[ad_1]

به گزارش تراز ، صنعت فولاد یکی از حساس‌ترین و برجسته ترین صنایع در هر کشوری محسوب می شود، تا جایی که از آن به عنوان موتور محرکه بسیاری از صنایع دیگر و صنعت مادر یاد می شود.

نقش این صنعت در توسعه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی غیر قابل انکار است و این تنها بخشی از نقش آفرینی حوزه مذکور در شکوفایی و پیشرفت کشور محسوب می شود.

اگرچه در طول سالیان گذشته، واردات بی رویه تیرآهن‌های غیر استاندارد باعث بروز معضلاتی جدی برای این صنعت شد که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده تا حدود بسیاری این معضل مرتفع شد.

انتظار سرمایه‌گذاری مطلوب در صنعت فولاد در دوران پسابرجام

جهانگیر حاجی بابایی، کارشناس حوزه صنایع در گفت و گو با رسانه‌ها با اشاره به نقش نافذ فولاد در پیشبرد اهداف صنعتی کشور اظهار داشت: حیات صنایع بسیاری در کشور به حوزه فولاد و آهن گره خورده که در صورت بروز هر گونه انسداد و نارسایی، پس لرزه‌ها و تبعات آن به دیگر حوزه‌ها نیز غیر قابل کنترل و مهار خواهد بود و این تأثیر گذاری و تأثیرپذیری بیانگر نقش نافذ صنعت فولاد بر فعالیت های مستقیم و غیر مستقیم تولیدی و صنعتیِ نیازمند به این محصول است.

وی افزود: ظرفیت های حوزه فولاد بسیار بالا و قابل توجه است و با برنامه ریزی مدون و هوشمندانه می توان به توفیقات بسیار شایسته ای در این بخش نائل شد که قطعاً کلیت اقتصاد کشور نیز از منافع و مزایای آن بهره مند خواهد شد.

حاجی بابایی عنوان کرد: انتظار می‌رود در دورانی که به پسابرجام شهره است، از ظرفیت های سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد کشور به بهترین نحو ممکن بهره گیری شود.

کارشناس حوزه صنایع گفت: هدایت و تمرکز سرمایه گذاری ها در بخش  سنگ آهن‌های کم عیار از حوزه هایی به شمار می رود که لزوم توجه هر چه بیشتر به آن احساس می شود و قطعاً با حصول این امر می توان فرصت های هر چه بیشتری را در بخش مذکور ایجاد نمود.

بیشتر بخوانید :  محمدولی: 3 عامل افزایش قیمت طلا و سکه/ حباب سکه 550 هزار تومان شد- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم

وی افزود: در دو کانون گندله و آهن اسفنجی نیز  ظرفیت جذابیت سرمایه گذاری‌ها بسیار بالا است که می توان با زمینه سازی مناسب و هموار نمودن بستر سرمایه گذاری ها به توفیقات بیشتری در این بخش نائل شد.

حاجی بابابی گفت: در شرایطی که بر لزوم تقویت صادرات غیر نفتی تأکید بسیاری می شود، عرضه فولاد، فرصتی است که می تواند به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی حصول این هدفگذاری مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: کشورهای بسیاری در قاره‌های اروپا، آسیای شرقی و منطقه خاورمیانه، بازار جذابی برای فولاد تولیدی ایران به شمار می‌روند که در صورت برنامه‌ریزی هدفمند می‌تواند، منتج به دستاوردهای اقتصادی بسیار ملموس و برجسته ای شود.

 

لایه‌های واسطه‌گری و مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت در حوزه آهن را دشوار ساخته است

 

شهرام کامیابی نیا، عضو سابق اتحادیه آهن فروشان یکی از شهرستان‌های استان تهران با اشاره به لزوم برون رفت از رکود سنگین و عمیق حاکم بر بازار مسکن گفت: به هر حال نقش تأثیر گذار ساخت و سازها در بخش مسکن در ایجاد رونق مضاعف بازار آهن غیر قابل انکار است زیرا یکی از حوزه‌های پرمصرف آهن و فولاد به همین بخش متمرکز می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در طول سالیان اخیر، این مشکل اساسی (رکود مسکن) رونق صنعت فولاد و آهن را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

این عضو سابق اتحادیه آهن فروشان گفت: مالیات بر اصناف ذی‌ربط در بخش آهن از دیگر چالش هایی است که در فضای رکود، بار مشکلات پیش روی فعالان این عرصه را سنگین تر ساخته است و می‌طلبد با اتخاذ تدبیری مناسب، نسبت به کاهش مالیات ها، اقدامات لازم عملیاتی شود.

بیشتر بخوانید :  افزایش قیمت کره از اول مرداد

کامیابی نیا عنوان کرد: وجود لایه های متعدد واسطه‌گری میان حلقه‌های تولید و توزیع از دیگر معضلاتی است که به تبع آن باعث افزایش قیمت آهن می شود زیرا به هر حال هر کدام از این لایه ها در صدد کسب سود خاص به خود هستند و افزون شدن واسطه گری نتیجه ای جز بالا رفتن قیمت در پی ندارد.

 

لزوم فاصله گرفتن از خام فروشی آهن/وجود حلقه های مفقوده در پروسه تولید آهن

 

شریف خطیبی، یکی از فعالان صنعتی با اشاره به لزوم تلاش هر چه بیشتر برای ارتقای ظرفیت های تولید آهن در کشور گفت: قطعاً در صورت تمرکز بر توسعه صادرات آهن، شاهد شکوفایی و رشد هر چه بیشتری در این بخش (صادرات) خواهیم بود.

وی افزود: علی‌رغم اهمیت این امر، کامل نبودن حلقه های تولید، باعث شده در سنوات گذشته، فروش سنگ آهن یا همان خام فروشی بیش از حد معمول و متعارف افزایش یابد که به تبع در چنین شرایطی، سود حاصله از صادرات مذکور، با اُفت قابل توجهی همراه می شود.

این فعال صنعتی گفت: در کنار این حلقه‌های مفقوده در پروسه تولید، نا آشنایی ما به واقعیت های جهانیِ بازارِ صادرات بین المللی نیز مزید بر علت شده تا نتوان آن‌چنان‌که شایسته و بایسته است از این ظرفیت ها، بهره وری حداکثری حاصل شود.

خطیبی عنوان کرد: باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد که تجار و بازرگانان ما پیش از آنکه صادر کنندگان خبره و توانمندی باشند، واردات کننده هایی هستند که بیشترین سود را نصیب تولید کنندگان خارجی می نمایند.

 

تعطیلی کارخانجات آهن،بیکاری فزاینده ای را در پی خواهد داشت

 

محمود ریاحی، دانش آموخته رشته اقتصاد با اشاره به نقش بسیار برجسته کارخانجات تولید آهن در اشتغالزایی گفت: اساساً چنین مراکزی، نیروی انسانی قابل توجهی را از حیث کمیت و تکثر جذب می نمایند زیرا نفس فعالیت در این بخش ها، با نیروهای اندک و محدود میسر نمی شود.

بیشتر بخوانید :  سفیر چین: برای ۱۰هزار ایرانی شغل ایجاد کرده‌ایم

وی افزود: اگرچه بنابر گزارشات منتشر شده، طرح های بسیار سازنده و مؤثری در راستای توسعه فعالیت های مرتبط با این عرصه (فولاد و آهن) در دستور کار قرار گرفته که با عملیاتی شدن و به بهره برداری رسیدن آن، احتمال افزایش تولید سالانه فولاد به بیش از ۵۵ میلیون تن، دور از ذهن نخواهد بود، اما می طلبد به موازات تعریف چنین طرح های مؤثر و سازنده‌ای، حمایت از مراکز صنعتی فعال ذی‌ربط نیز بیش از پیش تقویت شود.

ریاحی عنوان کرد: راه اندازی چهار کارخانه تولید فولاد امری میمون و مبارک است، اما باید اولویت اصلی بر پیشگیری و جلوگیری از تعطیلی مراکز فعال کنونی باشد.

وی افزود: یکی از نارسایی هایی که در سال های گذشته وجود داشت، به خام فروشی سنگ آهن معطوف می‌شد که بنا بر گزارشات موجود، با عنایت به افزایش هزینه های استخراج، حمل و نقل و…همچون گذشته، مقرون به صرفه نیست و ظاهراً حجم این صادرات تا حدود بسیاری کاهش یافته که از این موضوع می توان به عنوان یک توفیق اجباری یاد نمود.

ریاحی در  خاتمه یادآور شد: امید آن می رود در سالی که به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده، با برنامه ریزی کارشناسی شده، به موفقیت های هر چه بیشتری در صنعت فولاد و آهن دست یابیم که قطعاً بازخورد و خروجی آن در هر سه عرصه اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید قابل لمس و سازنده خواهد بود.

 

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاارسال پول به مالزیارسال پول به هندانتقال پول به کارت هدیهانتقال پول به نیوزلندتجهيزات شبكه توزيعتجهیزات شبکه اصفهانتجهیزات شبکه فشار متوسطترخیص کار خودروحمل بار به زاهدانحمل هوایی بار از دبیحمل و نقلحمل و نقل از چین به ایرانحمل و نقل گرجستانحمل و نقل هوایی علمدارحمل ونقل بار هواییحواله دلار به چینحواله یوروخرید اینترنتی ابزار ژله تزریقیخرید اینترنتی ژتون پوکرخرید اینترنتی عروسک خرس بزرگخرید تجهیزات طبیعت گردیخرید دلار مسافرتی از بانکخرید دلار نیوزلندخرید قطعات موبایل از چینخرید کالا از سایت Ebayرهگیری مرسوله ی پستیسازمان حمل و نقل هوایی ایرانسریعترین پستصادرات جنوب افريقياصادرات قارچ به عراقصادرات و واردات کالاصرافی آ اس پصرافی طاهریصرافی ین ژاپنضوابط تاسیس شرکت حمل و نقلفریت بار از مشهدفریت بار به نروژکارت بازرگانی تمدیدکارت بازرگانی گیلانکارگو در ویتناممدارک ترخیص خودرو از پارکینگمراحل ترخیص خودرو در گمرکمقاله صنعت حمل و نقل هوایینرخ دلار صرافی 365هک سایت آمازونهمراه بان ک صادراتواردات از چین تبریزواردات پوشاک زنانه از چینواردات لوازم خودرو

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها