[ad_1]

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: سالانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تغییر وضعیت می‌دهند که تداوم این روند امنیت غذایی را دچار مشکل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، منوچهر گرجی در نشست هم‌اندیشی خاک که با رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، مدیرکل محیط‌زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امنیت غذایی فقط کمیت نیست بلکه باید کیفیت آن نیز موردتوجه قرار گیرد همان‌طور که عدم توجه به خاک کشور بحران آب را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: توجه به مدیریت خاک، ضمن افزایش کیفیت آن تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش کمی منابع آب و بهره‌وری آن و همچنین ارتقای کیفیت آب دارد؛ بنابراین حفاظت از خاک، ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کشاورزان، باعث افزایش بهره‌وری آب نیز خواهد شد.

گرجی با بیان اینکه ۹۹ درصد غذای انسان‌ها در جهان به‌واسطه خاک تولید می‌شود، گفت: تولید محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی، تولید پوشاک، چوب، گیاهان دارویی، تنظیم گازهای هوا و تعادل بخشی به آن، دفن پسماندها، تصفیه آلاینده‌ها و فاضلاب، کاربرد عمرانی، صنعتی، داروسازی و تولید انرژی از جمله خدمات و کاربرد خاک در جامعه است اما به‌ تازگی بشر از این منابع خدادادی غافل شده است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: حدود ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که بستر آن خاک است و اگر مدیریت مناسبی برای خاک اندیشیده نشود خاک نیز دچار چالش می‌شود بنابراین بهبود مشکل آب در کشور بدون مدیریت خاک امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید :  بانک مرکزی با کاسپین چه کند؟

وی بر لزوم اهمیت و توجه به خاک به‌ منظور تداوم حیات بشری تأکید و خاطرنشان کرد: با مدیریت‌های خاص، بهینه و حفاظت بر خاک می‌توان از تخریب و آسیب خاک جلوگیری کرد.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها