[ad_1]

در حالی که دولت برای احیای شرکت صنعتی هپکو نسخه ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی را پیچید، رئیس کمیته معدن خانه صنعت و معدن ایران، معدن را قربانی این تصمیم می‌داند و از افزایش قیمت ماشین‌آلات معدنی خبر می‌دهد.

بیژن پناهی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلاتی که برای برخی کارخانه‌های تولیدی مانند هپکو به وجود آمده است، اظهار کرد: شرکت هپکو یکی از شرکت‌های استراتژیک ایران برای تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مهندسی بود که بعدها در زمان جنگ شرکت خیبر نیز به آن اضافه شد و در حالی که خیبر پس از جنگ در دهه ۷۰ منحل شد هپکو همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

وی ادامه داد: کارخانه‌هایی مانند هپکو که در پروژه‌های عمرانی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی فعالیت می‌کردند، با مشکلاتی روبرو شدند؛ به طوری که از سال ۱۳۹۱ به بعد قیمت ارز چهار برابر شد که متناسب با این موضوع قیمت ماشین‌آلات معدنی نیز بیش از نرخ ارز افزایش یافت و در همین مسیر بود که تحریم‌ها هم مزید بر علت شد.

رئیس کمیته معدن خانه صنعت و معدن ایران اضافه کرد: همین موضوعات باعث شد شرکت‌های تولیدی به سمت بستن قرارداد با شرکت‌های چینی بروند که آنها نیز کیفیتی به مراتب پایین‌تر از شرکت های مطرح داشتند و بعد از آن به مشکل قطعات و تعمیرات برخوردند. یعنی بعد از اتمام دوره گارانتی که عموما تا دو سال بود، عملا کیفیت استفاده لازم را از دست می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلی که برای شرکت هپکو به وجود آمده است، عنوان کرد: هپکو شرکتی بود که در زمان جنگ و بعد از آن برخی قطعات ماشین‌های صنعتی را مانند اتاق ماشین‌آلات و امثال آن را می‌ساخت که مجموعا حدود ۳۰ درصد از تولید ماشین‌آلات می‌شد. این شرکت در سال ۱۳۸۲ خصوصی شد و عملا دیگر پروژه‌های دولتی و کلان عمرانی را دریافت نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید :  ذره‌بین بانک مرکزی بر روی نظام بانکی

پناهی‌ زاده افزود: با توجه به تحریم‌ها، هپکو قطعاتی برای مونتاژ دریافت نمی‌کرد و به خاطر بالا بودن قیمت ارز توان خرید آنها برای مونتاژ را نداشت و در نتیجه با کاهش تولیدات مشتری خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی غیراصولی یکی از اصلی‌ترین مشکلات هپکو بود، عنوان کرد: از جمله مواردی که باعث ایجاد مشکلات عدیده برای شرکت‌هایی نظیر هپکو شد، خصوصی‌سازی آنها بود یعنی در حالی که سفارشی برای آنها وجود نداشت و تحت فشار تحریم‌ها بودند، به بخش خصوصی واگذار شد. در حالی که بررسی لازم درباره اینکه آیا کسی که شرکت را دریافت می‌کند، توان اداره چند هزار کارگری که در این مجموعه فعالیت می‌کند را دارند، صورت نگرفته است.

رئیس کمیته معدن خانه صنعت و معدن ایران همچنین با اشاره به مشکلاتی از شرکت‌های بزرگی که به شکل پروژه‌ای در فرآیندهای عمرانی ورود می‌کردند، گفت: باید در برخی موارد پذیرفت که شرکت‌هایی از این دست گاهی بازار خود را از دست می‌دهند و اعمال محدودیت و انحصار به نفع آنها نسخه مناسبی جهت احیا نیست و فقط فشار مضاعفی بر دیگر حوزه‌های مربوطه وارد می‌کند.

پناهی‌زاده با انتقاد از تصمیم اخیر مبنی بر محدودیت واردات ماشین‌آلات معدنی جهت تقویت تولید در شرکت هپکو گفت: در حالی که همچنان شرکت هپکو برای واردات ماشین‌آلات و قطعات از شرکت‌های مطرحی مانند کاتسوی ژاپن دچار مشکل است، سپردن انحصار تولیدات ماشین‌آلات صنعتی به  آن فقط به بالا بردن هزینه تمام شده استخراج معادن و محصولات معدنی می‌انجامد.  

این عضو خانه صنعت و معدن ایران اظهار کرد: از روزی که این تصمیم ابلاغ شد تا دو روز گذشته قیمت ماشین‌آلات معدنی تا ۲۰ درصد افزایش داشته که این برای معدن به معنای فاجعه است. یعنی با این تصمیم، معدن قربانی احیای واحدی می‌شود که راهی جز عوض کردن حوزه تولید خود ندارد و این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که معدن به عنوان یکی از بخش‌های استراتژیک اقتصادی در برنامه ششم مطرح شده است.

بیشتر بخوانید :  مصرف داخلی زعفران کاهش یافت/کندی روند صادرات به خاطر ژانویه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااستخدام صادرات 93بانک صادرات ضمانتنامهترخیص کار بندر امامترخیص کالا از گمرک خویترخیص کالا از گمرک عراقترخیص کالا گمرکترخیص مهر کالاثبت نام کارت بازرگانی زنجانچگونگی خرید از amazonحمل هوایی از چینحمل و نقل بین المللی گسترشحمل و نقل چوبحمل و نقل فراورده های نفتیحمل و نقل مرکبحمل و نقل هوایی مسافرخرید Ebay در ایرانخرید ابزار چرم دوزیخرید از آمازون از ایرانخرید از سایت خارجخرید اینترنتی ذغال فعالخرید پی پال در ایرانخرید تجهیزات 206خرید تجهیزات نقشه برداریروش خرید کالا از خارجسایت آمازونشبا ی صادراتشرکتهای فریت بارشعبه 4210 صادراتشماره مستر کارت هک شدهصادرات خیارصادرات سیمان به عراقصادرات هواییضوابط واردات خودرو جانبازانقوانین جدید گمرکقوانین صادرات 93قوانین و مقررات گمرکیکد ابزار خرید شارژگمرک آ.غمزایای حمل و نقل هواییمستر کارت دانشجوییمعاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه 4نرخ خرید حواله دلارواردات آمریکاواردات از چین مراحلواردات پرتقال مصریواردات تبلت از دبیواردات تجهیزات پتروشیمیواردات خودرو بالاي ٢٥٠٠ سي سيواردات زیتون از ترکیهوب مانی ثبت نام

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها