صادرات در مناطق آزاد ایران کمتر از یک درصد است!

VID-TEACHING main

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش تراز ،بر اساس آمار منتشر شده در سایت رسمی منتسب به دولت و به نقل از مناطق آزاد تجاری-صنعتی، در هر یک از سال‌های ۹۴ و ۹۵ کمتر از ۳۵۰ میلیون صادرات کالا و خدمات از این مناطق صورت گرفته است. این در حالیست که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات کالا در سال ۹۴ بیش از ۴۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

تولید و صادرات کالا یکی از اهداف اصلی مناطق آزاد در جهان محسوب می‌گردد به گونه‌ای که در ادبیات بین‌المللی از عنوان مناطق پردازش صادرات (export processing zones) برای آن استفاده می‌گردد. همچنین در ماده ۱ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد (مصوب ۱۳۷۲) و بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی (ابلاغی ۱۳۹۲)، به موضوع گسترش و تسهیل تولید و صادرات از طریق مناطق آزاد اشاره شده است.

با توجه به انتقاد کارشناسان نسبت به انحراف مناطق آزاد از اهداف اصلی، مسئولان ذی‌ربط وجود رکود و عدم رونق اقتصادی در کشور را علت کمبود تولید و صادرات در مناطق آزاد عنوان می‌ کنند.

بنابراین مجموع ۷ منطقه آزاد (پردازش صادرات) کیش، قشم، چابهار، اروند، ارس، انزلی و ماکو، کمتر از یک درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند. با این تفاسیر سایر نقاط کشور که از امتیازات مناطق آزاد برخوردار نیستند، بیش از ۹۹ درصد صادرات کشور را تامین نموده و عملکرد به مراتب بهتری از مناطق آزاد کشور دارند. مناطق آزاد در سایر کشورها نظیر چین و مالزی، علاوه بر افزایش و گسترش صادرات کالا، بیش از ۴۰ درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

لازم به ذکر است که طبق اظهارات زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، سالانه حدود ۳ میلیارد دلار کالای قاچاق از طریق مناطق آزاد وارد کشور می‌گردد.

 

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x