[ad_1]

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در تحقیقات اخیر خود نانوجاذب‌هایی را برای تصفیه و جداسازی گاز سولفید هیدروژن معرفی کردند که غیر سمی بوده و قابلیت بازیابی و استفاده‌ مجدد آن در فرایند تصفیه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، گاز سولفید هیدروژن یکی از سمی‌ترین و خورنده‌ترین ترکیباتی است که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و نیز در صنایع مرتبط با بیوگاز مانند تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری، مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

این گاز که گاهی با دی‌اکسید کربن نیز همراه است، در صورت وجود رطوبت باعث خوردگی شدید تجهیزات فرآیندی می‌شود و از سوی دیگر در صورت نشت به محیط، باعث مسمومیت پرسنل بهره‌بردار و در موارد شدید منجر به مرگ افراد خواهد ‌شد.

در این راستا محققان دانشگاه صنعتی اصفهان طرحی را در این زمینه اجرایی کردند.

دکتر محسن نصر اصفهانی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان مهمترین هدف این طرح را بررسی روشی نوین برای تصفیه‌ بیوگاز به عنوان یک منبع سوخت تجدیدپذیر معرفی کرد و افزود: در این طرح جاذب نانوسیالی معرفی شده است که بتواند فرایند جداسازی گاز سولفید هیدروژن را با راندمان بالا و هزینه‌ عملیاتی کم فراهم آورد.

نصر اصفهانی ادامه داد: جاذب‌های متعددی از جمله ترکیبات آمینی یا محلول سود (جاذب‌های مایع) و نیز کربن فعال (جاذب جامد) برای جداسازی و جذب این گازهای سمی استفاده می‌شود. اما از آنجا که این جاذب‌ها قابل بازیابی نبوده و یا برای بازیابی نیازمند صرف هزینه‌ بالایی هستند، لذا استفاده از آنها معضلی برای صنایع شده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که با استفاده از جاذب نانوسیال معرفی شده در این طرح جذب و جداسازی گاز به صورت فیزیکی صورت خواهد گرفت، لذا با صرف کمترین هزینه، به واسطه‌ افزایش اندک دمای جاذب یا کاهش فشار آن و یا با استفاده از روش‌های بیولوژیکی مانند فرآیند لجن فعال، گاز جذب شده از جاذب خارج شده و جاذب بازیابی خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  ۳۴ سد در دولت یازدهم آبگیری یا افتتاح شده است

این محقق نانوسیال‌های مورد استفاده در این طرح را نانوسیال اکسید سیلیس-آب و اکسید گرافن-آب ذکر کرد که غیر سمی بوده و برای پرسنل بهره‌بردار این واحدها مخاطرات سلامت به بار نخواهد آورد و خاطرنشان کرد: استفاده از این نانو سیال به دلیل قابلیت بازیابی جاذب، منجر به کاهش هزینه‌ عملیاتی نسبت به سایر جاذب‌های شیمیایی می‌شود، به علاوه نسبت به آب خالص نیز منجر به کاهش اندازه‌ تجهیزات و در نتیجه کاهش سرمایه‌ لازم برای واحد جذب می‌شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان این جاذب در مقیاس نیمه صنعتی در تصفیه خانه‌ فاضلاب شمال اصفهان در منطقه دولت آباد مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است.

نصر اصفهانی همچنین یادآور شد: با توجه به نتایج امیدوارکننده‌ کسب شده، این طرح قابل استفاده درتمام صنایعی است که نیازمند جداسازی گازهای اسیدی سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن هستند؛ از جمله این صنایع می‌توان به صنعت نفت، پالایشگاه‌های گاز طبیعی، واحدهای پتروشیمی به ویژه واحدهای تولید اولفین، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و نیز دامداری‌ها اشاره کرد.

این پژوهش از سوی دکتر محسن نصر اصفهانی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر سید حمید اسماعیلی فرج دانش آموخته‌ این دانشگاه اجرایی و نتایج آن در مجله‌ Industrial & Engineering بChemistry Research با ضریب تأثیر ۲.۵۶۷ منتشر شد.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب ها719 صادراتارسال پول به چینپیگیری پست اکسپرستجهیزات شبکه لینک سیسترخیص خودرو از گمرک بوشهرترخیص کار بندرعباسترخیص کار گمرک دوغارونترخیص کاران گمرک خرمشهرترخیص کاران نواندیشترخیص کالا از گمرک خویتعرفه واردات 93حمل بار طوسحمل بار کامیونحمل و نقل طیورحمل و نقل هوایی ایرانخدمات حمل دریاییخرید اسکناس آلمانخرید اینترنت 8 مگابایتخرید خدمت خارج از کشورخرید عمده از چینخرید لاتاری آمریکاخرید لباس عروس از امریکاخرید ملک آلمانرشته ی حمل و نقل دریاییسایت امازون المانسایت ایبوک فارسیشركت حمل و نقل بين المللي زنجيرهشرکت حمل و نقل هوایی ایران نفتصادرات ایران به چین چیستصادرات کانادا به ایرانصادرات مرغ به چینصرافي صفيرصرافی زرین قلمصرافی سفیرفروش کابل و تجهیزات شبکهفریت بار فرودگاهقوانین گمرک سروقیمت حمل دریاییکارگو هماگمرک 50100گمرک جمهوری اسلامی ایران نرخ ارزگمرک های افغانستانمستر کارت ایرانیانواحد بیت کوینواردات پرسودواردات خودرو ارسواردات خودرو تبصره 13واردات خودرو مقیم خارجواردات لاستیکورود به کارت بازرگانی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها