تجارت جهانی

در این مقاله از ساست گروه تجاری ققنوس به تمام نکاتی که در رابطه با لیست بسته بندی پکینگ لیست (packing list) و قالب این لیست و مطالب آورده شده در آن نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

لیسپکینگ لیست (packing list) به مدرک یا سندی گفته می شود که به طور گسترده در تجارت جهانی استفاده می شود. همان طور که از نام آن مشخص است، در این لیست به اطلاعاتی درباره محتوای کالاهای صادر شده اشاره شده است و به قسمت خارجی مرسوله متصل می شود.

در سیاست تجارت خارجی دولت ایران ، برای امکان ارسال تمام کالاها، باید سیاهه تجاری و لیست بسته بندی ارائه شود.

بیشتر بخوانید: با این ۹ استراتژی هزینه های حمل و نقل دریایی را کاهش دهید!

لیست بسته بندی

موارد اشاره شده در لیست بسته بندی پکینگ لیست (packing list) مخصوص صادرات

بگذارید در این قسمت به اطلاعاتی اشاره کنیم که در این لیست مهم آورده شده است:

  • جزییات صادر کننده یا ارسال کننده کالا؛ از جمله نام و آدرس آن ها.
  • جزییات گیرنده اصلی کالا. فردی که صادر کننده کالا مرسوله را برای او ارسال می کند {که معمولا خریدار خارجی است}. البته در مواردی که از اعتبار نامه استفاده می شود، باید نام بانک را با کلمات “To the order of…”  نوشت. اما اگر کالاهای موجود در مرسوله قرار است به شخص سومی در کشور مقصد فروخته شود، باید کلمه “to order”  را استفاده کنید. در مواردی که خریدار اصلی و گیرنده مرسوله متفاوت هستند، باید تمام جزییات این افراد ذکر شود.
  • شماره سیاهه تجاری. یک شماره سریال از نقل و انتقالات فروش که تاریخ نیز در آن ذکر شده است.
  • شماره سفارش خرید مختص خریدار خارج از کشور که تاریخ نیز در آن ذکر شده است. اگر مرسوله با اعتبار نامه ارسال می شود، باید شماره اعتبار نامه اسنادی و تاریخ را نیز ذکر کرد.
  • هر شماره ارجاع دیگری که به مرسوله مربوط می شود.
  • کشور مقصد که معمولا کشور سازنده کالا می باشد. اگر کالا به یک کشور وارد شده و پس از بسته بندی به کشور دیگری صادر می شود، نام کشور مقصد حتما باید ذکر شود.
  • مقصد آخر مرسوله همان کشوری است که مرسوله در نهایت در آن جا تخلیه خواهد شد.
  • شماره بندر یا پرواز همراه با شماره سفر دریایی {در رابطه با بندرگاه ها}.
  • شیوه انتقال کالا پیش از حمل و نقل که به شیوه ارسال کالا به بندر برای بارگیری در کشتی گفته می شود.
  • کشور گیرنده. کشوری که در نهایت کریر پس از تکمیل کارهای گمرک، کالاها را در آن دریافت می کند.
  • بندری که بارگیری در آن انجام می شود. این بندر می تواند با موقعیت گیرنده یکی باشد مگر این که بارگیری در کشور دیگری انجام شده باشد.
  • بندری که تخلیه در آن صورت می گیرد. به بندری گفته می شود که تخلیه در آن صورت گرفته و مرسوله برای ارسال به آدرس خریدار آماده می شود.
  • موقعیت دریافت کالا. کشوری که مرسوله در آن دریافت می شود می تواند با بندری که تخلیه در آن صورت می گیرد یکی باشد مگر این که خریدار در کشور دیگری حضور داشته باشد. کریر موظف است که کالاها را تا این کشور حمل کند. سپس در این کشور خریدار با تکمیل مدارک گمرک برای واردات کالا، مرسوله را دریافت می کند.
  • شرایط و ضوابط دریافت مرسوله و پرداخت وجه که در آن گفته می شود که خریدار یا گیرنده قرار است کالاهای ارسال شده را چگونه دریافت کند؛ به طور مثال به شیوه های ex-works {یعنی فروشنده زمانی کالا را به خریدار تحویل داده است که یا کالا در محل نام برده شده مانند کارخانه یا انبار در اختیار خریدار باشد یا این که محل نام برده شده متعلق به فروشنده باشد یا نباشد}، free on board {تحویل روی عرشه کشتی}، C&F {هزینه کالا در مبدا و هزینه های بسته بندی و حمل مرسوله تا مقصد بر عهده فروشنده است}، C&I،CIF {شامل هزینه های کالا، بیمه و باربری است}، DDU {تحویل در مقصد بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی}، DDP {سرویس درب به درب}. ضوابط پرداخت وجه نیز به صورت LC {اعتبار نامه اسنادی}، DA {تحویل اسناد در قبال قبولی برات}،DP {تحویل اسناد در قبال پرداخت وجه} و نمونه های از این دست می باشد. این مورد با توجه به توافق صورت گرفته میان صادر کننده و وارد کننده مشخص می شود.
  • برای علامت گذاری و شماره گذاری باید به جزییات ذکر شده در بسته هایی مراجعه شود که برای صادرات آماده شده اند. در شیوه ارسال بار به صورت LCL باید علامت گذاری و زدن برچسب به درستی انجام شود.
  • شماره و نوع بسته بندی ها که مجموع تعداد و انواع مرسوله را نشان می دهد. مورد دیگری که در لیست بسته بندی محصول به آن اشاره می شود، شماره و نوع بسته بندی ها است. ممکن است کالاها در قالب جعبه های چوبی، استوانه، جعبه های کارتونی موج دار و پالت قرار گرفته باشد.
  • ارائه توضیحات درباره کالا. البته اگر مرسوله قرار است به شیوه اعتبار نامه اسنادی ارسال شود، توضیحات آورده شده در اعتبار نامه اسنادی باید دقیقا همان کلمات استفاده شده در اعتبار نامه باشد.
  • اطلاعات فیزیکی درباره مرسوله که شامل ابعاد، وزن خالص و وزن ناخالص مرسوله می شود.
  • اظهارنامه جهت اشاره به درست بودن تمام اطلاعات گفته شده در لیست بسته بندی مرسوله.
  • موارد دیگری که باید قرار داده شوند.
  • و در نهایت مورد آخر، صاحب امضا قانونی، تاریخ و استمپ.
بیشتر بخوانید :  اسناد حمل و نقل: 5 سند اصلی که صاحب کالا باید بشناسد

بیشتر بخوانید: حمل و نقل FCL ؛ اصول حمل و نقل، کانتینرها و هزینه ها {راهنمای جامع}

الگو لیست بسته بندی

نمونه لیست بسته بندی برای صادرات

نمونه لیست بسته بندی

بیشتر بخوانید: سیاهه تجاری چیست؟ ساختار و الگو و پیش نیازهای صادرات {راهنمای ۲۰۲۱}

لپکینگ لیست (packing list) برای صادرات و نوع مرسوله

با توجه به نوع مرسوله که ممکن است FCL {تمام ظرفیت کانتیر}، LCL {کمتر از ظرفیت کانتینر} یا هوایی باشد، لیست بسته بندی مخصوص صادرات نیز متفاوت خواهد بود.

مسلما زمانی که مرسوله خود را به شیوه FCL ارسال می کنید، یک یا دو کانتینر برای ارسال آماده کرده اید. در این صورت باید درباره کالاهای موجود در مرسوله و همین طور تعداد کل کانتینرها اطلاعات لازم را ارائه دهید.

ممکن است ظرفیت کانتینری که قرار است به شیوه FCL ارسال شود، تکمیل نشده باشد اما از آن جایی که این کانتینر برای یک فرستنده رزرو شده است، شیوه ارسال به عنوان FCL محسوب می شود.

اما از طرف دیگر، زمانی که مرسوله قرار است به شیوه LCL ارسال شود، در لیست بسته بندی تنها به جزییات کالای شما اشاره می شود.

در لیست بسته بندی مخصوص شیوه حمل و نقل هوایی برخی از اطلاعات آورده شده در لیست های معمولی بسته بندی، حذف شده است.

در این مورد، کریر با توجه به ابعاد و وزن ذکر شده شده، خود نیز این موارد را بررسی کرده و سپس هزینه ارسال را برآورد می کند.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل زمینی: FTL و LTL و دیگر اطلاعات جامع مخصوص مبتدی ها {۲۰۲۱}

سخن آخر؛

در لیست بسته بندی به تمام اطلاعات مرتبط با یک مرسوله اشاره می شود. در سیاست تجاری هند ارائه این مدرک ضروری است.

بیشتر بخوانید :  حمل یکسره بار در گمرک به چه معناست و چگونه انجام می شود؟

فورواردر حمل و نقل یا نمایندگان C&F با توجه به اطلاعات ذکر شده در لیست بسته بندی اقدام به تهیه بارنامه و مدارک لازم برای گمرک می کنند.

علاوه بر این، لیست بسته بندی برای مقامات گمرک یک مدرک کلیدی برای ارجاع محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: کانتینر باری ؛ راهنمای کامل انواع کانتینر حمل بار ( ۲۰۲۱)

گروه تجاری ققنوس

شرکت بازرگانی بین المللی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه با نام تجاری گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت در حوزه تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی اعم از هوایی، دریایی و زمینی و سایر خدمات نظیر ترخیص کالا، حوالجات ارزی، خرید از سایت های خارجی، سرویس های درب به درب (DDP)، پست اکسپرس توانسته است میزبان بسیاری از تجار ایرانی و واردکنندگان کالا و صنایع کشور طی این مدت باشد.مشاوره صحیح و حرفه ای ،ضمانت بهترین قیمت و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب ضمن ارائه سرویس سه اصل اولیه است که گروه تجاری ققنوس از نخستین روز تاسیس سعی کرده به ان پاینبند باشد و با رعایت این سه اصل توانسته به لطف مشتریان وفادار خود پس از ۸ سال فعالیت همچنان اقدام به ارائه خدمات به مشتریان جدید و سابق خود بنماید.

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها