[ad_1]

طبق آخرین آماری که گمرک داده است میزان صادرات در پنج ماهه سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته حدود ۵درصد کاهش و میزان واردات هم در همین مقطع زمانی بیش از ۱۶ درصد افزایش یافته است.حجم تجارت خارجی غیر نفتی ایران در سال‌جاری تا ابتدای شهریور ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۳۴ درصد بزرگ‌تر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت پنج ماه به ۳۶ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسید که این رقم ۵.۳۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۹۵ است. مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال گذشته ۳۴ میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار بود.در پنج ماهه اول سال‌جاری به میزان ۱۹ میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۴۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته ۲۳.۹۷ درصد بود. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو، کالاهای سرمایه‌ای و برخی کالاهای اساسی مربوط می‌شود. مجموع صادرات غیرنفتی ایران در پنج ماهه اول سال‌جاری به ۱۷ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۴.۹۵ درصد کاهش داشته است. این رقم در ماه گذشته ۹.۵۴ درصد بود.

خودرو باعث رشد آمار واردات شده است

اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد چرایی کاهش صادرات غیر نفتی و افزایش واردات به «ایران» گفت: «یکی از دلایلی که باعث شده آمار واردات کشور افزایش پیدا کند خودروهای خارجی است.» تا قبل از آنکه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شود آمارها نشان می‌داد که میزان واردات خودرو در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴۳ درصد افزایش یافته است. یکی از دلایلی هم که دولت رغبتی برای باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی ندارد آمار بالای واردات خودروهای خارجی است.

بیشتر بخوانید :  سهم کشورهای مختلف در بازار لوازم خانگی ایران +نمودار

عسگراولادی افزد: «یکی از اتفاق‌هایی که در دولت یازدهم رخ داد تسهیل شدن واردات بود، لذا معتقدم در دولت دوازدهم باید روند تجارت کشور تغییر کند و دولت اجازه ندهد کالاهای خارجی براحتی وارد بازار ایران شود.» وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت هم زمانی که به این حوزه آمد تأکیدش بر صادرات غیرنفتی بود و در مصاحبه‌هایش اظهار کرد که رقم صادرات غیرنفتی ناچیز است و باید طی چهارسال شاهد جهش در این حوزه باشیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران به مقوله صادرات هم اشاره کرد و گفت: «صادرات با ایستگاه‌های بازدارنده زیادی روبه‌رو شده است. مباحث بیمه، جوایز صادراتی، حمل و نقل، برنگشتن پول، ندادن ویزا و…جلوی پای تجار است لذا بنا شده با وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت تمام موضوعات را در میان بگذاریم تا گشایشی برای صادرکنندگان فراهم شود.»

چند ماه دیگر صادرات غیر نفتی رشد می‌کند

حمیدرضا قلمکاری عضو دیگر اتاق بازرگانی این گفته‌ها را تأیید نکرد و گفت: «شرایط برای صادرات بسیار بهتر شده است، من به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران معتقدم آمار صادرات در حوزه کشاورزی افزایش یافته است. اکنون ما مرغ به عراق ارسال می‌کنیم، با بازارهای کویت، عمان و… همکاری می‌کنیم. امکان یوزانس فراهم و گشایش ال‌سی سهل شده است. با این تفاسیر باید بگویم حقیقتاً برجام بیشترین تأثیر را بر مقوله تجارت کشور داشت و این امر قابل کتمان نیست.اگر مواد اولیه و تکنولوژی براحتی وارد کشورمان می‌شود تنها به خاطر برجام است.»  وی ادامه داد: «صادرات یک مقوله مقطعی نیست که بگوییم اگر پنج ماه کاهش یافته صادرات غیرنفتی با روند کاهشی مواجه شده است. صادرات امری طولانی مدت است و در عین حال به برنامه بلند مدت نیاز دارد. اگر اکنون صادرات غیر نفتی رقم کاهشی نشان می‌دهد به طور قطع تا چند ماه دیگر آثار رشد آن در آمارهای گمرک پدیدار می‌شود چرا که تجار توانستند به بازارهای جدید دست

بیشتر بخوانید :  برخورد با پوشاک قاچاق طی هفته جاری

پیدا کنند.  در مقوله واردات هم مواد اولیه و سرمایه‌ای رشد داشته و البته واردات بالای خودرو هم باعث رشد واردات کشور شده است.» طبق آمار گمرک در مجموع وضعیت بهتری در بخش صادرات غیرنفتی نسبت به چهار ماهه اول سال‌جاری حاکم شده به نحوی که صادرات کالاهای ایرانی به چین در پنج ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 عمده‌ترین کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۶۵۲ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۵۷۶ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین با ۵۵۵ میلیون دلار و متانول با ۴۹۸ میلیون دلار بوده است.

اقلام عمده وارداتی

اقلام عمده وارداتی در پنج ماهه ابتدای سال‌جاری نیز به ترتیب شامل برنج با ۹۶۳ میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش ۶۱۲ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ارزش ۵۱۵ میلیون دلار، قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری با ۴۳۴ میلیون دلار و لوبیای سویا با ۴۱۰ میلیون دلار بوده است.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در پنج ماهه اول سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۳ میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار، عراق با ۲ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

بیشتر بخوانید :  ساخت برچسب هوشمند برای جلوگیری از قاچاق کالا

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با ۴ میلیارد و ۲۵۶میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار‌ بوده است.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآموزش هک مستر کارتبانک صادرات 821ترخيص كالا چيستترخیص کار در قشمترخیص کار گمرک جلفاثبت اتاق بازرگانی ایران در آمریکاچالش های صنعت حمل و نقل هواییحمل بار از چينحمل بار از شیرازحمل و نقل بین المللی جاده ایحمل و نقل بین المللی خط صباحمل و نقل دریایی از چینحمل و نقل هوایی آرامکسحمل و نقل هوایی دبیحواله واردات خودروخريد اينترنتي ديوان حافظخرید ابزار حکاکی میوهخرید ابزار صحافیخرید اینترنتی ساعت مچی مردانهخرید اینترنتی صابون کوسهخرید اینترنتی لوازم خانگیخرید خط تولید پشم شیشهخرید گوشی از سایت آمازونخرید و فروش ابزار نجاریخرید و فروش دلار payzaرهگیری شماره مرسولهرهگیری مرسوله در پستسایت ایبیستاد ترخیص خودرو جنت اباد شمالیشرکت حمل و نقل بین المللی یول آیصادرات ذرت علوفه ایصادرات سال 92صرافی فدکفرستادن پول به خارج از کشورفروش ابزار و یراق آلاتفروش تجهيزات غواصيفروش دلار سنگاپورقوانین حمل و نقل هواییقوانین گمرکی تاجیکستانقوانین گمرکی صادراتقیمت هر بیت کوین به دلارکارگو صبریمستر کارت فیزیکیمستر کارت مجازی رایگانمعمای خرید 1000 دلارنقل و انتقال پول به ایرانواردات 65 راس اسبواردات تجهیزات الکترونیکیواردات غلاتوب مانی دلار

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها