طرح جامع زعفران از ۸سال پیش خاک می‌خورد

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

زعفران به‌ عنوان یکی از ۴ کالای تولیدی ایران است که در صادرات غیرنفتی و ارزآوری نقش به سزایی دارد، تا جایی که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی ۹۴ درصد زعفران تولیدی دنیا از آنِ ایران است، اما متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تولید سنتی، ضعف در بسته‌بندی و صادرات فله‌ای این محصول از یک سو و از طرف دیگر قاچاق پیاز زعفران به کشورهایی همچون افغانستان، همه و همه سبب شده تا در بازاریابی صادراتی در تنگنا قرار گیریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، هفته گذشته هیأتی ۷۰ نفره از اتحادیه اروپا به همراه فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا وارد کشور شدند که در راس مذاکرات آنها با وزیر جهاد کشاورزی، ثبت و ایجاد برند زعفران ایرانی با مشارکت طرف اروپایی بود.

این موضوع در حالی مطرح شد که غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران، می‌گوید: اروپایی‌ها فقط رفت و آمدشان در حد حرف است و بیشتر از آنکه بخواهند کالایی از ما بخرند، به دنبال فروش محصولات‌شان در ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع زعفران که زنجیره تولید تا مصرف را شامل می‌شود، در دولت دهم تدوین شده، افزود: این طرح با کمک شورای ملی زعفران و وزارت جهاد کشاورزی وقت تدوین، در کمیسیون کشاورزی مجلس مصوب و در هیأت دولت دهم هم به تصویب رسیده است، اما عملیاتی نشده است که اگر می‌شد، تحول عظیمی در صنعت زعفران کشور رخ می‌داد.

میری بابیان اینکه در طرح جامع زعفران بر این نکته که چه پیازی در چه مزرعه‌ای با چه روشی کشت شود، تأکید شده و افزود: روش خشک کردن، فرآوری، بسته‌بندی، عرضه،‌ بازاریابی صادراتی و حتی ثبت برند نیز در این طرح دیده شده است.

وی همچنین از ثبت جغرافیایی زعفران ایران در ۵ منطقه استان خراسان خبر داد و گفت: این طرح با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شد و اکنون نیز به دنبال ثبت ژنتیک زعفران ایرانی هستیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در پاسخ به این سؤال که تا به حال چه اقداماتی برای تحول در بازار صادراتی زعفران انجام داده‌اید، گفت: ما خودمان به دنبال تجار خارجی در حوزه زعفران هستیم تا با ارتباط مستقیم زعفران را صادر کنیم؛ چرا که تولید زعفران در کشور روبه افزایش است و مصرف داخلی هم تا یک حدی کشش دارد، پس خودمان باید به فکر بازار صادراتی باشیم.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x