[ad_1]

روابط عمومی گروه تجاری ققنوس: وزیر نفت گفت:ما می توانیم ظرفیت تولید پتروشیمی کشور را به دو برابر یعنی ۴۰ میلیارد دلار برسانیم و این مسئله کاملا شدنی است.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی گروه تجاری ققنوس، رضا انصاری نماینده مردم داراب در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در طرح سؤال خود از بیژن زنگنه درباره اولویت ها و اقدامات اجرایی وزارت نفت برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: یک نقیصه اساسی در وزارت نفت حاکم است مبنی بر اینکه نگاه حاکم بر مدیریت این وزارتخانه از بدو تشکیل تاکنون نگاه به خارج و به تعبیری آماده خوری است.

وی ادامه داد: مدیران ما در صنعت نفت به نوعی خودباختگی دچار شده اند و این مسئله باعث شده که توسعه صنعت نفت جایگاه خود را نیابد.

نماینده مردم داراب در مجلس تأکیدکرد: ما باید به دنبال خلق تکنولوژی در داخل کشور باشیم و لازم است توضیح داده شود که تاکنون در وزارت نفت برای تولید تجهیزات و کالاهای پرمصرف چه اقداماتی صورت گرفته است و انتظارمان این است که توان تولید داخلی کشور در حوزه تجهیزات این وزارتخانه افزایش یابد.

نماینده داراب خاطرنشان کرد: وزیر نفت قطر اخیرا بیان کرده است که با تکنولوژی هایی که آمریکا در اختیارشان قرار داده است به ظرفیتی رسیده اند که در میدان مشترک ایران و قطر دیگر نفتی برای ایران باقی نمانده است.

انصاری با بیان اینکه متاسفانه ما هنوز توانایی ساخت یک توربین را هم نداریم و پالایشگاه ها و میادین ما لنگ این تکنولوژی هستند،افزود: این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه به وزارت نفت مأموریت داده شد که در راستای ارتقای توان علمی و نوآوری در صنعت نفت گام بردارند و سؤال ما این است که تاکنون در زمینه بومی سازی این تکنولوژی ها چقدر موفق بوده ایم؟

بیشتر بخوانید :  تغییر مدیرعامل سایپا را از هیئت مدیره بپرسید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی تأکید کرد: شرکت های دانش بنیان ما باید در طراحی، مهندسی، ساخت و خلق تکنولوژی در حوزه های مختلف نفت و گاز موفق باشند و لازم است بخشی از منابع بودجه در حوزه فناوری هزینه شود با این هدف که ظرفیت یادگیری تکنولوژیک در این وزارتخانه ایجاد شود.

این نماینده مجلس متذکر شد: متاسفانه چند وقت پیش یکی از واحدهای ما یک نوع تکنولوژی را به داخل کشور آورد که بعدها برای همه محرز شد که آن تکنولوژی کاملا فرسوده و از رده خارج است و خارجی ها به نوعی سرِ ما کلاه گذاشتند.

انصاری تأکید کرد: نفت یک منبع طبیعی و مزیت نسبی برای کشور ما است و باید اقدامات اساسی ایجاد شود تا این مزیت نسبی به مزیت رقابتی تبدیل شود اما متاسفانه رویکرد صنعت کشور ما به صورت مونتاژی است و باید از مونتاژ به نوآوری تغییر کند اما علاقه به خرید خارجی در وزارتخانه نفت بسیار زیاد است.

در ادامه جلسه، بیژن زنگنه در پاسخ به این سؤال گفت: از سال ۷۶ که بنده به وزارتخانه نفت آمدم، کل تولید پتروشیمی ما به زحمت به یک میلیارد دلار می رسید که اکنون به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: از این ظرفیت حدود ۵.۵ میلیارد دلار به داخل عرضه می شود که برای مواد اولیه کارخانه های پتروشیمی به کار گرفته می شود.

وزیر نفت تأکید کرد: ما می توانیم ظرفیت تولید پتروشیمی کشور را به دو برابر یعنی ۴۰ میلیارد دلار برسانیم و این مسئله کاملا شدنی است.

زنگنه در واکنش به اظهارات انصاری مبنی بر اینکه میل خرید خارجی در وزارتخانه نفت بسیار زیاد است، گفت: بنده این موضوع را رد نمی کنم اما میل به خرید خارجی مربوط به بنده نیست و مربوط به بدنه این وزارتخانه است.

بیشتر بخوانید :  نقدینگی در بورس در حال جابه‌جایی است

وی ادامه داد: این مسئله به این دلیل است که ما چندین هزار میلیارد به سازندگان داخلی بدهکار هستیم و قطعا برای ارتقای تکنولوژی داخلی در صنعت نفت، باید منابع لازم وجود داشته باشد.

زنگنه با تاکید بر اینکه نباید خودمان را دست کم بگیریم، تصریحکرد: بنده قصد ندارم حرف دلخوش کننده بزنم اما به ضرس قاطع می گویم که توان تکنولوژی نفتی امروز ایران با ۲۰ سال قبل قابل قیاس نیست به گونه ای که در آن زمان حتی نمی توانستیم یک متر در دریا لوله گذاری کنیم اما در این زمینه کاملا توانمند شده ایم و در حال حاضر حتی می توانیم پیچیده ترین سکوهای نفتی  را هم در داخل کشور بسازیم که این روند قطعا ادامه پیدا می کند.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها