مرز باشماق مریوان در هزارتوی مشکلات؛ ظرفیتی که همچنان هدر می‌رود

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آرمان نصراللهی: مرز باشماق مریوان در سال ۸۵ رسمی شد و از آن زمان مسئولان مختلف استانی و ملی وعده‌هایی را در خصوص رفع مشکلات و نواقص آن سر می‌دهند که تاکنون هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملیاتی نشده و این مرز همچنان با مشکلات و کاستی‌های جدی مواجه است.

مرز رسمی باشماق مریوان به دلیل شرایط خاصی که دارد علیرغم تمامی کاستی‌ها و نواقص طی چند سال اخیر به یکی از دروازه‌های اصلی تجارت کشورمان با عراق تبدیل‌شده است و به همین دلیل تلاش در راستای رفع مشکلات پیش روی این مرز رسمی یکی از نیازهای لازم و ضروری است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات مرز رسمی باشماق مریوان که در روزهای نخستین راه‌اندازی و آغاز به کار آن نیز مطرح بوده و همچنان بلاتکلیف باقی است، تعیین مدیریت واحد برای اداره آن است که علیرغم گذشت بیش از یک دهه تاکنون این امر محقق نشده است و هر سازمان، اداره و نهادی بر اساس میل خود نسبت به اعمال قوانین و مقررات در باشماق اقدام می‌کند.

مدیریت واحد حلقه گمشده در مرز رسمی باشماق مریوان

در حال حاضر نهادهای متعددی ازجمله استانداری کردستان، فرمانداری مریوان، اداره کل گمرکات، سازمان صنعت، معدن و تجارت، مرزبانی استان، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نیروی انتظامی و … در مرز رسمی باشماق نماینده دارند و هر اداره و سازمانی نیز قوانین و مقررات را به‌نوعی تفسیر و اجرا می‌کند.

موضوع مهم دیگر در مرز رسمی باشماق مریوان تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی است که علیرغم گذشت سالیان بسیار از این موضوع، تاکنون تعیین تکلیف نشده و مشکلات متعددی در این راستا به وجود آمده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سرمایه‌گذاری این شرکت خصوصی گفت: متأسفانه ساختمان‌هایی که از سوی این شرکت احداث شده هم‌اکنون بدون استفاده است و بخش زیادی از محوطه مرز نیز تصرف‌شده است.

لزوم تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری شرکت خصوصی در مرز  باشماق

بختیار رحمانی پور بیان کرد: یکی از انتظارات جدی ما و سایر فعالان در مرز رسمی باشماق مریوان تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر وضعیت این شرکت در مرز رسمی باشماق مریوان است، درصورتی‌که این مهم تعیین تکلیف شود ما می‌توانیم از تمامی ظرفیت‌های موجود در این مرز بهره‌برداری کنیم.

داستان شبانه‌روزی کردن مرز رسمی باشماق مریوان نیز قصه‌ای دنباله‌دار است، درحالی‌که از همان روزهای نخستین آغاز به کار این مرز و همچنین بر اساس تفاهم‌نامه‌های متعدد با مسئولان اقلیم کردستان عراق، بارها بر شبانه‌روزی کردن مرز رسمی باشماق مریوان تأکید شده ولی تاکنون در حوزه عمل این مهم اجرایی نشده است.

در حال حاضر به دلیل اینکه مرز باشماق شبانه‌روزی نیست بعضی اوقات ما باید ساعت‌ها در انتظار عبور از مرز باشیممدیرکل گمرکات استان کردستان در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص این موضوع، بیان کرد: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوبی برای فعالیت‌های شبانه‌روزی در مرز رسمی باشماق مریوان وجود دارد و هم‌اکنون در حوزه مسافر تا حدودی اجرایی می‌شود ولی متأسفانه در بخش ورود و خروج کالا این مهم عملیاتی نشده است.

یکی از رانندگان وسایل نقلیه شاغل در مرز رسمی باشماق مریوان، با اشاره به لزوم شبانه‌روزی شدن مرز رسمی باشماق مریوان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه مرز باشماق شبانه‌روزی نیست بعضی اوقات ما باید ساعت‌ها در انتظار عبور از مرز باشیم درحالی‌که این ظرفیت از سوی طرف عراقی ایجادشده و ما با مشکلات کمتری مواجه هستیم.

تخلیه و بارگیری کامیون‌های باری از مشکلات اصلی مرز باشماق

موضوع بارگیری و تخلیه کالای حمل شده توسط وسایل نقلیه ایرانی و عراقی از دیگر مشکلات فعلی در مرز رسمی باشماق مریوان است که اعتراض شاغلان در این مرز را به دنبال داشته است و آن‌ها متقاضی جدی در خصوص تعیین تکلیف این وضعیت هستند.

یکی از کارگران شاغل در مرز رسمی باشماق مریوان که کار جابجایی کالای کامیون‌های ایرانی و عراقی را انجام می‌دهد، به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه به دلیل کمبود جا و مکان مناسب کار تخلیه و بارگیری کامیون‌های ایرانی و عراقی با مشکل انجام می‌شود.

علی عزتی گفت: در حال حاضر مکانی که برای این موضوع تعیین شده است امکان حضور چند وسیله نقلیه را ندارد و به همین دلیل هم کارگران و هم کارفرما و صاحبان بار با مشکلاتی مواجه هستند و انتظار می‌رود که مسئولان فکری در این خصوص داشته باشند.

وضعیت زیرساخت‌های مرز رسمی باشماق مریوان هم تعریف چندانی نداردوضعیت زیرساخت‌های مرز رسمی باشماق مریوان هم تعریف چندانی ندارد، گل‌ولای ایجادشده به دلیل آسفالت نبودن محوطه مرز از یک‌سو و همچنین فضای محدود برای تردد وسایل نقلیه از سوی دیگر باعث شده است تا مشکلات برای تردد افراد در این مرز نیز دوچندان شود.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج هم با بیان اینکه روند صادرات ما کند است و از رقبای خود بسیار عقب افتاده‌ایم، افزود: فرآیند صادرات در مرز باشماق مریوان پرهزینه است و شرکت‌هایی در این مرز مبالغ هنگفتی که در چارچوب مقررات تجارت بین‌المللی نمی‌گنجد به صادرات تحمیل می‌کنند.

سید کمال حسینی اظهار داشت: بخش خصوصی و صادرکنندگان خواهان استقرار مدیریت یکپارچه در این مرز و تقویت ارتباط مسئولان دولتی با طرف عراقی هستند.

آزاد محمودیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان هم خواستار رفع مشکل انبارهای مرز باشماق مریوان شد و بیان کرد: سال‌هاست وعده حل مشکل این انبارها داده می‌شود و تاکنون کاری انجام نشده است.

وعده یک‌ماهه استاندار کردستان

استاندار کردستان در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص وضعیت مرز رسمی باشماق مریوان، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در خصوص مرز رسمی باشماق مریوان حاکم کردن قانون است، به‌گونه‌ای که هر سازمان و نهادی در مرز وظیفه خود را بدون هیچ کم و کاستی اجرایی کند.

بهمن مرادنیا از وضعیت فعلی حاکم بر مرز رسمی باشماق مریوان اظهار تأسف کرد و افزود: وضعیت مرز به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و به همین دلیل من به فعالان شاغل در مرز باشماق قول دادم در مدت‌زمان یک ماه به مشکلات مطرح‌شده رسیدگی کرده و دوباره از مرز بازدید داشته باشم.

وی با بیان اینکه مرز باشماق می‌تواند محور توسعه استان کردستان باشد، گفت: متأسفانه در حال حاضر ما از تمامی ظرفیت‌های ایجادشده در مرز رسمی باشماق مریوان استفاده نمی‌کنیم و این کار جای اشکال دارد و به همین دلیل باید تمامی ادارات و سازمان‌های مرتبط با موضوع هر چه سریع‌تر برای رفع مشکلات تلاش کنند.

استاندار کردستان بیان کرد: اعمال مدیریت واحد و یکپارچه و همچنین تقسیم وظایف سازمان‌های مسئول در چهارچوب قوانین و مقررات کشور باید به‌عنوان یک اولویت اصلی در دستور کار قرار گیرد و در این راستا استانداری تلاش می‌کند این رویه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی و عملیاتی کند.

فعالان شاغل در مرز رسمی باشماق مریوان در جریان بازدید اخیر استاندار کردستان گلایه‌های خود را با وی مطرح کردند و حال منتظر تعیین تکلیف وعده یک‌ماهه بهمن مرادنیا هستند تا وی هر چه سریع‌تر بخشی از مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها را جوابگو باشد و زمینه برای بهره‌برداری از تمامی ظرفیت‌های موجود در مرز باشماق فراهم شود.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x