سیاهه تجاری

در این مقاله از سایت گروه تجاری ققنوس به تمام اطلاعاتی که لازم است درباره سیاهه تجاری، فرمت و تکمیل درست آن و همین طور سیاهه مقدماتی بدانید اشاره کرده ایم.

منظور از سیاهه تجاری چیست؟

در دنیای تجارت، سیاهه تجاری به یک مدرک مهم گفته می شود که صادر کننده برای واردات کالا و اجناس باید آن را ارائه کند. خریدار یا وارد کننده با استفاده از سیاهه تجاری – و دیگر مدارک لازم برای حمل و نقل – می تواند کارهای لازم در گمرک کشور وارد کننده را انجام دهد.

سیاهه تجاری شامل اطلاعات مهمی از قبیل حمل و نقل برای خریداران، فورواردرهای حمل و نقل، گمرک، کارگزاران و بانک ها می باشد. دریافت سیاهه تجاری برای تمام حمل و نقل های هوایی و دریایی ضروری است.

بنابراین اگر صادر کننده قصد صادرات کالا به شیوه هوایی از طریق FedEx یا DHL را دارد، باید سیاهه تجاری FedEx یا DHL را ارائه کند.

نکته ای که قابل توجه است، عدم اشاره به مالیات در سیاهه های تجاری است زیرا مالیات های داخلی به نقل و انتقالات جهانی اطلاق نمی شود.

از همین رو، صادر کننده باید تمام اطلاعات ضروری را در قالب درست ارائه کند تا وارد کننده در گمرک با مشکل مواجه نشود.

بیشتر بخوانید: واردات از چین ؛ حمل دریایی یا هوایی؟ {راهنمای جامع ۲۰۲۱}

صادرات و واردات

قالب سیاهه تجاری

در تمام سیاهه های تجاری برای حمل و نقل و واردات باید این اطلاعات و جزییات وارد شده باشد:

  • نام، آدرس و اطلاعات تماس شرکت صادر کننده.
  • نام، آدرس و اطلاعات تماس شرکت وارد کننده.
  • اگر وارد کننده، گیرنده اصلی مرسوله نیست باید اطلاعات خریدار ذکر شود.
  • شیوه ارسال کالا {به صورت زمینی، ریلی، هوایی یا دریایی}.
  • نوع محموله {FCL، LCL، breakbulk و شیوه های دیگر}.
  • نام بندرگاه و شماره سفر دریایی.
  • اسامی بندرگاه هایی که تخلیه و بارگیری بار در آن ها صورت گرفته و همین طور، بندرگاه مقصد.
  • تاریخ و شماره سیاهه تجاری.
  • شماره بارنامه، شماره بیمه نامه دریایی و شماره اعتبار نامه.
  • نام کشور مبدا
  • نام کشور مقصد.
  • شرایط و شیوه های پرداخت {اختیاری}.
بیشتر بخوانید :  سایت خرید عمده از چین؛ مقایسه خرید از دو سایت بزرگ علی اکسپرس و DHgate

علاوه بر اطلاعات بالا که ذکر آن ها در سیاهه تجاری ضروری است، باید به جزییات کالا نیز اشاره شود. به عبارتی باید به تعداد کالا، نوع واحد، قیمت، ارز رایج و کد HS/ کد HSN و مشخصات کالا، اشاره شده باشد.

فراموش نکنید که شرایط معامله یا توافق صورت گرفته میان طرفین نیز باید ذکر شود. در پایان سیاهه تجاری باید نام، تاریخ و امضا نماینده شرکت قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: با این ۹ استراتژی هزینه های حمل و نقل دریایی را کاهش دهید!

سیاهه مقدماتی

گرد آوری اسناد ضروری برای سیاهه تجاری

معمولا ارسال کنندگان کالا ترجیح می دهد که اطلاعات سیاهه تجاری را با ورد یا اکسل به اشتراک بگذارند. اما نباید فراموش کرد که امکان دارد بعضی از اطلاعات ضروری در این ابزارها از قلم افتاده و در نهایت منجر به تاخیر در ارائه اسناد ضروری به ساختمان واردات کشور مورد نظر شود که برای فرد هزینه های زیادی به همراه خواهد داشت.

علاوه بر این، استفاده از این ابزارها منجر به سردرگمی خریداران و فورواردرهای حمل و نقل می شود؛ در نهایت فرد باید جریمه و هزینه ناشی از تاخیر در تخلیه کشتی را پرداخت کند.

صادر کنندگان می توانند از ابزاری مانند InoDocs استفاده کنند. با کمک این ابزارها می توان فهرست بسته بندی و دیگر مدارک ضروری برای حمل و نقل را گرد آوری کرد.

بیشتر این الگوها براساس توصیه های کلیدی انگلستان در زمینه مدارک تجاری تنظیم شده است. استفاده از این ابزارها باعث می شود که از ارائه تمام مدارک تجاری اطمینان حاصل کرد و تمام مدارک را بدون هیچ گونه مشکل ارائه کرد؛ البته دیگر مشکلی در تخلیه کشتی نیز به وجود نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید :  کاهش قیمت خرمای ایران در بازار جهانی به یک سوم/ پیمان سپاری ارزی بماند

بهترین راه موجود، اتکا کردن بر سیاهه تجاری از پیش تکمیل شده آنلاین است. می توانید سیاهه های تجاری کامل را از طریق کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا {ECE} دریافت کنید. البته شرکت های حمل و نقل بزرگ و بین المللی مانند FedEx و UPS نیز این خدمت را ارائه می کنند.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل FCL ؛ اصول حمل و نقل، کانتینرها و هزینه ها {راهنمای جامع}

تفاوت های میان سیاهه تجاری و سیاهه مقدماتی

معمولا در حوزه تجارت این سوال پیش می آید که چه تفاوتی میان سیاهه تجاری و سیاهه مقدماتی وجود دارد.

سیاهه مقدماتی در فرایند پیش از ارسال کالا لازم می شود و به طور کلی به مشتری می گوید که با توجه به جزییات نقل و انتقال از جمله هزینه، کیفیت و کمیت کالا، شیوه پرداخت، شرایط ارسال کالا و…، باید انتظار چه مواردی را داشته باشد. به عبارت دیگر، در سیاهه مقدماتی به ضوابط فروش اشاره می شود اما در آن به پرداخت هزینه اشاره نمی شود.

اما از طرف دیگر، سیاهه تجاری در فرایند بعد از ارسال کالا لازم می شود. به واسطه سیاهه تجاری می توان برای دریافت هزینه کالاهای به فروش رسانده شده درخواست کرد.

باید مقدار هزینه قابل پرداخت در سیاهه تجاری ذکر شود و اطلاعات فروشنده، خریدار، مقصد مرسوله، شیوه ارسال کالا، حساب بانکی فعلی، فورواردر حمل و نقل، کد HS کالا، قیمت کالا، شرایط پرداخت و نقل و انتقال پول آورده شود.

بیشتر بخوانید: چگونه هزینه های حمل و نقل دریایی را کاهش دهیم؟ {راهنمای ۲۰۲۱}

سیاهه تجاری و سیاهه مقدماتی

الگو سیاهه تجاری

تکمیل صحیح سیاهه تجاری

به یاد داشته باشید که هیچ گونه قالب ویژه برای سیاهه تجاری وجود ندارد اما در عین حال باید به تمام جزییات پایه ای {و مهم} درباره نقل و انتقال اشاره شده باشد.

بیشتر بخوانید :  مغایرت گمرکی چیست و چگونه رخ میدهد؟

سیاهه تجاری را به دقت تکمیل کنید. ID مالیات، جزییات آدرس و جزییات گیرنده حتما در سیاهه تجاری آورده شود؛ اگر گیرنده یا ارسال کننده فرد {و نه شرکت} است، ID مالیات همان شماره امنیت ملی یا شماره شناسایی می باشد.

در پایان اطمینان حاصل کنید که تمام ستون های ضروری تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: سورسینگ کالا از چین – ۵ فاکتور قابل توجه {راهنمای ۲۰۲۱}

سخن آخر

سیاهه تجاری یک مدرک ضروری برای تکمیل فرایند واردات و صادرات کالا است که عدم ارائه آن با پرداخت جریمه و دیگر هزینه های سنگین همراه خواهد بود.

از این رو، توصیه می شود که برای تهیه این مدارک حتما با شرکت های مرتبط در این زمینه مشورت کنید تا بدین صورت از خطرات موجود در این حوزه در امان بمانید.

گروه تجاری ققنوس

شرکت بازرگانی بین المللی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه با نام تجاری گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت در حوزه تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی اعم از هوایی، دریایی و زمینی و سایر خدمات نظیر ترخیص کالا، حوالجات ارزی، خرید از سایت های خارجی، سرویس های درب به درب (DDP)، پست اکسپرس توانسته است میزبان بسیاری از تجار ایرانی و واردکنندگان کالا و صنایع کشور طی این مدت باشد.مشاوره صحیح و حرفه ای ،ضمانت بهترین قیمت و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب ضمن ارائه سرویس سه اصل اولیه است که گروه تجاری ققنوس از نخستین روز تاسیس سعی کرده به ان پاینبند باشد و با رعایت این سه اصل توانسته به لطف مشتریان وفادار خود پس از ۸ سال فعالیت همچنان اقدام به ارائه خدمات به مشتریان جدید و سابق خود بنماید.

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها