[ad_1]

به گزارش تراز ،

این در حالی است که اکنون با گذشت نزدیک به هفت ماه از تشکیل دولت دونالد ترامپ اقتصاد آمریکا همچنان شاهد معضل بیکاری است و سیاست‌های اعلام شده وی در دوران رقابت‌های انتخاباتی ظاهرا نتوانسته آن‌طور که باید از تعداد بیکاران کشور آمریکا بکاهد. در این زمینه آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای رسمی این کشور مبنی بر تعداد مشاغل ایجاد شده بیانگر آن است که سیاست‌های دونالد ترامپ در این مدت ۹۸هزار فرصت شغلی کمتر از آنچه پیش‌بینی کرده ‌بود در ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده است.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی دولت بر این باورند که این روند به‌خاطر افزایش غیرمعمول دمای هوا تجربه شده به دلیل این‌که صنعت ساخت و ساز که بخش قابل‌توجهی از فرصت‌های شغلی را ایجاد می‌کند، در رکود قرار دارد و در فصل پاییز این روند معکوس خواهد شد. اما برخی کارشناسان که اصولا در نهادهای علمی فعالیت می‌کنند، می‌گویند حتی اگر این فرض دور از انتظار نیز صحیح باشد، باید توجه داشته باشیم که طی دوره یاد شده ترامپ تنها توانسته ۱۷۸هزار فرصت شغلی به اقتصاد آمریکا هدیه دهد در حالی که سال قبل از آن در دوره ریاست باراک اوباما ۱۹۶ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.این گروه معتقدند دونالد ترامپ حتی در بخش مشاغل معدنی که بیشترین تبلیغاتش در آن مطرح شده بود نیز نتوانسته موفق باشد و تعداد مشاغل مورد نیازش را ایجاد کند. به این دلیل که در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری تنها در بخش تولیدی آمریکا ۱۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است در حالی که سال ۲۰۱۴ یعنی تنها دو سال پس از بحران اقتصادی در این کشور بخش تولیدی آمریکا شاهد ایجاد ۱۹ هزار فرصت شغلی بوده است.

سیاهی زغال‌سنگ بر اشتغال‌زایی ترامپ

از سوی دیگر اگر از بخش تولیدی اقتصاد آمریکا و فرصت‌های شغلی ایجاد شده در آن بگذریم، صنعت استخراج معادن این کشور بخصوص معادن زغال‌سنگ، عاملی در ایجاد فرصت‌های شغلی آمریکاست و همواره فرصت‌های شغلی متنوعی را برای این کشور ایجاد کرده است و این مهم باعث شده تا همواره توجه به فرصت‌های شغلی ایجاد شده در این نوع معادن، یکی از معیارهای موفقیت‌ برای سیاست‌های اشتغال‌زایی در دولت‌های مختلف مورد نظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید :  ۳۵ میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری خارجی معرفی می شود

در همین حال توجه به ایجاد ۱۱ هزار فرصت شغلی در بخش استخراج معادن آمریکا طی ماه مارس به نوعی در نگاه اول نشان‌دهنده موفقیت سیاست‌های اشتغال‌زایی بوده و می‌تواند به عنوان برگ برنده‌ای در اختیار دولت ترامپ قرار گیرد در حالی که واقعیت امر در دل تاریک معادن پنهان شده است.دین بیکر، مدیر مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی واشنگتن دی‌سی در این زمینه می‌گوید: توجه به آمار مشاغل ایجاد شده تنها در معادن زغال سنگ ایالات متحده، پرده از این واقعیت برخواهد داشت که بیشتر فرصت‌های ایجاد شده در بخش‌های حفاری نفت و گاز طبیعی بوده و خبری از توفان مشاغل در معادن زغال‌سنگ نیست. بیکر می‌افزاید: به دلیل این‌که مشاغل استخراج نفت هم به نوعی در بخش مشاغل مرتبط با معادن قرار می‌گیرد، باعث شده تا به آمارهای فرصت‌های شغلی افزوده شود و به نوعی در نمودارها روند مثبتی در این زمینه نشان دهد در حالی که تنها عامل افزایش این ارقام روی نمودارها، اقتصادی شدن استخراج نفت و گاز شیل در گوشه و کنار آمریکاست. این کارشناس اقتصادی معتقد است، ناتوانی و عدم توفیق دونالد ترامپ در ایجاد مشاغل مناسب معادن زغال سنگ به نوعی باعث شد تا وی فرمان خروج آمریکا از تفاهم‌نامه پاریس را امضا کند که شاهد مثالی دقیق برای این منظور بوده و عاملی در رونق مجدد معادل زغال‌سنگ در مناطق مختلف آمریکا بوده است.

مشاغل تولیدی کمتر ایجاد شد

درباره تعداد مشاغل تولیدی ایجاد شده در اقتصاد آمریکا اگر بخواهیم نگاهی گذرا به سیاست‌ها و توان ایجاد مشاغل در دو دولت باراک اوباما و دونالد ترامپ داشته باشیم، شاید در این زمینه ببینیم که دونالد ترامپ موفق‌تر از اوباما عمل کرده است به این دلیل که در سال ۲۰۱۶ در بخش مشاغل تولیدی به‌طور متوسط ماهانه ۱۳۳۳ شغل جدید ایجاد شده و اکنون در دولت جدید ماهانه ۱۶ هزار فرصت شغلی در بخش تولیدی ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید :  بسته ضد تحریمی گمرک برای حمایت از صادرات - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اما نباید فراموش کنیم سال ۲۰۱۶ از نظر اقتصادی یکی از مهم‌ترین دوران در اقتصاد آمریکا بوده است به این دلیل که قیمت نفت کاهش یافته و مشکلات اقتصادی گذشته آمریکا که از سال ۲۰۱۰ ادامه داشت، در آن دیده می‌شود. هر چند بخش فولاد و خودروسازی آمریکا نیز با درنظر گرفتن کاهش تقاضا در سطح بین‌المللی به نوعی در شرایط رکود قرار داشته است. به‌طوری‌که اخراج‌های گسترده و همچنین تعطیلی مشاغل کوچک میزان ایجاد شغل در آمریکا را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تقریبا ۱۱ هزار نفر تعیین کرده است.

به گفته گری بارتلس، اقتصاددان و تحلیلگر بازار کار در موسسه بروکینگز، در دوره اوباما فقط با ایجاد رونق در صنعت خودروسازی به گونه‌ای توانست قدرت خرید خودرو را در جامعه افزایش دهد تا تقاضای خرید خودرو بتواند چرخ دیگر صنایع وابسته را نیز به حرکت در آورد.

بارتلس در ادامه می‌افزاید: دونالد ترامپ نیز برای رسیدن به اهداف مورد نظرش تصمیم به استفاده از سیاست اوباما را گرفت و ابتدا از صنعت خودرو آغاز کرد تا بتواند با رونق مجدد در کارخانه خودروسازی فورد به عنوان نمادی از اقتصاد آمریکا مشاغل بیشتری را در کشور ایجاد کند.

این کارشناس بازار کار معتقد است، گرچه ترامپ به دنبال استفاده ابزاری از سیاست‌های گذشته باراک اوباما بود اما به این نکته بی‌توجه بود که در این دوره اقتصاد آمریکا به میلیون‌ها فرصت شغلی نیاز دارد و ایجاد فقط ۶۰ هزار فرصت شغلی در بخش تولید خودرو هیچ دردی از مشکلات اقتصادی و بیکاری آمریکا دوا نخواهد کرد.

میراث اوباما در اختیار ترامپ

بررسی آمارهای موجود از کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده شاید بسیاری از مخاطبان را به این فکر واداشته باشد که اقتصاد این کشور به واسطه سیاست‌های نوین دونالد ترامپ درحال شکوفایی است و می‌توان به آینده آن امیدوار بود درحالی که اگر به صورت علمی و اصولی به دنبال پاسخ برای این روند هستیم، لازم است تقریبا به سال قبل از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید برگردیم.

بیشتر بخوانید :  شرکت ملی گاز: در حذف یا اعمال آبونمان در قبوض گاز تابع قانون هستیم

کارشناسان اقتصادی در مجامع علمی و دانشگاهی این کشور در این‌باره می‌گویند، سیاست‌های اوباما در آخرین سال ریاستش در ایالات متحده باعث شده برخی مشکلات اقتصادی در این کشور برطرف شود که تبعات آن افزایش تعداد مشاغل صنعتی و معدنی بخصوص در حوزه خدمات بوده است به صورتی که در شش ماهه پایانی ریاست وی، تقریبا ماهانه ۲۱۱ هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد شده است.

دین بیکر در این زمینه می‌گوید: افزایش میانگین دستمزدها و همچنین کاهش نرخ بیکاری در آن دوره که در واقع تفاوت بسیار بالایی با سال ۲۰۰۹ میلادی دارد، بیانگر موفقیت سیاست‌های اقتصادی اوباماست که حداقل تا دو سال آینده، آثار آن می‌تواند چرخ اقتصاد آمریکا را به حرکت در آورد، اما متاسفانه سیاست‌های غیرمنطقی دونالد ترامپ به نوعی از سرعت حرکت اقتصاد آمریکا کاسته است. وی تاکید کرد: در دوره یاد شده میزان حقوق و دستمزد کارگران تقریبا ساعتی چهار دلار افزایش یافت و نرخ بیکاری از ۷/۸ درصد به ۴/۷ درصد یعنی تقریبا نصف کاهش داشت که همین تاکیدی بر موفقیت بزرگ باراک اوباما در این بخش بوده که امروز دونالد ترامپ آنها را به نام خود مصادره کرده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نگاهی به اعداد شاید بسیاری را به این اشتباه انداخته باشد که رونق به اقتصاد بازگشته و کم کم شاهد کاهش تعداد بیکاری در آمریکا خواهیم بود، اما واقعیت این است که در بخش خدمات و خرده فروشی ۵۶ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که اغلب مربوط به افراد بدون تخصص‌ خاص شغلی و تحصیلی است درحالی که بخش تولیدی و تخصصی آمریکا همچنان از کمبود ۳۵ هزار نیروی ماهر رنج می‌برد.

 

 

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااخبار گمرک شهریارارسال پول از برزیل به ایرانانتقال پول به کارت شتاببانک صادرات خ ولیعصرپروژه ی حمل و نقلپیگیری کد رهگیری مرسوله پستیتجهیزات شبکه اچ پیترخیص خودرو کیشترخیص کار بندر شهید رجاییترخیص ماشین از گمرکترخیص و وارداتحساب مستر کارتحمل بار هوایی سپیدبالحمل و نقل بین المللی انجمنحمل و نقل دریاییحمل و نقل عمومی مدرنحواله ارزی یوانحواله دلار به امريكاخريد طوطي امازونخرید ابزار شوخیخرید ایفون 5 از خارجخرید پی پال فیزیکیخرید تجهیزات دست دوم شبکهخرید دلار ساکر استارخرید مکمل بدنسازی از خارجخرید و فروش دلار لیبرتیخریدار پی پالدریافت کارت بازرگانی خراسان رضویدریافت کارت بازرگانی لرستانسایت ایبوک مجیکصادرات سال 92صادرات وواردات مصرصرافی جی سی امصرافی خاورمیانهطریقه ترخیص کالا از گمرکفروش ابزار طراحیفروش تجهیزات گاوداریقیمت فریت بار به آلمانکارت بازرگانی اهوازکارگو طاهاگمرک ساریمستر کارت یا ویزانمایندگی ترخیص کالاواردات پوشاک از چینواردات چوب روسیواردات خودرو به صورت ckdواردات خودرو کارکردهواردات شکلات از ترکیهواردات طلا از دبیوظیفه ترخیص کار

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها