[ad_1]

به‌ گزارش روابط عمومی گروه تجاری ققنوسبه نقل از ‌ایسنا، توسعه کشت دانه‌های روغنی از ابتدای روی کار آمدن محمود حجتی در دولت یازدهم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی، در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و مقرر شد برنامه‌ای برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در نظر گرفته شود. نهایتا پس از سال‌ها تلاش برای افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور برنامه‌ای نوشته شد که در بازه زمانی ۱۰ ساله ضریب خودکفایی تولید روغن در کشور به ۷۰ درصد برسد و قاعدتا نتیجه این برنامه کاهش واردات روغن خام به همین میزان خواهد بود.

این‌ در حالی است که در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم واردات روغن خام که البته ثبت سفارش آن‌ها از دولت گذشته آغاز شده بود، به بیش از سه میلیارد دلار در سال هم می‌رسید و این روند در سال‌های گذشته کنترل شد، به‌گونه‌ای که براساس آمار تجارت خارجی محصولات کشاورزی در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶ بالغ بر یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون دلار انواع روغن نباتی و حیوانی به کشور وارد شد.

جالبتر از همه اینکه وزارت جهاد کشاورزی که طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی را در دستور کار خود قرار داده است، سال آینده نمی‌تواند به اهدافش در این زمینه برسد چرا که بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در لایحه بودجه سال آینده به کمتر از یک ششم بودجه مصوب امسال، یعنی ۴۵ میلیارد تومان رسیده است! آن هم در شرایطی که به گفته محمود حجتی تولید کلزا در سال جاری دو برابر پارسال و شش برابر دو سال گذشته شده است!

بیشتر بخوانید :  ورود مجلس به انتصابات امنیتی در شرکت های خودروسازی - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

در این رابطه علیرضا مهاجر – مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی گفت: بودجه مصوب برای کشت دانه‌های روغنی در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان است و سال آینده به ۴۵ میلیارد تومان یعنی یک ششم امسال رسیده که این مساله به خودی خود کمک کردن به واردات خام روغن نباتی است نه تولید بیشتر و افزایش ضریب خودکفایی که در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت در این بخش مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم واردات روغن کم و کمتر شود و در تولید این محصول استراتژیک و اساسی به خودکفایی برسیم، باید همه کمربندهایمان را محکم‌تر ببندیم و مجلس شورای اسلامی و دولت و وزارت جهاد کشاورزی و حتی همه مردم کمک کنند تا این نقیصه بزرگ را جبران کنیم و در غیر این صورت نخواهیم توانست به این اهداف برسیم.

مهاجر تصریح کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه کشت دانه‌های روغنی باید افزایش پیدا کند و ترمیم شود و نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی داخلی نیز که دو سال است افزایش نیافته، باید با رشد ۴۰ درصدی قیمت مواجه شده و حداقل هر کیلوگرم کلزا ۳۵۰۰ تومان خریداری شود، چرا که در غیر این صورت هیچ کسی سال آینده کلزا نمی‌کارد.

وی درباره اینکه چه برنامه‌ای برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور وجود دارد، گفت: پتانسیل‌ تولید دانه‌های روغنی و به طور کلی محصولات کشاورزی به‌گونه‌ای است که وقتی وارد استان‌ها و مزارع کشور می‌شویم نه تنها برای ۷۰ میلیون نفر،‌ بلکه برای ۱۴۰ میلیون نفر هم می‌توانیم غذا تهیه کنیم و وقتی تولیدکنندگان ما می‌توانند در داخل سنگ ۶۰ تن گوجه فرنگی با استفاده از یک نوار تیپ تولید کنند، یعنی هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید :  دو بانک روسی در اوکراین به آتش کشیده شد

وی تاکید کرد: برای افزایش ضریب خودکفایی روغن برنامه ۱۰ ساله داریم که ضریب آن را به ۷۰ درصد برسانیم و این مساله منوط به کمک مجلس شورای اسلامی و دولت است و در حالیکه برخی می‌گویند تولید دانه‌های روغنی به دلیل آب‌بر بودن قابل توسعه نیست، باید گفت که کلزا به هیچ وجه محصول آب‌بری نیست و میزان مصرف آب برای تولید هر کیلوگرم کلزا کمتر از گندم بوده چرا که در فصل پاییز کشت می‌شود.

[ad_2]

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها