[ad_1]

به گزارش تراز ،حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طی یادداشتی نوشت:
وضعیت بانکهای ایران علاوه بر مشکل ربا خواری با مشکل تعارض با اهداف اقتصادی شریعت نیز مواجه است. پس اگر عالمی با توجیهات خاصی رباخواری بانک ها را نپذیرد بی شک باید مشکلات کارکردی آنها را پذیرا باشد.

فکرش را بکنید شخصی وام بیست درصدی برای چندین سال بگیرد و در نتیجه دو یا سه برابر مبلغ وام را پرداخت بکند با چه معضلی مواجه می شود وامی که قرار بود گره این انسان بیچاره را باز کند حال چقدر او را بیچاره تر می کند شاید مشکل مقطعی او را حل کند و لکن مشکل مستمری برای او پدید می آورد.

وضعیت بانک ها پدیده کنز را نیز به وجود می آورد چون باعث تجمیع ثروت در بانک ها می شود و بانک نیز ثروتش را در مسیر تولید و رشد کارگران بکار نمی گیرد.

 الان هم با نقشه ای زیرکانه سرمایه ها را از بانک های خصوصی به بانک های دولتی سوق می دهند تا نقش پدیده کنز در آنها پررنگ تر گردد و انحصارگرایی مالی در بانکهای دولتی بیشتر شود.

امروزه بانک ها کشور را دچار بحران می کند و اقتصاد کشور را فلج می‌سازد.

خدا در قرآن کریم در سوره بقره آیه  ۲۷۸و۲۷۹ می فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید,  از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید و آنچه از ربا باقی مانده رها کنید و اگر چنین نکردید , بدانید به جنگ با خدا و رسول  او برخاسته اید;  و اگر توبه کنید , سرمایه های شما از آن شماست ; نه ستم میکنید و نه بر شما ستم وارد می شود.

بیشتر بخوانید :  شرایط جدید ارز مسافرتی/ ارز به زائران عتبات فعلاً پرداخت نمی‌شود

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :هرکه ربا خورد خداوند به مقدار آن شکم او را از آتش جهنم پر میکند ، و اگر با آن پول مالی به دست آورد خداوند از عمل او چیزی قبول نمیکند و تا آن مال با اوست همیشه در لعنت خدا و فرشتگان میباشد.
جامع الاخبار صفحه ۱۶۹

امام على علیه السلام : اى مردم! ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید! به خدا قسم که ربا در میان این امت ناپیداتر از حرکت مورچه بر روى تخته سنگ است.
من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۱۹۵

امام صادق علیه السلام : ربا خوار از دنیا نرود، تا آن که شیطان دیوانه اش کند.
بحارالانوار(ط-بیروت) ج ۱۰۰  ، ص ۱۲۰

دو گروه در وضعیت کنونی بانکها و بحران مالی و اقتصادی کشور شریک هستند و باید پاسخگو باشند اول برخی از فقهایی که مرتب توجیه شرعی برای وام ها و سودهای بانکی را صادر می کنند و با عنوان های فقهی بر حلیت این فعالیت‌ها حکم می رانند و گاهی هم از کلاه شرعی برای توجیهات خود بهره می برند و چشم خود را از کارکردهای منفی فعالیت های بانکی می بندند.

گروه دوم برخی از اقتصاد دانان کشور هستند که سود مجموعه ها و شرکت های خصوصی خود را در دادن وام های کلان و گرفتن سودهای فراوان می دانند.

بنده در یک سال پیش سخنی گفتم که به مزاج برخی خوش نیامد و آن جمله این بود که این فقه در خدمت نظام سرمایه داری است معنی جمله بنده این است که فقه این دسته از فقها در خدمت نظام سرمایه داری آن دسته از اقتصاددانان است و الا فقه آل رسول الله در خدمت عدالت است.

بیشتر بخوانید :  افزایش چند برابری قیمت میوه از وانتی‌ها تا مغازه‌ها

سوال اساسی این است اگر بانک، نظام غربی است چرا همانند بانک های غربی عمل نمی شود؟ چرا هیچ یک از نظام های بانکی در جهان به شکل بانک ایران وام نمی دهند و سود نمی گیرند؟ سخن ما این است که قدری غربی شوید و مانند آمریکا و اروپا باشید.

امیدوارم تا دیر نشده و نظام بانکی کشور، نظام جمهوری اسلامی را دچار آسیب مشروعیت نکرده است چاره ای اندیشیده شود و مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با شنیدن این زنگ خطر حرکت اساسی کنند و اقتصاد کشور را از ورطه سقوط نجات دهند.

عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم ۱۶ تیر ۹۶

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااستخدامی اتاق بازرگانی بوشهر 93انتقال پول به پی پالانتقال پول به کارت ملتبيت كوين لاند بالشروقبیت کوین درامدتجهیزات شبکه روترتجهیزات شبکه سوپیتاتجهیزات شبکه ویکی پدیاترخيص خودرو بوشهرترخیص کالا از پستترخیص کالا به انگلیسیحمل بار خاورحمل و نقل بین المللی به ترکیهحمل و نقل پایانه های استان تهرانحمل و نقل دریاییحمل و نقل یزدخرید آمازون کارتخرید اینترنتی حیوانات خانگیخرید اینترنتی شلوار 6 جیبخرید بازی از سایت امازونخرید تبلت از آمریکاخرید تجهیزات عکاسیخرید تجهیزات عکاسی صنعتیخرید ظروف چینی از بانهخرید قطعات الکترونیکی از خارجخرید گوشی از سایت خارجیخرید موبایل از آمریکاسایت امازون برای دانلود سایفونسایت علی اکسپرسسند حمل زمینیشرکت حمل و نقل بین المللی زمینیشرکت حمل و نقل لوتوسصادرات عسل به عراقصرافی حواله چینصرافی ونکوور کانادافروش تجهیزات حفاظت کاتدیکقیمت حمل بار هوایی مشهدقیمت خرید یوانک صادراتبانکارت بازرگانی کرمانکارگو ترکیهگمرک فریدونکنارمجوز خدمات بار هواییمناقصه حمل بین المللینحوه خرید از Ebayنحوه ی خرید از سایت ebayواردات جوش شیرینواردات خودرو سال 93واردات گوشی موبایل از دبی

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها