رشد۳۰ درصدی صادرات مناطق آزاد در۳ماهه نخست سال

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پس از توفیق مناطق آزاد در اجرای پروژه های افزایش صادرات در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ اهم برنامه های عملیاتی این مناطق در سال ۱۳۹۶ در قالب تعامل با بخش خصوصی به منظور افزایش صادرات واحدهای صادراتی، تعامل با واحدهای مستقر با هدف تمرکز بر صادرات و توسعه بازار واحدهای غیرصادراتی، شناسایی و تعامل با کشورهای هدف برای حضور در بازارهای بین المللی، تمرکز بر افزایش صادرات خدمات، تدوین و اعمال بسته های تشویقی – حمایتی و جذب واحدهای زودبازده صادراتی جدید دنبال شد.

بر اساس برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی ارزش صادرات این مناطق در سال جاری باید به یک میلیارد دلار و از این میزان سهم صادرات کالا و خدمات تولیدی باید به حدود ۴۳۷ میلیون دلار برسد.

افزایش صادرات مناطق آزاد در دولت یازدهم

ارزش صادرات این مناطق در سال ۱۳۹۵ به میزان ۸۱۳ میلیون دلار بود و از این میزان ۳۴۱ میلیون دلار سهم صادرات کالا و خدمات تولیدی و ۴۷۲ میلیون دلار سهم صادرات مجدد بود.

مجموع صادرات مناطق آزاد کشور در سال ۱۳۹۱(دولت دهم) معادل ۳۴۷ میلیون دلار بود که رسیدن حجم صادرات به رقم ۸۱۳ میلیون دلار در سال ۹۵، از رشد قابل توجه صادرات در دولت یازدهم و تحقق اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی حکایت دارد.

سرمایه گذاری داخلی

مجموع سرمایه گذاری داخلی بخش غیردولتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۶۱.۹۲۷ میلیارد ریال بوده است.

رقم سرمایه گذاری داخلی بخش غیردولتی در مناطق آزاد کشور در سال ۱۳۹۴ به میزان ۸۳.۷۷۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۳۹۱(دولت دهم) که معادل ۳۰.۳۵۵ میلیارد ریال بود، رشد قابل توجهی داشت.

مجموع سرمایه گذاری داخلی به تفکیک هر منطقه در سال ۹۵ نیز نشان می دهد که سهم منطقه آزاد کیش (۶۶۱۰۰ میلیارد ریال)، قشم (۸۹۲۹ میلیارد ریال )، چابهار(۱۴۰۰ میلیارد ریال)، انزلی( ۳۷۵۰۷ میلیارد ریال )، اروند( ۳۴۴۰۰ میلیارد ریال)، ارس ( ۹۱۸۳ میلیارد ریال ) و ماکو (۴۴۰۸ میلیارد ریال ) بوده است.

سرمایه گذاری خارجی

مجموع سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی در سال ۹۵، بالغ بر (۳.۱۰۳ میلیون دلار) بود که این نسبت در سال ۹۴، معادل ۱.۲۹۱ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۱ (دولت دهم ) ۳۲ میلیون دلار از رشد قابل توجهی برخوردار است.

رقم سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۳۹۵ در مناطق ازاد کشور به ترتیب کیش (۱۰۴میلیون دلار)، قشم (۲۶۰۰ میلیون دلار)، چابهار(۱۴ میلیون دلار)، انزلی( ۴۰ میلیون دلار )، اروند( ۱۰۶ میلیون دلار)، ارس ( ۱۱۹ میلیون دلار) و ماکو (۱۲۰ میلیون دلار) بوده است.

افزایش صادرات مجدد از طریق مناطق آزاد

در سال ۱۳۹۵، حدود ۴۶۵ میلیون دلار صادرات مجدد از طریق مناطق آزاد عملیاتی شد که نسبت به سال ۱۳۹۴حدود ۲۱ درصد رشد داشته است.

تعامل با فعالان اقتصادی حوزه صادرات مجدد با هدف رفع تنگناهای مربوطه و افزایش ظرفیت واحدهای مذکور از اقدامات مهم انجام شده مناطق آزاد در سال ۱۳۹۵بوده است.

شرکت های حمل و نقل بین المللی از پتانسیل بالایی برای ارتقای خدمات حمل و نقل به صادرات مجدد برخوردارند که این امر از اقدام های محوری سازمان های مناطق آزاد در سال ۱۳۹۵ به شمار می رود.

مطالعه بازار کشورهای هدف به منظور اطلاع رسانی به واحدهای صادرات مجدد برای جایگزین شدن در بازارهای وارداتی این کشورها نیز از دیگر اقدامات موثر در پیشبرد این پروژه بوده است.

«صادرات مجدد به فعالیت اقتصادی گفته می‌شود که براساس آن کالایی از کشورهای خارجی به قصد صادرات به سایر نقاط جهان به یکی از مناطق‌ ‌آزاد وارد و بدون تغییر ماهیت یا با ایجاد ارزش افزوده محدود نظیر بسته ‌بندی، مونتاژ، پردازش مختصر، جداسازی، درجه‌بندی، ترکیب، نصب علایم، برچسب‌گذاری به خارج از کشور صادر شود».

از مجموع صادرات و صادرات مجدد مناطق آزاد در سال ۹۵، سهم منطقه آزاد کیش (۱۲۸ میلیون دلار)، قشم (۳۹ میلیون دلار)، چابهار(۱۰ میلیون دلار)، ارس (۱۱۶ میلیون دلار)، اروند(۱۲۰ میلیون دلار)، انزلی (۳۵۲ میلیون دلار) و ماکو (۴۸ میلیون دلار) بوده است.

اقدامات مهم سازمان های مناطق آزاد در دولت یازدهم:

کیش

توسعه فرودگاه بین المللی کیش شامل ترمینال جدید ۵ میلیون نفری فرودگاه با پیشرفت ۵۰ درصد و برج و ساختمان عملیاتی جدید فرودگاه، توسعه بندر تجاری کیش، احداث انبار کانتیری ۳۵ هزار تنی با پیشرفت ۷۴ درصدی توسعه ساحل شرقی جزیره، احداث فرودگاه و بندر و جزیره هندورابی به عنوان مقصد جدید گردشگری سبز و نیز احداث مصلی بزرگ کیش از جمله پروژه های مهم منطقه آزاد کیش است.

 قشم

احداث و تکمیل بندر و اسکله مسافری درگهان، توسعه بندر کاوه با ۷۶۰ متر اسکله در بندرگاه برای پهلوگیری شناورهای تا ۱۰۰ هزار تن، توسعه اسکله ها و لایروب حوضچه بندر بهمن با پیشرفت ۵۰ درصد توسعه و بهسازی فرودگاه بین المللی قشم، تکمیل ورزشگاههای منطقه، طرح آبرسانی به ۲۲ روستای جزیره، احداث بیمارستان ۸۶ تخت خوابی پیامبر اعظم (ص)، احداث بزرگراه مرکزی و شبکه جامع خلیج فارس (بندرکاوه – لافت)، برگراه خلیج فارس با پیشرفت ۵۰ درصدی از جمله پروژه های مهم منطقه ازاد قشم به شمارمی رود.

چابهار

احداث مجتمع پتروشیمی مکران، احداث مجتمع فولاد، تکمیل و راه اندازی مجدد دانشگاه بین المللی چابهار، احداث سالن همایش های بین المللی، تکمیل مسجد جامع بزرگ منطقه، احداث ورزشگاه سرپوشیده ۲ هزار نفری و برقراری خط کشتیرانی عمان – چابهار از جمله پروژه های حایز اهمینت منطقه آزاد چابهار است.

انزلی

احداث مجتمع بندری – صادراتی کاسپین شامل ۲۲ پست اسکله – برج دیده بانی – بلوار و راههای دسترسی به بندر – مخازن نفتی در محدوده ای به مساحت ۲۶۵ هزار و ۹۷۲ مترمربع، احداث موج شکن های شرقی و غربی به طول ۵ کیلومتر و پیشرفت ۸۵ درصدی از جمله اقدامات منطقه آزاد انزلی در بخش تکمیل پروژه ها محسوب می شود.

ارس

تعریض بزرگراه جلفا – مرند در دو قطعه جداگانه در مجموع به طول ۱۹ کیلومتر با پیشرفت ۸۶ درصدی، احداث تصفیه خانه فاضلاب، احداث پل روگذر راه آهن تبریز – جلفا، توسعه شهرکهای صنعتی و کشاورزی گلخانه ای مدرن از جمله پروژه های منطقه آزاد ارس به شمار می رود.

اروند

احداث مجتمع های فولاد کاوه و شهید جهان آرا، اجرای طرح محصور سازی منطقه، فراهم سازی زمینه استقرار گمرک در دروازه های تعیین شده و ورود و خروج منطقه، انجام مطالعات احداث راه آهن بندر امام به شلمچه، احداث و توسعه پایانه مرزی شلمچه، پاکسازی اروندرود از جمله پروژه های انجام شده در منطقه آزاد اروند است.

ماکو

احداث و تجهیز فرودگاه ماکو شامل ترمینال، برج و ساختمان عملیاتی وسطوح پروازی، احداث پایانه صادراتی و مجتمع انبارهای مربوط، اجرای پروژه های بزرگراهی و تعریض جاده های بین شهرهای درون منطقه، احداث مجموعه نمایشگاهی و بوستان مرکزی ماکو از جمله پروژه های عمرانی است که در این منطقه آزاد کلید خورد.

براساس آنچه گفته شد؛ به نظر می رسد که اجرای پروژه‌های سه‌گانه اقتصاد ‌مقاومتی در سال ۹۵ سبب شد تا نگاه به کسب‌ و ‌کار در مناطق‌ ‌آزاد کشور بهبود یافته و نقش موثر این مناطق در شاخص‌های توسعه ملی بیشتر آشکار شود.

رویکرد دولت یازدهم به ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی مناطق آزاد کشور سبب شد این مناطق با بهره گیری از ظرفیت ها و ایفای نقش مناسب خود بتوانند در تحقق برنامه های مرتبط با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی کارنامه مثبت و قابل قبولی ارایه کنند و پروژه های مهمی در دوره دولت یازدهم تکمیل و به بهره برداری برسد.

اجرای کامل برنامه و اهداف اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد نیز موجب شکوفایی اقتصادی بیشتر فعالان اقتصادی این مناطق در سال‌های آتی و ایفای نقش اساسی مناطق در صادرات مجدد کالا، جذب سرمایه های داخلی و خارجی خواهد یود.

ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو ونیز ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی است.

دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد وظیفه نظارت بر امور مناطق مختلف به عنوان ساختار ستادی و پیگیری اجرای مصوبه های شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را برعهده دارد.

ایجاد هماهنگی میان سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دستگاه های دولتی، عمومی و مردمی، بررسی و تصویب بودجه سالانه مناطق آزاد و ارسال به هیات وزیران از اهم وظایف «معاونت برنامه ریزی و هماهنگی» این شورا است.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x