نان باید با نظارت کافی و با شرایط درست به دست نانوایی‌ها برسد.

تامین ۵۰ درصد انرژی و پروتئین بدن از نان

وی از نان به عنوان تامین کننده حدود ۵۰ درصد از انرژی، پروتئین و ریز مغذی های بدن نام برد و گفت: بر همین اساس، نان با کیفیت و سالم در اولویت برنامه‌های وزارت  بهداشت قرار گرفته است.

صباح ادامه داد: در فرایند تبدیل گندم به نان باید در همه مراحل نظارت کافی وجود داشته باشد، اصول کاشت و برداشت گندم در مزارع، رعایت و از آن مراقبت شود تا گندم سالم به سیلوها و سپس به کارخانه‌های آرد برسد.

ورود سازمان غذا و دارو

وی افزود: در این مرحله سازمان غذا و دارو به طور ویژه سیلوها و کارخانه‌ها را کنترل می کند تا گندم و آرد تولید شده با شرایط بهداشتی در اختیار نانوایی‌ها قرار گیرد. به همین منظور لازم است که سیلوها دارای پروانه بهداشتی و حضور مستمر یک مسئول فنی باشند.

صباح اظهارداشت: سبوس فواید بی شمار از جمله در کنترل چاقی، رفع سوء تغذیه و گوارش دارد با توجه به اینکه قوت غالب مردم نان است و تولید آن در کشور در حجم بالایی انجام می شود باید نحوه تولید و نگهداری آرد و فرایند پخت نان اصلاح شود و کارخانه‌های آرد با رعایت میزان استاندارد سبوس گیری، آرد سالم با شرایط مطلوب را به نانوایی‌ها برسانند.

بیشتر بخوانید :  حمل ریلی کالاهای معدنی باید به ۳۰ درصد افزایش یابد

برنامه غنی سازی آرد

وی ادامه داد: یکی از ضرورت های امروز کشور بهبود کیفیت نان از طریق غنی سازی آرد است و غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک از چندی پیش در همه کارخانه‌ های کشور آغاز شده و در حال انجام است و غنی سازی آرد با ویتامین D نیز از الزامات سازمان غذا و دارو است.

معاون اداره کل امور غذایی، بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: اجرای برنامه غنی سازی آرد گندم نان های سنتی مرسوم در جامعه به جز سنگک (نان تافتون، بربری و لواش) با آهن و اسید فولیک با هدف کاهش کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، در دستور کار قرار دارد.

صباح ادامه داد: مطالعات تکنیکال و بالینی در خصوص انجام طرح غنی سازی آرد گندم با ویتامین D۳ به جهت کاهش کمبود شایع ویتامین D۳  در کشور و بازنگری ضابطه های غنی سازی و غذاهای فراسودمند و بررسی پرونده های درخواست تولید این فرآورده ها، از دیگر اقدامات سازمان غذا و دارو است.

تجهیز کارخانه های آدر به آزمایشگاه و مسئول فنی

وی با تاکید بر اینکه نان را در چارچوب برنامه غنی سازی مواد غذایی قرار داده ایم، تصریح کرد: رعایت آلودگی‌های میکروبی در تولید آرد ضروری است به همین منظور باید همه کارخانه‌ها مجهز به آزمایشگاه و یک مسئول فنی باشند و با نظارت سازمان غذا و دارو، آرد سالم از کارخانه خارج شود.

صباح افزود: تشدید نظارت ها برای حذف جوش شیرین، کاهش میزان نمک در نان‌های مصرفی، استفاده نانوایی‌ها از نمک تصفیه شده و لزوم مصور بودن کیسه‌های آرد به نشان غنی سازی و آرم سازمان غذا و دارو، از برنامه ‌های در حال اجرای وزارت بهداشت است.

بیشتر بخوانید :  حمایت‌های صندوق «صحا» به سمت صادرات محصولات دانش‌بنیان سوق یابد

۹۰ درصد مردم نان سنتی می خورند

وی گفت: گرچه حدود ۹۰ درصد مردم تمایل به خوردن نان سنتی دارند اما نان های  صنعتی که با حجم بالا تولید می شود سالم تر از نان‌های سنتی هستند. البته نان‌های حجیم شده سبوس دار و با کیفیت مطلوب مد نظر سازمان غذا و دارو است و نان‌های حجیم شده سفید ممکن است بیماری هایی را برای مصرف کننده ایجاد کند.

صباح اظهارداشت: البته شکل نان گویای صنعتی بودن آن نیست، نان حجیم هم می تواند صنعتی باشد و در کارخانه تولید شود و هم می تواند در حجم کم به طور سنتی پخته شود مانند مغازه‌های نان فانتزی که در سطح شهر وجود دارند و نان حجیم تولید می‌کنند در حالی که صنعتی نیستند، بدو ن‌سبوس و تولیدشان کم است .

صدور شناسه برای نانوایی ها

وی گفت: سازمان غذا و دارو با اقدام به صدور شناسه نظارت کارگاهی برای نانوایی‌ها قصد ورود کرده است، این شناسه برای آن دسته از نانوایی هایی صادر می شود که حداقل های ضوابط بهداشت را رعایت کنند.

صباح افزود: صدور مجوز برای تهیه نان بر اساس رعایت حداقل های ضوابط بهداشتی و فنی سازمان غذا و دارو انجام می شود و واحدهای صنعتی بزرگ که نان حجیم و نیمه حجیم تولید می کنند علاوه بر رعایت حداقل ضوابط ها باید دارای مسئول فنی ثابت باشند که همه ضوابط سازمان غذا و دارو رعایت شود.

وی، ویژگی نان خوب را نان حجیمی بیان کرد که آرد آن از ۹۰ درصد گندم استخراج شده باشد.

شرط تایید بسته بندی نان

بیشتر بخوانید :  تعیین شمول قاعده 2- الف به وزارت صنعت واگذار شد/ حکمی که می‌تواند به نفع شرکت متخلف کره‌ای تمام شود

صباح درباره بسته بندی نان نیز، گفت: باید بسته بندی‌ها به صورت کارگاهی باشد اگر بسته بندی دارای آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهای سلامت باشد مورد تایید است زیرا نظارت بر روی آنها انجام شده است و اگر به طور سنتی بسته بندی شده باشد هیچ گونه مسئولیتی به عهده سازمان غذا و دارو نیست.

معاون اداره کل غذایی، بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو در پایان، تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی، مردم را به سمت تهیه مواد بسته بندی شده با آرم سازمان غذا و دارو و نشانگرهای سلامت سوق دهیم.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااخبار گمرک خرمشهرارسال پول از نروژ به ایرانارسال پول به چیناسکریل چیستانتقال پول به مستر کارتبانک صادرات 514پست اکسپرس Fedexتجهیزات شبکه ساریترخیص کار گمرک خرمشهرترخیص موتورترخیص موتور سیکلتثبت نام ترخیص کالاحمل و نقل بین المللی طلایه دارانحمل و نقل بین المللی عراقحمل و نقل پست بین المللیحمل و نقل قزوینخدمات بار هوایی پارت هماهنگخدمات بار هوایی نفیس ترابرخرید از چین و تحویل در ایرانخرید از خارج ایرانخرید اینترنتی آمازونخرید اینترنتی هدیه ولنتاینخرید خط تولید پنیر پیتزاخرید خط تولید تشکخرید در چینخرید و ترخیص خودروخرید و فروش دلار زیمبابوهدوراظهاری گمرکراهنماي خريد از چينسایت آمازونسایت آمازون سایفونشرکتهای واردات کالا از چینصادرات تركياصادرات همراه بانک اندرویدصرافی زند معالی آبادفروش تجهیزات حفاظت کاتدیکفروشنده بیت کوینقوانین گمرکی فرانسهکارت بازرگانی شخص حقیقیکالسکه کارگوگوگل بیت کوینمحدودیت وب مانیمستر كارت بانك پارسيانمستر کارت شیرازن بانک صادراتنمایشگاه حمل و نقل ریلی 94واردات تجهيزات پزشكيواردات جوراب از چینواردات گندمواردات نوشیدنی از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها