[ad_1]

به گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوس به نقل از ایکنامیک تایمز، هند نه تنها درگیر مذاکراتی سخت با آمریکا برای به دست آوردن معافیت از تحریم‌های این کشور علیه واردات نفت از ایران است، بلکه به دنبال مکانیزم‌هایی است برای حفظ منافعش در بندر استراتژیک چابهار. واشنگتن هنوز تصمیم گرفته این پروژه را از تحریم‌ها معاف نکند.

با توجه به اهمیت ایران به عنوان یک راه ورودی کلیدی به سمت منطقه اوراسیا، هند جلسه ای با تهران و مسکو در سطح وزیران در ماه جاری برگزار می‌کند تا این مسیر حمل و نقل شمال به جنوب بین المللی را اجرایی کند.
طبق اطلاعات به دست آمده مقامات هندی از یک طرف با آمریکا مذاکره می‌کنند و از طرف دیگر با تهران و افغانستان در حال گفتگو هستند تا به حضور خود در بندر چابهار ادامه و آن را گسترش دهند.
آمریکا برای استفاده از بندر چابهار توسط هند و افغانستان معافیتی اعطا نکرده است. در حالی که این بندر برای ایران درآمد نفتی ندارد، ولی موسسات هندی درگیر توسعه مجموعه بندر چابهار، عقیده دارند با تحریم این پروژه، عملیاتی کردن آن آسان نخواهد بود.
در صورت نگرفتن معافیت، هند به دنبال راه های مختلفی بوده برای حفاظت از منافعش در مورد این پروژه. این پروژه راه اصلی رسیدن هند به افغانستان است. کابل همچنین یکی از شرکای این پروژه از طریق یک مکانیزم سه جانبه است .
ویجای گوخاله، وزیر امور خارجه هند رک و روراست حرف خود را زد و گفت هند همچنان از بندر چابهار به عنوان بخشی از پروژه وسیع‌تر اتصال هند به اقیانوس اطلس استفاده خواهد کرد . ظاهراً مذاکرات سخت هند و تهدید نشدن آن توسط تحریم ها باعث شد آمریکا معافیت هایی برای خرید نفت از ایران در چند ماه آینده برای این کشور و هفت مشتری دیگر نفت ایران در نظر بگیرد.
کارکردن با ایران و حفظ منافع استراتژیک هند در منطقه وسیع اوراسیا قابل توجه است .اجلاسی در سطح وزیران برای اجرایی کردن پروژه مسیر شمال-جنوب احتمالا در هفته آخر نوامبر در روسیه برگزار می شود. این مسیر حمل و نقلی شمال به جنوب بین‌المللی کوتاهترین مسیر حمل و نقل چند منظوره است که اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به روسیه و اروپا متصل می کند.
انتهای پیام/۶

بیشتر بخوانید :  درآمد 87 میلیون دلاری ایران از صادرات بستنی

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها