[ad_1]

بالاخره بعد از ۸سال انتظار، دموکرات‌های امریکا موفق شدند اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود کنند. هرچند نتایج انتخابات میان دوره‌ای امریکا نشان می‌دهد که حزب جمهوریخواه همچنان اکثریت خود در مجلس سنا را حفظ کرده‌است ،اما خبر پیروزی دموکرات‌ها نور امیدی در دل بسیاری از مخالفان ترامپ از جمله مدیران کمپانی‌های فناوری ایجاد کرد.

حالا که دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را به عهده گرفته‌اند، می‌خواهند برخی فرامین و عملکردهای ترامپ در زمینه فناوری و مواجهه وی با کمپانی‌های فناوری و همچنین رسانه‌ها را به چالش بکشند و مورد تحقیق قرار بدهند.

یک تحقیق بزرگ

نمایندگان دموکرات به‌دنبال پیروزی، می‌خواهند تحقیق کنند که آیا ترامپ از قدرت حکومتی خود برای تنبیه برخی کمپانی‌های فناوری و رسانه‌ها ازجمله آمازون و نیز کمپانی AT&T بهره گرفته و سوء‌استفاده کرده است یا خیر؟ «آدام شیف» دبیر کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت: به نظر می‌رسد دونالد ترامپ با سوء‌استفاده از قدرت خود به آمازون فشار زیادی وارد کرده و حتی تلاش داشته تا گاه قوانینی را به این کمپانی تحمیل کند که سبب متضرر شدن آمازون و حتی کاهش ارزش سهام آن شده است.

وی ادامه داد: ما دریافتیم که دونالد ترامپ ملاقات‌هایی محرمانه با رئیس پست امریکا داشته است تا وی را مجبور کند که تعرفه‌های پستی آمازون را بالا ببرد. به اعتقاد وی، ترامپ از فرصت خود سوء‌استفاده کرده تا «جف بزوس» مالک و بنیانگذار این کمپانی و فروشگاه بزرگ آنلاین را تنبیه کند. «آدام شیف» همچنین به گزارشی از واشنگتن پست اشاره کرده که در آن به ۳منبع اشاره شده بود. این منابع نشان می‌داد ترامپ شخصاً از اهرم فشارهای خود به رئیس پست آمازون استفاده کرده است تا تعرفه‌های پستی این کمپانی دو برابر شود. وی در ادامه سخنانش گفت: رئیس جمهوری امریکا همچنین به رسانه‌هایی همچون واشنگتن پست و سی‌ان‌ان و مدیران آنها فشار وارد کرده و به نوعی مانع آزادی بیان شده است. دبیر کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان از تلاش‌های ترامپ برای ممانعت از ادغام دو کمپانی AT&T و تایم وارنر(کمپانی مادر سی‌ان‌ان) به‌عنوان یکی دیگر از تخلف‌ها و سوء‌استفاده‌های ترامپ از قدرت حکومتی خود یاد کرد. وی افزود: ما نمی‌دانیم ممانعت ترامپ در نوامبر ۲۰۱۷ از این جهت بود که فقط می‌خواست سی‌ان‌ان را تنبیه کند یا اینکه نگرانی درباره ترویج اخبار مخالف خود را داشت. ترامپ بارها به‌صورت شفاهی نیز به سی‌ان‌ان و واشنگتن پست حمله کرده است و در ماه مه هم در قالب توئیتی با این ادغام به‌صورت واضح مخالفت کرده بود. وی یادآور شد: ترامپ بیشتر رسانه‌ها را دشمن مردم و محلی برای اخبار جعلی می‌داند. «آدام شیف» یادآور شد: روزنامه واشنگتن پست تحت مالکیت«جف بزوس» قرار دارد و به نظر می‌رسد دونالد ترامپ به‌دلیل کینه‌های شخصی خود و با سوء‌استفاده از قدرتش به‌دنبال ایجاد اشکال در روند اطلاع‌رسانی این روزنامه بوده است. به دنبال واکنش نامناسب ترامپ با یک خبرنگار در کنفرانس خبری کاخ سفید که بتازگی برگزار شده، این موضوع بیش از پیش مورد توجه نمایندگان قرار گرفت و جدیت دموکرات‌ها برای مطالعه در این زمینه بیشتر شد. در این کنفرانس خبری، ترامپ با «جیم آکوستا» خبرنگار سی‌ان‌ان برخورد نامناسبی داشت. وقتی خبرنگار درباره مهاجران مکزیکی سؤال کرد ترامپ تنها پاسخ داد: «کافی است». وقتی این خبرنگار ادامه داد و درباره روسیه سؤالی پرسید تلاش شد تا میکروفون از دست وی گرفته شود و درنهایت نیز این خبرنگار از کنفرانس اخراج شد.

بیشتر بخوانید :  حضور شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی را کارآمدتر کرده ست

«سیلیکون ولی»، مقابل ترامپ

اما چرا ترامپ با آمازون و همچنین برخی رسانه‌ها در امریکا مشکل دارد و دائم برای آنها مانع تراشی می‌کند؟ شاید نگاهی به عملکرد کمپانی‌های فناوری و «سیلیکون ولی» نشان دهد که حساسیت ترامپ نسبت به این شرکت‌ها چندان هم دور از ذهن نیست. بهتر است بدانید که بخش عمده کمپانی‌های فناوری، دموکرات هستند و در جریان انتخابات چهل و پنجمین دوره ریاست جمهوری امریکا (سال ۲۰۱۶)هم مقابل دونالد ترامپ قرار گرفته و حامی هیلاری کلینتون بودند. پیش از این  گزارش مجله خبری WIRED نشان داد که در جریان انتخابات بیشتر کارمندان سیلیکون ولی از دموکرات‌ها حمایت کردند. این مجله خبری با تحلیل رفتار ۱۲۵هزار نفر از کارمندان آمازون، اپل، فیس بوک، گوگل و مایکروسافت اعلام کرد که بخش عمده آنها همچنان حامی دموکرات‌ها هستند پس جای تعجب نیست که وی میانه خوبی با این کمپانی‌ها نداشته باشد.

بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان زیر تیغ ترامپ

آمازون چه رفتاری داشته که تا این حد زیر تیغ انتقادات ترامپ قرار گرفته و اصولاً ماجرا چیست؟ آمازون در سال‌جاری رشد قابل توجهی داشته و به بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان تبدیل شده است. تجهیز انبارهای آمازون به روبات‌ها، ارسال سریع محصولات و… هریک دلایلی برای موفقیت آمازون محسوب می‌شوند. گستردگی و توسعه این فروشگاه در خارج از مرزهای امریکا و در بازارهایی همچون هندوستان و همچنین ایجاد سرویسAWS یعنی سرویس‌های وب آمازون و نیز دامنه وسیع طیف محصولات ارائه شده روی این پلتفرم، باعث شد تا این کمپانی به بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان تبدیل شود، اما این کمپانی با وجود محبوبیت بالا در جهان چندان به مذاق دونالد ترامپ خوش نیامده و این شرکت بارها مورد بی‌مهری رئیس جمهوری امریکا قرار گرفت تا آنجا که فشارهایی نیز به این کمپانی وارد کرد. آمازون حالا دیگر تبادلاتی در ابعاد بین قاره‌ای دارد و این کمپانی به یک غول اقتصادی تبدیل شده است به همین دلیل هم دولت امریکا می‌خواهد از سودهای کلان این کمپانی سهمی بزرگ داشته باشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا ابتدا تعرفه‌های پستی کمپانی آمازون را نشانه گرفت و در توئیت‌های مختلف، قرارداد شرکت آمازون با اداره پست امریکا برای ارسال بسته‌های پستی را زیان‌ده دانست و عنوان کرد که این کمپانی به مالیات‌دهندگان امریکایی ضرر می‌زند. وی در یکی از توئیت‌هایش نوشت: اداره پست امریکا برای هر بسته‌ای که برای شرکت آمازون حمل می‌کند به طور متوسط ۱.۵ دلار ضرر می‌دهد که روی هم رفته میلیاردها دلار می‌شود. این کلاهبرداری از اداره پست باید متوقف شود و آمازون باید نرخ واقعی و مالیات بپردازد. به‌دنبال این تلاش‌ها سرانجام هزینه ترابری بسته‌های پستی آمازون دو برابر شد. علاوه‌بر تعرفه‌های پستی، موضوع مالیات هم مورد توجه دونالد ترامپ قرار گرفت و در گام بعدی تلاش کرد تا بر میزان مالیات این کمپانی بیفزاید و درنهایت، مجموع عملکرد رئیس جمهوری امریکا سبب شد تا سهام کمپانی آمازون افت شدیدی داشته باشد. برخی معتقدند حمایت مستقیم «جف بزوس» از هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، قلب ترامپ را به درد آورده و وی تلاش کرده تا با روش‌های مختلف به این کمپانی ضرر برساند. درواقع «جف بزوس» با گرایش‌های دموکرات، آمازون را به تریبونی برای تبلیغ نماینده دموکرات‌‌ها تبدیل کرده بود. گفتنی است مجله واشنگتن پست هم بارها عملکرد ترامپ را در زمینه‌های مختلف زیر سؤال برده است و همین موضوع، «جف بزوس» را بیش از سایر مدیران کمپانی‌های فناوری در کانون انتقام رئیس جمهوری امریکا قرار داد به گونه‌ای که ترامپ بارها واشنگتن پست را به لابی‌گری برای شرکت آمازون متهم کرد که البته این ادعا همیشه ازسوی«جف بزوس»، پوچ و بی‌اساس خوانده شد.

بیشتر بخوانید :  زیباکلام: وضع اقتصاد را باید به چه کسی بگوییم؟

امکان حل مشکلات اپل

یکی دیگر از مشکلاتی که با قدرت گرفتن ترامپ برای شرکت‌های فناوری ازجمله اپل ایجاد شد، جنگ تجاری امریکا با چین است. بیشتر کارخانه‌های اپل در خارج از امریکا و عمدتاً در چین قرار دارد و حالا ترامپ خواستار آن شده است که همه این کارخانه‌ها به داخل امریکا بازگردند. البته کمپانی اپل تاکنون در این موضوع مقاومت کرده است چرا که به این ترتیب قیمت محصولات اپل برای امریکایی‌ها بسیار بالا می‌رود. نیروی کار ارزان در چین یکی از مواردی است که اپل از آن نهایت استفاده را برده است ولی نگرش ترامپ برایش دردسرساز شده است. حالا برنده شدن دموکرات‌ها علاوه بر اینکه ممکن است مشکلات آمازون و رسانه‌ها را کمتر کند، برخی هم معتقدند که می‌تواند جنگ تجاری چین و امریکا در زمینه محصولات اپل را نیز تا حدودی تلطیف کند. نمایندگان دموکرات همچنین عنوان کرده‌اند حفظ حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات و داده‌ها نیز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و تلاش می‌کنند تا مشکلات شبکه‌های اجتماعی در این زمینه حل شود.

 

ایران

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها