نامه بسیج ۷ دانشگاه به سیف/ابراز نگرانی از نوسانات ارز

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش تراز ، واحد بسیج دانشگاههای امام صادق، خواجه نصیر، شاهد، مذاهب اسلامی، شمسی پور، صدرا و علم و فرهنگ در نامه‌ای به ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، نسبت به نوسانات دائمی نرخ ارز ابراز نگرانی کردند. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

رئیس کل محترم بانک مرکزی

جناب آقای دکتر سیف

با سلام و تقدیم احترام

همانطور که استحضار دارید نوسانات دائمی نرخ ارز طی چهار دهه گذشته و بویژه در سال‌های اخیر پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی و آمریکا، از مواردی شده است که ضمن ایجاد نگرانی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، فضای مناسبی را برای فعالیت های سوداگرانه نیز ایجاد کرده است. نتیجه این رفتارها، تضعیف بیشتر و بیشتر پول ملی و تقویت ارزهای خارجی در کشور است.

نکته قابل تأسف این است که تضعیف پول ملی همواره با موضع انفعالی بانک مرکزی همراه بوده است و صرفا به برخی سیاست‌های بسیار دم دستی مانند تزریق مستقیم دلار اقدام به کنترل موقتی این روند کرده است. این در حالی است که به موجب بند ب ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۳۵۱، یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است. وظیفه ای که در طی چهار دهه گذشته اصلا به آن عمل نشده و با کمال تأسف بانک مرکزی هیچگاه عملکرد قابل قبولی در این حوزه ارائه نداده است. به طوری که امروزه پول ملی کشور در زمره ضعیف ترین ارزهای جهان به شمار می رود.

یکی از دلایل ضعف مفرط بانک مرکزی در جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها، عدم نظارت و اشراف کامل این بانک به عنوان یک سیاست‌گذار و ناظر بر جریان ارزی در کشور است. ضعف نظارت بانک مرکزی باعث شده که اشخاص مختلفی در قالب صرافی‌های سیار، صرافی‌های فعال در فضای مجازی و نیز صرافی تابلودار غیرمجاز در این بازار دخالت کرده و بر روند قیمت ارز تأثیر می‌گذارند.

بر اساس شواهد میدانی بیش از ۲۰۰ صراف غیر مجاز تابلودار تنها در شهر تهران مشغول به فعالیت هستند. عدم سازماندهی، پاسخگویی و مسولیت پذیری این صرافان باعث شده که ضمن اختلال در بازار ارز، حتی ارز مداخله‌ای بانک مرکزی که هدف از توزیع آن، کنترل قیمت ارز در بازار است را به راحتی خریداری کرده و از چرخه تجارت منحرف نمایند. بدلیل غیرقابل رصد بودن این سیستم، سرنوشت این ارزها مشخص نیست. ولی پیش بینی می شود که این ارزها در قالب دارایی در خانه‌ها و یا موسسات اقتصادی احتکار شده یا صرف تأمین مالی فعالیت های مجرمانه مانند قاچاق و فعالیت‌های تروریستی می گردد.

شوربختانه نتیجه سیاست کنترل قیمت ارز با استفاده از تزریق ارز مداخله ای، گسترش چندبرابری حجم بازار ارز غیر رسمی و به یغما رفتن منابع ارزی کشور بدون حصول چشم اندازی روشن از نتیجه این سیاست است. تزریق ارز به بازار بدون اعمال نظارت بر جریان ارز و شفاف سازی آن، به مثابه تزریق مداوم مسکن به بیمار رنجوری است که به محض توقف تزریق، از درد به فریاد خواهد افتاد.

لذا سیاست های مقطعی تزریق مستقیم ارز به بازار در بهترین شرایط، اداره گران بازار ارز است که کارا نخواهد  بود وباید فکری اساسی در خصوص ساماندهی بازار ارز کشور انجام داد. از طرف دیگر، برخوردهای مشخص تاریخی ایالات متحده و برخی کشورهای غربی با ایران و سایر کشورهای آزادیخواه، به وضوح نشان می‌دهد که آنان کماکان از ملتهب کردن فضای اقتصاد کشور منفعت می برند لذا انتظار از دولت امریکا مبنی بر حذف تحریم‌های ایسا و به اجرا نگذاردن تحریم کاتسا، انتظاری توأم با توهم و عدم شناخت است.

لذا اینجانبان به عنوان گروهی از دانش آموختگان رشته اقتصاد و دلسوزان کشور، بدین وسیله از حضرتعالی تقاضا داریم نسبت به ساماندهی و شفاف سازی جریان ارزی در کشور به ویژه جلوگیری از فعالیت های مخرب صرافان غیر مجار اقدامات مقتضی را معمول دارید؛ شاید فردای امروز توأم با حسرت های دردناک برای اقتصاد رنجور کشور بوده و فرصتی برای جبران در کار نباشد.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x