[ad_1]

به گزارش تراز ، طرح اشتغال فراگیر دولت روز گذشته با حضور معاونان رئیس‌جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی رسماً کلید خورد که اعتباری نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

اعتبار در نظر گرفته شده به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی از طریق شبکه بانکی و از طریق معرفی کارگروه‌های مشترک اشتغال استان‌ها تخصیص داده شد.

بر اساس این گزارش ۵ هزار میلیارد تومان نیز از طریق تسعیر منابع صندوق توسعه ملی به عاملیت برخی بانک‌ها و صندوق کارآفرینی امید اختصاص پیدا می‌کند که به نظر می‌رسد هدف دولت در توسعه اشتغال روستایی از طریق تجهیز منابع صندوق یاد شده موفقیت‌آمیز باشد؛ چراکه تجربیات سال‌های گذشته در فعالیت‌های این نهاد مالی نشان می‌دهد که مشاغل ایجادشده در روستاها و مناطق محروم پایداری بیشتری داشتند.

نکته قابل‌تأمل در اظهارات علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل برای مهار بیکاری و در کنار آن کاهش نرخ بیکاری است؛ چراکه با وجود ورود سالانه یک میلیون نفر به بازار کار از دانش‌آموختگان دانشگاهی و سایر افراد باید ظرفیت بسیار بزرگی ایجاد شود که این میزان را پوشش دهد.

بنابراین اگر دولت قصد دارد تا سالانه به میزانی شغل ایجاد کند که هم بیکاری را مهار کند و هم نرخ ۱۲.۲ درصدی بیکاری را بکاهد، به‌طوری‌که با یک حساب سرانگشتی سالانه باید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شود تا پایان عمر دوازدهم نرخ بیکاری تک‌رقمی شود.

بیشتر بخوانید :  تاکید لاریجانی بر ایجاد بازارچه‌های مرزی برای تبادلات تجاری و اقتصادی/ لزوم گسترش همکاری‌ها میان ایران و پاکستان

ناگفته نماند که این ادعای وزیر کار به‌مانند سنگ بزرگی است که نشانه نزدن است، یعنی با توجه به ظرفیت اقتصاد کشور و نبود رشد اقتصادی در بخش واقعی و مولد هدف‌گذاری اعلام‌شده از سوی ربیعی غیرواقعی است.

بنابراین روند روبه‌رشد نرخ بیکاری به گواه گزارش‌های مرکز آمار ایران دستیابی به هدف ایجاد سالانه بیش از یک میلیون شغل را بسیار سخت و تا حدی غیرممکن می‌کند، بنابراین در ابتدا دولت برای مهار این بحران باید به توقف رشد نرخ بیکاری پرداخته و در ادامه برای سایر ورودی‌های جدید ظرفیت شغلی تازه اضافه کند.

نکته دیگر طرح اشتغالزایی دولت که در قالب اشتغال فراگیر رونمایی شده، نحوه تخصیص منابع و کم‌وکیف ارائه این تسهیلات است؛ چراکه با وجود تجربه سال‌های گذشته در تزریق پول به بازار کار نشان از عدم توفیق دولت‌های گذشته در این مسئله دارد.

در این باره بسیاری از کارشناسان بازار کار معتقدند که برای ایجاد فرصت‌های جدید شغلی باید فضای کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی تسهیل شده و بسیاری از قوانین دست‌وپا گیر این حوزه حذف شوند.

به‌عنوان نمونه بسیاری از فعالان اقتصادی از نحوه بازرسی‌های نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی انتقادات فراوانی را مطرح کرده‌اند؛ چراکه بعضاً جریمه‌های سنگینی را باید بابت اشتباهات این بازرسی‌ها بپردازند.

به گزارش فارس، یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار کار نبود امنیت شغلی و استرس‌های ناشی از آن در کنار عدم تکافوی دستمزد پرداختی به کارگران است که در کنار ایجاد ظرفیت شغلی جدید باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگاني مشهداتاق بازرگانی پیگیریاتاق بازرگانی ترکمنستانارسال پول به ایران از سوئدبانک صادرات *719#تبدیل بیت کوین به پرفکت مانیتجديد ترخيص الاستثمارتجهیزات شبکه گرگانترخيص خودرو بوشهرتعرفه واردات خودرو زیر 2500چالش های صنعت حمل و نقل هوایی ایرانچگونه از amazon خرید کنیمحمل بار از آمریکا به ایرانحمل بار به قشمحمل هوایی بار ماهانحمل و نقل بین المللیحمل و نقل بین المللی چیره ترابرحمل و نقل جاده ای کالاحمل و نقل گاز ال پی جیخريد ابزار نجاريخرید از طریق ebayخرید اینترنتی دمنوش مهرگیاهخرید تجهیزات نورپردازیخرید خط تولید رب گوجه فرنگیخرید دلار یا یوروخرید کامیون از الماندرباره ی صرافیرهگیری مرسولات گواهینامهسایتهای بیت کوینسرگذشت سایت آمازونصادرات به عراقصادرات نرم افزارصرافی ثامن میردامادصرافی حوالهصرافی شرق تهرانطریقه ترخیص کالا از گمرکفرستادن پول به خارج از کشورفروش پی پال وریفایقوانین گمرک ترکیهقيمت فريت بارقیمت بیت کوین به تومانقیمت بیت کوین به ریالکارگو هواپیمایی ماهانگمرک گرمیمستر کارت بی ناممطلب درباره ی حمل و نقلهزینه پی پالهزینه حمل بار از چینواردات ایران از تایوانواردات مانتو از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها