[ad_1]

اعلام جدید بانک مرکزی از افزایش رشد اقتصادی در پایان سال ۱۳۹۵ به ۱۲.۵ درصد خبر می دهد.

به گزارش ایسنا، طبق محاسبات اولیه و مقدماتی که در بانک مرکزی انجام شده، تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته و بر پایه قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ به حدود ۶۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۴ که ۵۹۴ هزار میلیارد تومان گزارش شده بود، تا ۱۲.۵ درصد افزایش دارد و بیانگر رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی در سال ۱۳۹۵ است. پیش‌تر بانک مرکزی اعلام کرده بود که نرخ رشد اقتصادی در ۹ ماهه اول سال گذشته به ۱۱.۶ درصد رسیده است و میزان تولید ناخالص داخلی را ۴۹۹ هزار میلیارد تومان ثبت شده بود.

نفت در صدر

بر اساس این گزارش بررسی سهم فعالیت‌های مختلف اقتصادی در افزایش تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که در سال گذشته ارزش افزوده در حوزه نفت حدود ۹.۸ درصد، صنعت ۰.۸، بازرگانی ۰.۷، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات حدود ۰.۷ درصد از رشد اقتصادی بوده و نقش عمده‌ای در افزایش رشد تولید ناخالص داخلی داشته‌اند. در بین بخش‌های اقتصادی ساختمان با سهمی حدود ۰.۸- نقش کاهنده‌ای در تولید ناخالص داخلی برای سال گذشته داشته است. در این بین این نفت است که با ۹.۸ درصد بالاترین سهم رشد اقتصادی ۱۲.۶ درصدی را ایفا می‌کند. این در حالی است که در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵ نیز از رشد ۱۱.۶ درصدی حدود ۱۰  درصد سهم نفت بود.

این در شرایطی است که ارزش افزوده گروه “نفت” در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۵۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که رشد ۶۱.۶ درصدی را داراست. در این رابطه افزایش قابل توجه نرخ رشد ارزش افزوده این گروه ناشی از رفع محدودیت‌ها و افزایش تولید و صادرات نفت خام، فرآورده‌های پالایشگاهی، میعانات، مایعات گازی و افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی بوده است.

بیشتر بخوانید :  برای رونق صادرات چه باید کرد؟

رشد ۴.۲ درصدی در بخش کشاورزی

همچنین آمار نشان می‌دهد که در حوزه “کشاورزی” مقادیر تولید محصولات زراعی از رشدی معادل ۸.۲ درصد، محصولات باغی ۶.۱ و دامی ۴.۶ درصد نسبت به دوره های قبل برخوردار بوده است. بنابراین در سال ۱۳۹۵ رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی ۴.۲ درصد گزارش شد.

صنعت رشد کرد

در بخش “صنعت” نیز آمارها از این حکایت دارد که رشد تولید ناخالص داخلی آن با رقم ۷۸ هزار میلیاردی به ۶.۹ درصد رسیده است. این در حالی است که رشد صنعت در پایان سال ۱۳۹۴، حدود منفی ۴.۶ درصد گزارش شده بود.

شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می‌دهد نیز در سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷.۹ درصد افزایش یافته است.

رشد منفی ساختمان

در بخش “ساختمان”، ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساختمان مناطق شهری در سال ۱۳۹۵ به قیمت‌های جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴.۱ درصد کاهش یافته است. با اعمال شاخص‌های قیمتی متناظر و تعدیل ارزش افزوده ساختمان‌های خصوصی به قیمت‌های جاری و همچنین با احتساب ارزش افزوده ساختمان‌های دولتی، نرخ رشد بخش “ساختمان” در سال ۱۳۹۵ (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰) در حدود منفی ۱۳.۱ درصد برآورد می‌شود.

رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی-درصد

رشد اقتصادی بر حسب فعالیت اقتصادی و اقلام هزینه‌ای

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااستخدام اتاق بازرگانی بوشهر 93بانک صادرات 616به آوران خرید اینترنتیپی پال ویکیپیگیری مرسوله در اداره پستپیگیری مرسوله ناجاتاریخچه ی صادراتتجهیزات شبکه دست دومتجهیزات شبکه وایرلسترخیص خودرو از دبیترخیص کالا در کیشتعرفه حمل بار دریاییحمل بار شهرک غربحمل بار مالزیحمل و نقل بین المللی شارانحمل و نقل پایانه هاحمل و نقل دریایی مالزیحواله ارز در فرودگاهخرید اینترنتی از سایت علی باباخرید اینترنتی ذرت دانه کنخرید اینترنتی ضبط ماشینخرید خط تولید دوغخرید دستگاه تولید لیوان یکبار مصرفخرید دلار پی پال صرافیخرید محصول از سایت های خارجیدانلود اهنگ از سایت امازوندریافت بیت کوین مجانیراهنمای خرید کالا از خارجسایت امازون موزیکشرکتهای واردات از چینصادرات خشکبار به چینصادرات روده گوسفندیصادرات روسیهصادرات فلسطينصرافی بن بستضريبة ترخيص السيارات فى مصر 2013فریت بار کاناداقوانین جدید گمرککویت کارگوگاری حمل بار انبارگمرک پرویزخانموسسه حمل و نقل صراط فتحهزینه حمل زمینیواردات تجهیزات پزشکیواردات خودرو از ارمنستانواردات خودرو فوردواردات زن چینی به ایرانواردات طلا و جواهرواردات عروسک انسان نما از چینواردات مزدا 3 مدل 2014

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها