[ad_1]

به گزارش تراز ،دکتر محمد باقر قالیباف با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالاتی در خصوص عمکرد ۱۲ ساله شهرداری تهران پاسخ گفت. او در این برنامه گفت: ذر سال ۸۴ که من توفیق خدمت پیدا کردم دو خط مترو به صورت ناقص اجرا شده بود. در مجموع ما حدود ۷۴ کیلومتر مترو بیشتر نداشتیم.
 

همه شهرها و کشورها از جمله تهران حتما برنامه ای دارد و براساس اسناد بالا دستی تقریبا زمان بندی روشنی دارد. از این جهت در شهر تهران ۸ خط مترو در طرح جامع حمل و نقل ریلی پیش بینی شده بود و تقریبا طول ۳۰۰ کیلومتری دارد و دو خط  حومه اکسپرس پیش بینی شده بود که سمت دماوند و شهرک های آن سمت و سمت کرج بود. خود پایتخت ۸ خط مترو پیش بینی شده بود تا ۱۴۰۴ این به تحقق برسد. در سال ۸۴ دو خط مترو به صورت ناقص وجود داشت. مثلا خط یک تا حقانی بود و خط دیگر خط دو بود. سرجمع ما حدود ۷۴ کیلومتر مترو نداشتیم. طبیعتا این دو خط را باید تکمیل می کردیم و دیگر خطوط را باید اجرا می کردیم. در واقع پایان بحث مترو یعنی راه اندازی تمام خطوط صورت گرفته است و ۳۲۰ کیلومتر خط مترو اینک داریم. 

 

در حدود بیش از ۲۰ سال ۷۵ کیلومتر ساخته شد ولی در یک دهه اخیر به ۳۲۰ کیلومتر رسیده است. در خطوط ما ۲۸۰ کیلومتر مردم سواره و پیاده می شوند اما خطوط نگهداشت هم وجود دارد و ۱۷۰ ایستگاه داریم. 

 

در زمینه خط ۸ اولا دادستانی نامه نداده بود. در بخش شهر آفتاب، حوزه قضایی آن ناحیه، نامه داده بود و براساس گزارشی که به آنها رسیده بود، مشکلات امنیتی را گوشزد کرده بود. موضوع بحث فاصله با جاده بود که طبق قانون رعایت شده بود. به طور کلی مسئولیت این خط با شهرداری نبود و وظیفه دولت بود. این مسیر در دولت نهم و دهم ابلاغ شده بود. نهایتا دولت از ما درخواست که این خط را شهرداری بسازد که ما این کار را انجام دادیم. و ادامه این خط به شهر پرند خواهد رسید. 

 

امکان ندارد خط مترو ساخته شود و ایمنی اولویت اول آن نباشد

امکان ندارد که کاری در مترو ساخته شود و ایمنی مردم در استفاده از مترو به خطر بیافتد. همه استانداردهای روز بر اساس مقررات انجام شده است. مهم ترین موضوع ایمنی و رفاه به شهروندان است. 

 

هیچ ایستگاهی بدون هیچ کسری در خدمات رسانی افتتاح نمی شود. همه ایستگاه ها با همه تجهیزات افتتاح می شود. زیباترین ایستگاه ما و جز بزرگترین ایستگاه از لحاظ ایمنی، ساخت و معماری ایستگاه فرودگاه امام است. حتی خانه کودک نیز در آنجا انجام شده است. انتقادات بداخلاقی های حاشیه ای است. 

 

تهران حدود ۶ هزار اتوبوس دارد و ۴ هزارتا کمبود دارد. از همین تعداد ۵۰ درصد عمر مفیدشان را کرده اند و با توجه به این ۶ هزارتا کم داریم. بر اساس قانون خرید اتوبوس بر عهده دولت است که ۸۲ درصد را دولت باید تامین کندو ۱۸ درصد را شهرداری ها تامین می کنند. 

 

موضوع حمل ونقل در تهران موضوع اولویت اصلی ما بود

موضوع حمل ونقل در تهران موضوع اولویت اصلی ما بود . چون تاثیر در اقتصاد و صرفه جویی در این زمینه را دارد. صرفه جویی در سوخت و وقت است. سال ۸۴ کل سهم مترو در حوزه حمل و نقل ۴ درصد بود امروز ۱۹ درصد سفرها با مترو است. این در شرایطی است که دولت وظیفه تامین واگن را داشت اگر ۱۵۰۰ واگن تحویل به این خطوط می داد ظرفیت را به ۳۵ درصد می رساندیم یعنی بیش از افق برنامه و سفر ۱۰ میلیون شهروند. 

بیشتر بخوانید :  سرنوشت خودکفایی روغن چه می‌شود؟

 

ما با حدود کمتر از ۲۷۰ واگن مترو را شروع کردیم امروز تعداد واگن ها از ۱۳۰۰ واگن گذشته و توسعه چشمگیری داشتیم. ۵۰ درصد از سهم دولت بوده اما سهم دولت در اجرا خیلی کمتر از این حرف هاست. اگر هر کیلومتر مترو ۲۳۰ میلیارد مترو هزینه داشته باشد، کل بودجه ای که دولت داد کمتر از ۱۰۰ میلیارد یعنی کمتر از ۳۵۰ متر خط مترو بوده است!

 

در حوزه بی آرتی مطالعات جدی شد. اینک تهران جدید ایجاد شده است. ۱۰ خط بی آرتی داریم که تحول در زمینه حمل و نقل عمومی ایجاد کرده است. و اتوبوس های مجهز داریم. 

 

در حوزه تاکسیرانی دولت همراهی کرد و توانستیم نوسازی کنیم. دیگر از مینی بوس هایی که وضع فجیعی داشتند دیگر در سطح شهر نیستند. همین بس در ۱۰ سال قبل یک خط مترو بود یعنی یک بعلاوه ناقص ، امروز ۸ خط را می بینند و تعدد ایستگاه داریم که تقاطع باهم پیدا می کنند.

 

در حوزه تاکسیرانی دولت همراهی کرد و توانستیم نوسازی کنیم. دیگر از مینی بوس هایی که وضع فجیعی داشتند دیگر در سطح شهر نیستند. همین بس در ۱۰ سال قبل یک خط مترو بود یعنی یک بعلاوه ناقص ، امروز ۸ خط را می بینند و تعدد ایستگاه داریم که تقاطع باهم پیدا می کنند. 

 

سیاست‌زده‌ها صحبت از شهر سوخته می‌کنند

وارد بحث سیاست زده ها نمی شوم که بحث شهر سوخته را به میان می کشند. این حرف یک حرف غیرقابل قبول است و وقت مردم را روی این بحث نمی گیرم. شهر تهران یک شهر جدید است و مبنای این شهر با برنامه کار خود را شروع کرد و همین الان دوستان عزیزمان برنامه برای ۴ سال آینده تنظیم می کنند، این برنامه ها دقیقا در راستای برنامه هایی است که در ۱۲ سال پیش رفته است. از مردم و نخبگان استفاده کردیم. در شهرجدید یکی از اصولمان مردم بودند. دغدغه تنها مردم بوده اند. مردم چه نیازهایی دارند و این اساس کار ما قرار گرفت. بستر حضور مردم برای مشارکت در شهر را مانند محله محوری یا شورایاری ها، هیات امنا در محلات، سرای محلات را تشکیل دادیم. چرا معتقد بر حضور مردم و خدمت به مردم هستیم. البته این خدمت باید به دور از گرایش های سیاسی و سلایق قومی و مذهبی بوده و باید باشد. 

 

 در این شهر شهرداری باید بدون هیچ تبعیضی باید خدمت ارائه دهد. مناطق محروم برای ما موضوعیت داشت. بحث ۹۶ درصدی که عمده مردم هستند ، موضعیت داشته است. همین مساله بود تا فاصله شمال و جنوب بیشتر افزایش پیدا نکند. تا سال ۸۴ شهر دوقطبی شمال و جنوب بود و در حال افزایش بود بلکه حتی دوقطبی شرق و غرب نیز داشتیم. به نحوی که شمال و غرب برخوردارتر بود ما این فاصله را حتی کاهش دادیم

 

ما شهر را هم در بعد نرم افزاری هم از بعد سخت افزاری توسعه دادیم. ما از جاده ساوه این مسیر ار طی کردیم و آمدیم و تا محله شمال تهران و شهرک شهید محلاتی مترو را بردیم . بزرگراه ها را در شرق و غرب توسعه بزرگراهی ایجاد کردیم. 

بیشتر بخوانید :  سکته تجارت خارجی ایران + سند

 

ما ۶۳ محله داریم که در توزیع جغرافیایی محروم محسوب می شدند . سیاست اولویت دادن به معلولان و نیازمند در این بستر فراهم شده است. مشارکت معنی دار مردم اساس کار بوده است. تلفن ۱۳۷ روزانه ۴ هزار تماس می گیرند و ۱۵۰۰ خدمات ارائه می دهند. 

 

۱۹هزار میلیارد از دولت طلبکاریم

در بحث بدهی ها، امروز در شورای شهر مطرح بود و گودرزی معاون مالی توضیحات دقیق را دادند. در حوزه درآمدهای پایدار شهرداری تهران ۱۵ هزار میلیارد تقریبا مجموعه دیون شهرداری است. اما همین شهرداری ۱۹ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است. علاوه بر این آمار دقیق داریم کل املاکی که در طول ۱۲ سال فروخته شده براساس مصوبه شورای شهر، حدود ۱۱ میلیارد تومان کل املاک فروخته شده بوده است. اما در طول این ۱۲ سال ۲۲ هزار میلیارد املاک به شهرداری اضافه کردیم و خریدیم. 

 

املاک شهرداری تهران افزایش یافته است

دارایی ها شهرداری در املاک بیشتر شده ودر حوزه سرمایه گذاری ده هزار و پانصد میلیارد تومان دارد. نه تنها بدهی ندارد بلکه شاخص مثبت در حوزه سرمایه ای دارد. رئیس کمیسیون مجلس گفته که دولت ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. 

 

تهران در این دوره دارای طرح جامع و تفصیلی شد

از دهه ۵۰ تهران طرح جامع نداشته اما در این دهه تهران دارای طرح جامع و تفصیلی شده و همه مراحل قانونی را طی کرده است. این طرح دو نوبت در دولت مطرح و تصویب شد. براساس طرح تفصیلی اجرا شد. اولین بار شهر دارای طرح جامع و در حوزه سرانه مشخص و مدون است. ما این را سیتماتیک عمل کردیم. امروز در هوشمند سازی شهر تهران ۱۴۰ خدمت داده می شود. این شفافیت مالی را ایجاد می کند. منکر این نیستیم که در حوزه ساخت ممکن است تخلفاتی صورت گیرد اما در پروانه ها تخلفی وجود ندارد. 

 

در تهران جدید براساس برنامه مشخص و مدون کارش جلو می رود. معتقدم این ریل قابل تغییر نیست چرا که با خرد جمعی انجام شده است. 

 

تراکم فروشی را قطعا رد می کنم. اگر در دهه ۷۰ وجود داشت امروز دیگر براساس طرح تفصیلی این امکان وجود ندارد. ما یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم، براساس مناطق محروم، تقریبا اگر خط انقلاب را در نظر بگیریم، تراکم پایه داریم، تراکمی است که با حداقل قیمت حقوق شهروندی را رعایت می کند. قبلا در تهران ۱۲۰ درصد بود، اما در طرح جامع برای جنوب شهر این تراکم پایه را ۱۸۰ درصد و شمال را ۱۲۰ درصد کردیم. دومین تراکم، تراکم مجاز است که براساس قانون واگذار می شود. در برخی پهنه ها ممکن است ۲۴۰ یا ۳۵۰ باشد و روی سایت است و همه مردم می توانند ببینند. خارج از این دو تراکم یک متر تراکم فروخته نمی شود. 

 

بر اساس طرح تفصیلی امکان تراکم فروشی وجود ندارد

تراکم فروشی را قطعا رد می کنم. اگر در دهه ۷۰ وجود داشت امروز دیگر براساس طرح تفصیلی این امکان وجود ندارد. ما یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم، براساس مناطق محروم، تقریبا اگر خط انقلاب را در نظر بگیریم، تراکم پایه داریم، تراکمی است که با حداقل قیمت حقوق شهروندی را رعایت می کند. قبلا در تهران ۱۲۰ درصد بود، اما در طرح جامع برای جنوب شهر این تراکم پایه را ۱۸۰ درصد و شمال را ۱۲۰ درصد کردیم. دومین تراکم، تراکم مجاز است که براساس قانون واگذار می شود. در برخی پهنه ها ممکن است ۲۴۰ یا ۳۵۰ باشد و روی سایت است و همه مردم می توانند ببینند. خارج از این دو تراکم یک متر تراکم فروخته نمی شود. 

بیشتر بخوانید :  افزایش 66درصدی حجم کل معاملات در فرابورس

 

آلودگی تهران قابل حل است و برنامه وجود دارد. وظیفه برعهده دولت است. یا دولت بیاید این کار را برعهده بگیرد یا براساس برنامه ۶ ساله ما این طرح را شهرداری برعهده خواهد گرفت. ما این طرح را به دولت دادیم و با دکتر جهانگیری جلسه گذاشتیم و اذعان کردند که ما خودمان اجرا می کنیم. اما نه تنها هیچ کاری اجرا نشد بلکه الان می توانم بگویم کار ترافیک و آلودگی در تهران بر زمین مانده است. ما همه کارهایی که برعهده داشتیم همه را اجرا کردیم. 

 

امروز خودروهای شهر ما ۴ میلیون است. اگر این زیرساخت ها، بزرگراه ها را نساخته بودیم، اوضاع خیلی بدتر می شد. ما ۳۴۰ تقاطع داریم. از عزیزان شورای جدید خواهش دارم که دولت با ما همراهی نکرد، اینها از لحاظ سیاسی هم جهت است اینها آلودگی و ترافیک را اساس کار قرار دهند. 

 

 کشور ما یک کشور حادثه خیز است و شهر تهران بحث زلزله و سیل این شهر را تهدید می کند. و درواقع مدیریت بحران باید برنامه ریزی کند. مسئولیت شهر تهران در حوزه تهران برعهده شهرداری است. البته بخشی از سازمانی هستیم که دولت باید این حمایت را انجام دهد. بیشترین سرمایه گذاری بدون هیچ حمایتی را در این حوزه داشتیم. در حوزه مطالعات زلزله، هوشمندی قبل زلزله، شناسایی گسل ها ، نحوه ساخت و ساز، خود بحران، ما بیش از ۱۳۰ سوله بحران را در تهران ساخته ایم. ما در حد توان آمادگی مقابله با زلزله را داریم. اگر زلزله گسترده باشد حتما تجهیزات ما جوابگو نیست. ما ۱۰۰۰ مدرسه در بحث زلزله ،ترمیم پل ها، ساخت بزرگراهها ، ساختمان های مهم و حیاتی را سازه ها را تقویت کردیم. سرجمع در حوزه مدیریت بحران توجه کافی در کشور به این موضوع نشده است. 

 

آلودگی و ترافیک چالش شهردار آینده خواهد بود

چالش های شهردار آینده، آلودگی و ترافیک است و یک چالش دیگر یک زخم کهنه است. قانون شهرداری ها و وظایف آنها بسیار ضعیف است در دنیا همه اختیارات شهر برعهده شهرداری ها است. شهر تهران ظرفیت های خوبی دارد. 

 

به هر حال مردم عزیز این شهر به من اعتماد کردند و اداره شهر را به من واگذار کردند من از همه قصورها از شهروندان تهرانی عزیز عذرخواهی می کنم. من معتقدم بیش از شما مردم عزیز در موضوع چالش ها مطلع هستم خدا خودش می داند در این مدت ۱۲ سال وقت کافی و تلاش کافی روزهایی پیدا شد که قبل از اذان صبح تا پاسی  از شب خدمت را به مردم انجام دهم . در تهران جدید تلاش داشتم رضایت شما را جلب کنم. رضایت شما رضایت خداوند است. ما در شرایطی بودیم که در تحریم بودیم و در این ۱۲ سال هم تحریم داخلی بودیم. ولی هرگز از کمبودها با شما سخن نگفتم برایم مهم نیست سلایق سیاسی چه می گویند برای من مهم این است که شما چه فکر می کنیدو رضایت شما را کسب کنیم. در پایان از همه قصورها عذرخواهی می کنم و همچنین از یکایک شما حلالیت می طلبم و امیدوارم مورد دعای شما قرار بگیرم.  من هیچ وقت فکر نکردم کجا می روم همیشه فکرم این بود که خوب خدمت کنم .

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااخبار استخدامی در گمرکانتقال پول به حساب دیگر اینترنتیانتقال پول به وبمانیپست بین المللی شیرازتاثیر حمل و نقل هوایی بر گردشگریتجهیزات شبکه های توزیعترخیص کالا و پیله وریثبت اتاق بازرگانی ایران در آمریکاحمل بار وانت نیسانحمل و ترخیص از چینحمل و ترخیص کالا از دبیحمل و نقل بین المللی پارسیانحمل و نقل دریایی در جهانحمل و نقل یکپارچهحمل ونقل دریای متحدخدمات بار هواپيمايي ماهانخدمات واردات از چینخرید ابزار خیاطیخرید از آمازون با گیفت کارتخرید از وب سایت های خارجیخرید اینترنت 1 ماهه رایتلخرید اینترنتی 100 فیلم ترسناکخرید اینترنتی تابلو دیواری مدرنخرید اینترنتی ضد آفتاب اوریاژخرید تجهیزات انرژی خورشیدیخرید کیف ابزار رونیکسخرید گوشی از سایت Ebayدفاتر خدمات بار هواییسایت گمرک امامشرکت حمل نقل بين المللي خلیج فارسصادرات ژاپن به ایرانصادرات قیر طبیعی به چینصادرات کرم خاکیصرافی تهران 4875صرافی خیابان وزرافروش در سایت امازونفروش دلار شیرازفریت بار از شیرازفیلم کارگوقوانین گمرک برای خانواده شهداقوانین گمرکی آلمانقیمت خرید دلار در بازارکارت بازرگانی موقتگمرک 50100متصدی حمل ونقل زمینیمشکلات حمل و نقل هوایی ایراننمايندگي وب مانينمودار er سیستم حمل و نقل هوایینمونه مستر کارتواردات خودرو از دبی به کیش

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها