فروش گارانتی‌های تقلبی در بازار لوازم خانگی

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار، امروزه موضوع تقلب در تولید توسط برخی افراد سودجو موضوعی است که دیگر کمتر کسی با آن ناآشناست. هنگامی که استقبال از کالایی افزایش می‌یابد یا نیاز بازار به یک محصول یا برند خاص بیشتر می‌شود، برخی افراد سودجو با آغاز فعالیت غیرقانونی خود سعی در کسب پول‌های کلان و سودهای غیرقانونی از تولید غیرمجاز آن محصول دارند. در تولید لوازم‌خانگی نیز در حال حاضر مشکلی وجود دارد و آن فعالیت زیرزمینی برخی افراد سودجو در تولید برخی برندهای مورد استقبال لوازم‌خانگی است.

 به عبارت دیگر، اکنون برخی کالاهای خانگی به صورت زیرزمینی در کشور تولید و در بازار عرضه می‌‌شود. حتی تقلب در ورود برخی کالاهایی که به صورت قانونی و از کانال گمرک به کشور وارد می‌شود هم وجود دارد. همچنین کالاهایی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که نه اسم معتبری دارد و نه از کیفیت لازم برای مصرف برخوردار است. بر همین اساس برخی افراد سودجو با نصب برندهای معتبر روی محصولات تقلبی باعث ضرر و زیان خریداران می‌شوند. بنابراین فعالان صنفی و دست‌اندرکاران بازار لوازم‌خانگی به مردم هشدار می‌دهند به خاطر پرداخت مبلغی کمتر به سراغ فروشگاه‌های بی‌نام و نشان نروند و صرفا از نمایندگی‌های مجاز و معتبر خرید کنند تا پول‌شان هدر نرود.

در همین زمینه حبیب‌ا… انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: تخلفاتی در زمینه لوازم‌خانگی وجود دارد که برخی از آنها جابه‌جافروشی است.

 در این روش برخی افراد کالاهای بی‌کیفیت و بی‌نام و نشان را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و بعد نام برند معتبر را روی محصول می‌چسبانند. این محصولات معمولا قیمت ارزان‌تری دارند و برای برخی افراد وسوسه‌انگیزند.

وی افزود: اما بعد از مدتی استفاده کالا دچار عیب شده و خریدار به‌دلیل اینکه از فروشگاه معتبر خریداری نکرده، نمی‌تواند اعتراض خود را در جایی مطرح کند.

 این مقام صنفی ادامه داد: البته گمرک و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و همچنین سازمان ملی استاندارد باید یک اتحادی را تشکیل دهند و کالاهای بی‌کیفیت را از بازار حذف کنند. در کنار این مردم هم باید با چشمان باز خرید کنند.

اکنون برخی کـــالاهای خــانگی به‌صورت زیرزمینی در کشور تولید و در بازار عرضه می‌شوند. حتی تقلب در ورود برخی کالاهایی که به‌صورت قانونی و از کانال گمرک به کشور وارد می‌شود هم وجود دارد. همچنین کالاهایی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که نه اسم معتبری دارد و نه از کیفیت لازم برای مصرف برخوردار است. بر همین اساس برخی افراد سودجو با نصب برندهای معتبر روی محصولات تقلبی باعث ضرر و زیان خریداران می‌‌شوند.

تولید محصولات بی کیفیت در کارخانه های زیرزمینی

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی

اگرچه گفته می‌شود در بازار لوازم‌خانگی رکود وجود دارد، اما این رکود مربوط به تولیدات خوب و باکیفیت ایرانی نیست و تولیدات بی‌کیفیت به دلیل عدم استقبال مردم از خرید کالاهای این برندها، دچار رکود هستند. در همین راستا باید اشاره شود که تولیدات باکیفیت لوازم‌خانگی در سال ۹۵ بیش از ۲۵ درصد رشد داشته و این در حالیست که بخشی از سهم بازار توسط تولیدات بی‌کیفیت اشغال می‌شود. در حال حاضر گردش مالی لوازم‌خانگی در ایران ۸۰۰۰ میلیارد تومان است که سهمی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد این بازار به تولیدات داخلی اختصاص دارد.

در کنار این موفقیت‌ها مشکلاتی نیز این صنعت را تهدید می‌کند. هزینه‌های بالایی که برای تولید کالاهای ایرانی وجود دارد، موردی است که اجازه رقابت این کالاها را در بازارهای جهانی نمی‌دهند. البته در کنار تولیدات باکیفیت داخلی ما بحث قاچاق را نیز داریم که مناطق آزاد هم در این میان بی‌تقصیر نیستند. درباره سهم مناطق آزاد از قاچاق لوازم‌خانگی آمار دقیقی در دست نیست، اما مناطق آزاد تجاری مثل بندرانزلی و ارس بیشترین سهم در ورود لوازم‌خانگی قاچاق را دارند و یکی دیگر از راه‌های ورود لوازم‌خانگی قاچاق بازارچه مرزی بانه است.

این در حالیست که برای بخشی از لوازم‌خانگی قاچاق در تهران و لوازم خانگی‌ای که در مناطق آزاد عرضه می‌شود، معمولا کارت گارانتی تقلبی صادر می‌شود. واردکننده‌های کالاهای قاچاق برای صدور هر برگ گارانتی تقلبی ۳ تا ۵ هزار تومان پرداخت می‌کنند. اتحادیه لوازم‌خانگی، در صورت شناسایی این متقلبان را به وزارت صنعت و سازمان تعزیرات معرفی می‌کند و با آنها برخورد می‌شود، اما پس از چندی دوباره با اسامی دیگر اقدام به عرضه در بازار می‌کنند. برای خریدار امکان شناسایی کارت‌های گارانتی تقلبی لوازم‌خانگی از اصلی وجود ندارد، اما خریدار در هنگام خرید باید فروشنده را ملزم کند که به او بگوید کارت گارانتی مربوط به کدام شرکت است که معمولا متقلبان از بیان نام شرکت امتناع می‌کنند.

 از طرف دیگر فعالیت کارخانه‌هایی که به شکل زیرزمینی محصولات بی‌کیفیت را وارد بازار می‌کنند نیز مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورده است. فعالیت این واحدهای زیرزمینی موجب می‌شود سهم تولیدکنندگان اصلی و باکیفیت از بازار کم و در بازارهای صادراتی نیز نام کالای ایرانی بد شود.

سرهم‌بندی قطعات بی‌کیفیت در کارخانه‌های زیرزمینی لوازم‌خانگی

اکبر قلمفرسایی، فعال بازار لوازم‌خانگی

موضوع فعالیت برخی افراد سودجو در صنعت لوازم‌خانگی این روزها جدی شده است. هرچند که برندهایی که در جهان معتبر هستند هیچ‌گاه فکر تقلب برای سود بیشتر به ذهن‌شان خطور نمی‌کند، اما برخی افراد سودجو از برندها سوءاستفاده کرده و با راه‌اندازی کارخانه‌های زیرزمینی در زمینه تولید لوازم‌خانگی فعالیت می‌کنند.

متاسفانه مواردی در بازار لوازم‌خانگی مشاهده شده که برخی افراد قطعات بی‌کیفیت را وارد می‌کنند و در کارگاه‌های زیرزمینی اقدام به سرهم‌بندی آن کرده و در بازار عرضه می‌کنند. این در حالیست که بدنه برخی از این محصولات نیز در ریخته‌گری‌های زیرزمینی و قالب‌های بدون کیفیت انجام می‌شود و برند معتبر را روی آن می‌چسبانند.

 بخش قابل توجهی از این اجناس توسط کارگران غیر بومی و مهاجر تولید می‌شود. افرادی که به دلیل ترس از نظارت نهادهای مسئول گاه شب‌ها به تولید کالامشغولند. دستمزد این کارگران که بیشتر آنان بدون بیمه فعالیت می‌کنند، تا نصف کارگران مجاز است. به همین دلیل کارفرمایان بیشتر مایل به استفاده از این نیروها هستند.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x