[ad_1]

اهداف اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز، اهداف بلندمدتی هستند که متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور تعیین شده‌اند. برنامه‌ریزی بلندمدت و اجرای این برنامه‌ها به مرور طی سال‌های متمادی لازمه دست یافتن به این اهداف در زمان مقرر است. یکی از این اهداف بلندمدت که متناسب با ظرفیت‌های موجود در کشور در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تعیین شده‌است رسیدن به جایگاه سوم صادرات گاز جهان با داشتن حداقل سهم ۸ تا ۱۰ درصدی از تجارت  جهانی گاز است.

در سال‌های گذشته گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک و ارزان جایگاه ویژه‌ای در سبد انرژی کشورهای مختلف یافته است. به گونه‌ای که علی‌رغم  روند کاهش سهم دیگر سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی دنیا، سهم گاز رو به افزایش است. در این شرایط با توجه به اینکه ایران با داشتن ۱۸% از منابع گازی دنیا در جایگاه اول دارندگان ذخایر گازی قرار دارد؛ در سند چشم انداز ۱۴۰۴ کشور به درستی هدف رسیدن به جایگاه سوم تولید گاز جهان و سهم ۸ تا ۱۰ درصدی بازار تجارت گاز جهان تعیین و ابلاغ شده است.

 حال باید دید از نگاه امار ارقام این جایگاه چه ابعادی دارد.

مطابق آمار بی پی در سال ۲۰۱۶ میلادی میزان کل صادرات گاز جهان معادل ۱۰۸۴ میلیارد مترمکعب بوده‌است. در همین راستا نمودار ۱ پیش‌بینی شرکت بی پی از تقاضای گاز در بخش‌های مختلف سبد مصرفی است. بر طبق نمودار ۱ در سال ۲۰۲۵ میلادی که معادل سال ۱۴۰۴ شمسی است پیش‌بینی تقاضای گاز دنیا برابر ۴۰۰ میلیارد فوت مکعب در روز معادل ۴۱۵۰ میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود. همچنین نمودار ۲ نیز پیش بینی از سهم تجارت در تامین گاز مورد تقاضا را نشان می‌دهد که با توجه به نمودار، سهم تجارت در تامین گاز مورد تقاضای جهان تقریبا ثابت و برابر ۳۲% درصد از کل گاز مورد نیاز است ، بنابراین در سال ۱۴۰۴ تجارت گاز جهان چیزی حدود ۱۴۰۰ میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود.

بیشتر بخوانید :  توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای روزهای پایانی تیر

در این شرایط ایران برای دست یافتن به سهم ۸ تا ۱۰ درصدی از بازار تجارت گاز جهان ، نیازمند صادرات سالانه حداقل ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود. بررسی وضعیت کلی صادرات گاز ایران برنامه‌ریزی کافی برای دست یافتن به این هدف را نشان نمی‌دهد. به گونه‌ای که فرصت‌های ایران برای صادرات گاز در حال تصاحب توسط رقیبان هستند که این کار، شرایط را برای ایران  به منظور دست یافتن به این هدف بلندمدت سخت خواهد کرد. دراین شرایط مسئولین مرتبط با این حوزه باید هرچه سریع‌تر با برنامه ریزی دقیق در راستای رسیدن به این هدف گام بردارند.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی سوئداتاق بازرگانی ویکی پدیاانتقال پول به کارت ملتانجمن علمی حمل و نقل هواییبیت کوین قانونی است؟پست سريع بين الملليپست های بین المللی ایرانتجديد ترخيص الهيئة العامة للاستثمارتجهیزات شبکه سیسکوتجهیزات شبکه گیلانحمل بار از چین به دبیحمل بار سیر و سفرحمل بار غربحمل بار هوایی به کیشحمل و نقل جاده ای بارحواله دلار کاناداخرید ابزار از بانهخرید اینترنتی 4040خرید اینترنتی ذره بینخرید اینترنتی گل در مشهدخرید تبلت amazon kindle fire hdخرید تجهیزات تفنگ بادیخرید کفش از سایت های خارجیخرید لپ تاپ از چیندانلود پروژه حمل و نقل هواییرهگيري مرسولات سفارشيسایت خرید از چینشرکت حمل و نقل بين المللي خليج فارسشرکت حمل و نقل بین المللی حاملشرکت حمل و نقل نورالرضاصادرات تخمه ژاپنیصادرات رب گوجه فرنگی به چینصادرات گوشت گربه به چینصادرات گیاهان دارویی به چینصادرات هندوانه به ترکیهصرافی پرسپولیسصرافی های اصفهانصرافی های منطقه 7فروش تجهیزات ژئوفیزیکفروش مستر کارت گلدقیمت حواله یوان چینكارت بازرگاني هوشمندگمرک عطرمزدا 3 وارداتیهزینه پست بین المللی Dhlواردات تجهیزات ساختمانیواردات سگ از المانواردات طلای ساخته شدهواردات طوطی از پاکستانواردات کاغذ از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها