[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدرضا کرباسی در نشستی با حضور سفیر آذربایجان، ضمن بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه خواستار افزایش زمان فعالیت گذرگاه های مرزی میان دو کشور به ۲۴ ساعت شد و افزود: توسعه همکاری‌های با آذربایجان در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی درباره هدف‌گذاری برای افزایش روابط تجاری گفت: دو کشور توافق کرده‌اند که حجم تجارت را از زیر ۵۰۰ میلیون دلار فعلی به دو میلیارد دلار افزایش دهند. گرچه ظرفیت‌ها بالاتر از این رقم است و می‌توان بسیار بیشتر از این ظرفیت استفاده کرد.

معاون امور بین الملل اتاق ایران در ادامه به برخی مشکلات پیش روی افزایش روابط تجاری اشاره و تصریح کرد: مشکلات حمل‌ونقل از موانع اصلی است و درحالی‌که مرکبات شمالی ایران می‌توانند در کشور آذربایجان بازار خوبی داشته باشند، آذربایجان مرکبات و محصولات کشاورزی خود را از آفریقا تأمین می‌کند و کندی حمل‌ونقل زمینی از ایران به آذربایجان مانعی بر سر راه افزایش مبادلات در این حوزه است.

کرباسی همچنین به ضرورت ۲۴ ساعته کردن مرزهای فعال میان دو کشور اشاره و تاکید کرد: گمرک‌های دو کشور باید ازلحاظ کاری ۲۴ ساعته شوند که منوط به توافق روسای گمرک دو طرف است.

وی با اعلام آمادگی آذربایجان برای ۲۴ ساعته کردن گمرکات آستارا، بیله سوار و جلفا افزود: آذربایجان تاکنون برای روابط با جمهوری اسلامی ایران حدومرز نگذاشته است. ۲۴ ساعته کردن گمرکات آستارا و بیله سوار ضرورت همراهی دوطرفه را می‌طلبد اتفاقی که می‌تواند بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران وجود واسطه‌ها و دلالان در گمرک را از دیگر مشکلات دانست گفت: برخورد با این موضوع نیازمند تعیین اصول و چارچوب‌های مشخص است.

بیشتر بخوانید :  تراز تجاری ایران منفی ۳ میلیارد دلار شد

کرباسی همچنین به مسیر ریلی میان ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: مسیر ریلی تا رشت ایجادشده و اگر با ۱۶۵ کیلومتر از رشت به آستارا این خط ریلی تکمیل شود در هزینه و زمان انتقال کالا بسیار مؤثر خواهد بود.

وی همچنین بر لزوم فعال‌تر کردن بندرهای دو کشور تأکید کرد و گفت: بندرهای دو کشور کم‌وبیش فعال هستند اما فعالیتشان در حد مطلوب نیست و باید فعال‌تر شوند.

وی با اشاره به امکانات بندر اوکتائو برای انبارداری کالا گفت: امکان خوبی برای انبارداری در آکتائو ایجاد شده و می‌توان از این ظرفیت برای نگهداری کالا در فصول مختلف و صادرات به کشورهای هم‌جوار بهره برد.

در ادامه این نشست، سفیر آذربایجان در ایران با اشاره به مشترکات فرهنگی و زبانی ایران و آذربایجان گفت: ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک‌اند و باید از ظرفیت‌های توسعه روابط به سایر بیشتر استفاده کنند.

بنیاد حسین‌اف همچنین از افتتاح کارخانه ایران‌خودرو در نخجوان خبر داد و گفت این کارخانه سه ماه دیگر افتتاح می‌شود.

سفیر آذربایجان در ایران با اشاره با افزایش حجم روابط تجاری کشورش با ایران گفت: روابط تجاری آذربایجان در سال گذشته با همه کشورها به‌غیراز ایران کاهش داشته و روابط آذربایجان با این کشور ۷۵ درصد افزایش‌یافته است.

حسین‌اف افزود: حجم ۴۰۰ میلیون دلاری روابط دو کشور خوب است اما باید بیشتر شود.

بنیاد حسین‌اف با اشاره به کاهش قیمت نفت و وابستگی اقتصاد این کشور به نفت گفت: توسعه حمل‌ونقل، کشاورزی و گردشگری، سه برنامه دولت آذربایجان برای کاهش وابستگی به نفت است.

حسین‌اف با شاره به ظرفیت‌های ترانزیتی آذربایجان گفت: آذربایجان در کریدور شامل به جنوب و شرق به غرب قرار دارد و امکان خوبی برای ترانزیت دارد که باید حداکثر استفاده را از آن برد.

بیشتر بخوانید :  بانک‌ها حق 500 هزار جوان را نادیده گرفتند / بدترین و بهترین بانکها برای دریافت وام مشخص شد+ جدول

سفیر آذربایجان با اشاره به راه‌اندازی خط ریلی ایران و آذربایجان گفت: از طریق این خط ریلی هر کالایی که در آستارا بارگیری شود می‌تواند به شمالی‌ترین شهرهای اروپا برود.

حسین اف با اشاره به اولویت توسعه کشاورزی برای آذربایجان گفت: ایران در این زمینه تجربه خوبی دارد و مهندسان زیادی در بخش‌های مختلف کشاورزی مانند میوه کاری و پنبه‌کاری مشغول هستند که دو طرف باید از این ظرفیت بهره ببرند.

سفیر آذربایجان در ایران با اشاره به حضور سالیانه یک‌میلیون توریست آذربایجانی در ایران گفت: تسهیلاتی برای صدور ویزا در دو کشور انجام‌شده و ورود توریست‌های هر دو طرف را تسهیل کرده است که بازهم جا دارد بهتر شود.

حسن‌اف با تأکید بر نقش مهم دولت‌ها در ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعه روابط تجاری گفت: اگر دولت و سازمان‌های دولتی ذی‌ربط شرایط مناسب کار و فعالیت اقتصادی را فراهم کنند، تاجران خودشان می‌توانند همکاری‌ها را توسعه بدهند.

وی درعین‌حال با انتقاد از نگاه بخشی در ایران گفت: در ایران به مسائل ملی نگاه نمی‌کنند و مسائل بیشتر استانی و سازمانی دیده می‌شود.

سفیر آذربایجان همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بندر آکتائو گفت: این بندر امکانات خوب مناطق آزاد را دارد و تاجران ایرانی می‌توانند از امکانات این بندر بهره ببرند. حسین‌اف همچنین بر ۲۴ ساعته کردن گمرک بیله سوار و آستارا تأکید کرد.

سفیر آذربایجان در مورد حجم روابط تجاری هم گفت: در یک سال و نیم گذشته صادرات ایران به آذربایجان بیشتر شده و بیشتر هم در زمینه‌های کشاورزی و ساختمان‌سازی بوده است.

حسین‌اف با اشاره به نشست سه‌جانبه کشورهای ایران آذربایجان و روسیه در سال پیش گفت: روسای جمهور توافق کردند که به‌زودی نشست ایران و گرجستان و آذربایجان هم برگزار می‌شود و این‌ها پیغامی هست برای کشورهای خارج از منطقه به معنی استفاده هر چه بیشتر از امکانات منطقه برای توسعه کشورها.

بیشتر بخوانید :  کاهش سود بانکی اولویت برنامه های دولت باشد

سفیر آذربایجان همچنین با اشاره به بهبود بسیاری از مسائل میان دو کشور در طول سال‌های گذشته گفت: در سه سال گذشته روسای جمهور ایران و آذربایجان هشت بار ملاقات داشته‌اند. این در تعامل با هیچ کشوری دیگری دیده نمی شود.

حسین اف همچنین با اشاره به فعالیت کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان گفت: کمیسیون مشترک دو کشور فعالیت خوبی دارد و در این سه سال هر شش ماه جلسه‌ای داشته و اگر به نتیجه این جلسات دقت کنیم می‌بینیم که مسائلی که در طول سال‌های گذشته حل‌نشده بودن، در این سه سال حل‌شده‌اند.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب ها719 صادراتاتاق بازرگانی لبناناخبار گمرک اصفهانارسال پول به سنگاپوراموزش دانلود از سایت امازونانجمن علمی حمل و نقل هواییترخیص کار خودرو تهرانترخیص کالا از فرودگاه امامچگونگی خرید کالا از خارجحمل بار دریاییحمل و نقل بين المللي ريليحمل و نقل بین المللی پارسیانحمل و نقل بین المللی پاکان ترابرحواله ارز مسافرتیخريد ايفون از امريكاخرید آمازون کیندلخرید از علی بابا در ایرانخرید اینترنتی پنجه بوکسخرید اینترنتی صندلخرید تجهیزات دوربین عکاسیخرید دلار پی پال شماخرید دلاری پرداخت ریالیخرید کتاب در خارج از کشورخرید گیتار از خارج کشورخرید و فروش دلار صرافیخرید وفروش ابزارد افغانستان وارداترهگیری مرسوله ی ارسالیسایت اتاق بازرگانی زنجانستاد ترخیص خودرو گل نبیسیمان تیپ 5 صادراتیشرکت حمل و نقل قمصادرات کالا به چینصرافی خ مطهریصرافی و سکهقوانین فریت بارقوانین گمرک کاناداقیمت مستر کارت فیزیکیکارگو سامانکد رهگیری مرسوله پیشتازگمرک خراسانمزدا 2 وارداتینحوه استفاده از بیت کویننحوه واردات خودرو از دبینحوه ی صادرات عسلنمودار بیت کوینواردات خودرو دست دومواردات سیگار از آمریکاواردات قطعات الکترونیک از چینواردات لب تاپ از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها