[ad_1]

به گزارش ترازفضل بن شاذان نیشابوری می گوید از امام رضا (ع) شنیدم که فرمود: «به درستی که ما در بررسی احوال بشر هیچ گروه و فرقه ای را نمی یابیم که در زندگی موفق و پایدار باشد مگر بوجود سرپرستی که امور مادی و معنوی (دین و دنیای) آنان را مدیریت نماید.» این بیان نورانی امام به صراحت به ضرورت مدیریت و رهبری جامعه اشاره دارد و سعادت یک ملت را وابسته به مدیریت صحیح آن می داند.

در یاداشت های گذشته به اهمیت فوق العاده انتخاب کارگزاران و وزرا در حکومت اسلامی از دیدگاه امام رضا (ع) اشاره نمودیم. اینکه امام در پاسخ خوشحالی مامون نسبت به کشورگشایی تأکید کردند که تو عدالت را در داخل سرزمین های اسلامی برقرار کن و فقر و محرومیت را از ریشه برانداز و به گرفتاری های مردم رسیدگی کن و بدان که اینها مایه خشنودی و خوشحالی یک حاکم اسلامی است نه کشورگشایی و فتوحات تازه و افزون بر قلمرو جغرافیایی!

حضرت خطر مدیران نالایق را -که ناشی انتصابات غلط و سلیقه ای و بعضا حزبی و فامیلی است- همچون خطر گرگان گرسنه برای گله بی چوپان برشمردند.

 

** پنج خصلت برای که باید همه مردم  و مدیران داشته باشند

آن حضرت در روایتی دیگر به بیان پنج خصلت می پردازند که می تواند در انتخاب افراد و انتصابات در هر رده ای کمک شایانی بنماید:

«پنج چیز اگر در کسی نبود در امور دنیا و آخرت از او انتظار کار نیک نداشته باش:

 ۱- اصالت خانوادگی

بیشتر بخوانید :  نان‌های صنعتی سالم‌ترند

 ۲- اخلاق نیکو

 ۳- پایداری در خلق و خوی

 ۴- بزرگواری روح

 ۵- کرامت نفس و پرهیز از پروردگارش.»

در حقیقت اگر کسی را به دلایلی غیر از این موارد از جمله هم حزبی بودن یا صِرف هم رای بودن انتخاب کردیم باید بدانیم که معلوم نیست خیر چنین فردی به مردم برسد و چه بسا سطح نارضایتی های عمومی را افزایش می دهد. انتخاب نادرست می تواند موجب دست اندازی به منصب مدیریت به عنوان ریاست و نه برای خدمت شود که نتیجه ای جز انحطاط و هلاکت هرچه بیشتر را در بر نخواهد داشت.

 

** مدیر امین خیانت نمی کند، تو خائن را امین دانسته ای!

حضرت در کلام گهربار دیگری چنین درّ افشانی کرده اند:

«لم یخنک الامین ولکن ائتمنت الخائن؛ انسان امین به تو خیانت نکرده است بلکه تو به خائن اعتماد کرده ای!»

نقل می کنند به آیت الله بروجردی خبر دادند که یکی از طلاب دزدی کرده است. ایشان گفتند نگویید فلان طلبه دزدی کرده بلکه بگویید دزدی به لباس طلبگی درآمده است. این کلام بسیار زیبای امام به ما می فهماند که اگر مدیر و وزیری در مجموعه تو خیانت کرد بدان که ایراد اصلی به خود تو وارد است زیرا این فرد خائن را امین دانسته ای حال آنکه او از ابتدا خائنی بود که در لباس امانت داری تو را فریفته بود. و بیشترین ضربه را به نظام اسلامی همین خائن های خادم نما زده اند و می زنند که امروز نیز از این دست افراد در میان جامعه اسلامی کم نداریم و انقلاب اسلامی از اینگونه خائن های خادم نما کم ضربه نخورده است.

بیشتر بخوانید :  لطمات جبران ناپذیر اغتشاشات اخیر بر کسب مردم و تجارت خارجی ایران

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی سنندجاتاق بازرگانی کاشانارسال پول به کارتبیت کوین تالکپست اکسپرسیونیستپی پال 24تبدیل دلار پی پال به ریالترخیص در حین خدمتحل مسائل حمل و نقلحمل بار فرودگاه مهرآبادحمل بار کرمانحمل هوایی بار از چین به ایرانحمل و نقل از چین به ایرانحمل و نقل بین المللی طلایه دارانحمل و نقل در صادراتحمل و نقل فارسحمل و نقل هوایی از چینخرید ابزار دوچرخهخرید اینترنتی ذرت دون کن حلقویخرید اینترنتی هفت سینخرید تجهیزات عکاسیخرید خط تولید ماکارونیخرید خط تولید نوار تفلونخرید خودرو از خارجخرید دارو از آمازونخرید مستقیم از خارجرهگیری مرسولات اداره پسترهگیری مرسولات تی پی جیرهگیری مرسولات چاپاررهگیری مرسوله پستی مشهدسايت آمازون كتابشرح وظایف ترخیص کار گمرکصادرات 4334صادرات شعبه 752صرافی گرامیانطریقه حمل بارفروش پی پال وریفایقوانین گمرکی مناطق ویژه اقتصادیكارت بازرگاني تمديدکارت بازرگانی واردات از چینکارگو فرودگاه اماممزایای حمل و نقل هواییمستر کارت در ایرانهزینه ی گمرکیهمراه بانک صادرات 5800واردات خودرو چگونهواردات خودرو هیبریدیواردات زن از چینواردات ژرمن شپردواردات لنت خودرو

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها