[ad_1]

این شهرک قرار است در چهار بخش «مواد اولیه»، «طراحی و مد»، «تولید» و «بازاریابی، توزیع و فروش» به بهره‌برداری برسد. متولیان صنعتی معتقدند تمرکز زنجیره ارزش پوشاک در یک محل، ضمن توسعه بازار برندها، کاهش هزینه‌ها در این صنعت را به‌دنبال دارد. کشورهای ایتالیا، چین، کره‌جنوبی و ترکیه نیز تاکنون برای سرمایه‌گذاری در این شهرک اعلام آمادگی کرده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، استارت راه‌اندازی شهرک‌ تخصصی پوشاک زده شد و به این طریق مجموع شهرک‌های تخصصی موجود در کشور به عدد ۴۶ رسید. راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی پوشاک در تهران اردیبهشت سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و براساس آن مقرر شد تا ۱۹۳ هکتار زمین (قابل توسعه تا ۳۰۰ هکتار) در اختیار واحدهای تولیدی پوشاک قرار گیرد، طرحی که حالا به مرحله نهایی شدن نزدیک شده است.

به گفته برخی از مسوولان صنعت پوشاک به‌دلیل اینکه توسعه بنگاه‌های فعال در صنعت پوشاک در کوتاه‌مدت مقدور نیست، ایجاد شهرک تولید پوشاک در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) این امکان را برای بنگاه‌های این صنعت به وجود می‌آورد تا با اتصال به زنجیره صنعت پوشاک سریع‌تر طعم توسعه را بچشند؛ چراکه گردهم آمدن واحدهای تولیدی امکان دسترسی آنها به مواد اولیه را تسریع و از سوی دیگر شرایط را برای رشد این صنعت فراهم می‌کند. در این پروژه طراحی، احداث و بهره‌برداری از شهرک با در نظر گرفتن تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش پوشاک در یک محل برای اولین بار پیش‌بینی شده است. از بخش مواد اولیه ساخت انبارها، فروشگاه‌های صنعتی و تامین مواد اولیه به صورت گروهی و خرید مشترک پیش‌بینی شده است. در بخش طراحی و مد ساخت مدرسه مد و مرکز آموزش و هنرستان در نظر گرفته شده و در بخش تولید نیز ساخت کارخانه‌های بزرگ تولید پوشاک و کارگاه‌های تولیدی با تخصص‌های خاص مدنظر است. همچنین در حوزه بازاریابی، توزیع و فروش راه‌اندازی گمرک، نمایشگاه دائمی و سالن‌های همایش در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران معتقد است با راه‌اندازی شهرک صنعتی پوشاک شرایط برای تحقق ایجاد اشتغال برای ۵۰ هزار نفر فراهم خواهد شد. هم افزایی بخش دولتی، خصوصی و تشکل ها؛ قرار گرفتن تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش پوشاک در یک محل؛ تشکیل تعاونی برای تامین نیاز احداث شهرک صنعتی پوشاک کشور؛ توسعه دانش فنی تولید پوشاک در کشور؛ تولید و ایجاد اشتغال، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی؛ گسترش و ترویج فرهنگ استفاده از پوشاک اسلامی ایرانی؛ توسعه مدیریت دانش بر پایه تحقیق و توسعه (شامل طراحی و مد) از جمله مزایای شهرک تخصصی پوشاک است. ایجاد مدارس طراحی مد یکی دیگر از موارد پیش‌بینی شده برای این شهرک است که به گفته غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این بخش از سوی مدرسان داخلی و خارجی تدریس خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  صنعت پوشاک ایران از سوی ترکیه تهدید می‌شود

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه پنج جانبه همکاری‌های مشترک برای تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان و احداث شهرک صنعتی پوشاک کشور در خصوص اینکه طرح راه‌اندازی این شهرک در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: طراحی فاز نخست این شهرک به اتمام رسیده و طراحی فاز دوم نیز در مراحل نهایی قرار دارد و بیش از ۳۰۰ بنگاه تولیدی پوشاک (شامل ۳۵ کارخانه بزرگ، ۱۲۸ کارگاه کوچک خدماتی، تولیدی و صنعتی، ۱۳۷ کارخانه متوسط) به همراه خدمات جنبی شامل هتل، آموزشگاه‌ها و آموزشکده‌های مهارتی و طراحی با همراهی برندهای معتبر طراح از ایتالیا و سایر کشورهای صاحبنام در آن مستقر می‌شوند.

علی یزدانی تصریح کرد: زیرساخت‌های این شهرک از سوی دولت تامین و ساخت فضاهای تجاری و تولیدی از سوی بخش خصوصی انجام خواهد شد و وسعت هر واحد تولیدی و خدماتی در این شهرک سه تا پنج هزار مترمربع پیش‌بینی شده که در مجموع فضایی با زیربنای یک میلیون متر مربع با اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریالی تا زمان بهره‌برداری ساخته خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ساخت واحدها پنج ساله خواهد بود و سرمایه ثابت خرید تجهیزات و ساخت مستحدثات طی پنج سال تسویه خواهد شد. وی درباره زمان آغاز و اجرای طرح گفت: طی روزهای آینده عملیات اجرایی آغاز و همزمان واگذاری قطعات به اشخاص و توسط انجمن پوشاک کشور انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تاکنون سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای ایتالیا، چین، کره‌جنوبی و ترکیه برای حضور و مشارکت در این شهرک اعلام آمادگی کرده‌اند. این مقام مسوول اظهار کرد: مطابق سیاست‌هایی که امسال در مصوبه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده، پنج هزار بنگاه تولیدی در طرح نوسازی قرار گرفته‌اند که با استفاده از حداکثر توان ساخت داخل نوسازی می‌شوند و رفع فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت پوشاک کشور از همین محل قابل انجام است.

بیشتر بخوانید :  فصل تغییر در قیمت‌ها

پوشاک اشتغال‌زاترین صنعت

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این نشست پوشاک را اشتغال‌زاترین صنعت در کشور دانست و گفت: هزینه سرانه ایجاد اشتغال در پوشاک مدرن ۲۰ تا۳۰ میلیون تومان است، درحالی‌که این رقم در پوشاک سنتی کمتر است. سیدحمید کلانتری در این مراسم با بیان اینکه در اجرای این طرح بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی با یکدیگر همکاری می‌کنند، به کارکردهای متفاوت شهرک پوشاک اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه ها، آموزش‌های مهارت صادرات، همه در خدمت تعاونی‌ها و تعاونی‌ها در خدمت شرکای این طرح خواهند بود. کلانتری، تعاونی تامین نیاز پوشاک در قالب شهرک صنعتی غیردولتی را اتفاق جدیدی عنوان کرد و افزود: تولیدی موفق است که در جهت منافع ملی، اشتغالزا و هماهنگ با بهره‌وری، رقابت‌پذیری و عدالت محور باشد. وی با اشاره به اینکه صنعت پوشاک با شکل‌گیری تعاونی‌ها توسعه بازار و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد، تاکید کرد: کار جمعی به نفع تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

صدور ضمانت صادرات برای تامین مواد اولیه

مهدی حسین نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون در این مراسم گفت: کارهای اصلی که می‌توانیم در این پروژه انجام دهیم، صدور ضمانت صادرات برای تامین مواد‌اولیه است. وی افزود: همچنین صندوق می‌تواند وثیقه مورد نیاز برای شرکت‌های یاد شده را تامین کند. صندوق ارتباط تنگاتنگی با بانک‌های کشور دارد و در این زمینه کمک بزرگی به اجرای پروژه است. در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار امسال «اقتصاد‌مقاومتی؛ تولید و اشتغال» تفاهم‌نامه پنج‌جانبه همکاری‌های مشترک برای تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان و ساخت شهرک صنعتی پوشاک کشور امضا شد.

همراهی دولت در احیای صنعت پوشاک

همچنین در این مراسم سومبات هاکوپیان، رئیس انجمن صنعت پوشاک کشور افزود: برای نخستین بار در تاریخ پس از انقلاب اسلامی و با انجام این توافق‌نامه پنج جانبه به صنعت پوشاک کشور توجه جدی شده است و شاهد همراهی بسیار خوب دولت در احیای این صنعت کهن هستیم. به گفته وی، گام بلندی که امروز برداشته شده است دو صنعت دیگر وابسته به پوشاک یعنی نساجی و صنعت مد را به حرکت در خواهد آورد و در صورت محقق شدن این پروژه، با عنایت به حضور هنرمندان بسیار در این عرصه و برخورداری از تجارب فراوان که حتی در سخت‌ترین شرایط در سال‌های گذشته نیز صادرات داشته‌ایم، شاهد شکوفایی صنعت پوشاک خواهیم بود.

بیشتر بخوانید :  دولت تدبیر و امید به وعده‌های خود عمل کرده است

در ادامه این نشست محمد حسین مقیسه، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به حمایت از واحدهای صنعتی که در بخش پوشاک فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی تامین منابع مالی و تهیه ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز در این خصوص هست؛ بنابراین این صندوق با اتخاذ تدابیر مناسب سیاست‌های حمایتی در جهت صدور ضمانت‌نامه برای طرح‌های توسعه‌ای، ایجادی، سرمایه در گردش، همچنین تامین مواد اولیه را در دستور کار قرار داده است.  وی افزود: این صندوق با حمایت از واحدهای صنعتی که با مشکل وثیقه روبه‌رو هستند، سعی در ایجاد رونق در فضای کسب‌وکار و بهبود وضعیت تولید دارد.

تفاهم‌نامه‌های همکاری

حال در راستای پیشبرد هر چه سریع‌تر طرح، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اقدام به عقد توافق‌نامه‌ای پنج جانبه در راستای همکاری و هم افزایی در تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشور و احداث و راه‌اندازی شهرک صنعتی تخصصی پوشاک کشور با «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و انجمن صنایع پوشاک ایران» کرد. از سوی دیگر، این سازمان تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه با هدف حمایت از فعالان شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در راستای حمایت از تولید ملی و تقویت زنجیره‌های تولیدی داخل کشور با محوریت تولیدات صادراتی، کمک به توسعه بخش تعاون و تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به‌ویژه بخش‌های صادراتی، توانمندسازی فعالان و شرکت‌های تعاونی و کوچک و متوسط فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی از طریق خدمات صندوق‌ها از جمله صدور انواع ضمانت‌نامه و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های موجود با «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» امضا کرد.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی سوئیساخبار گمرک باجگیرانارسال پول به فیلیپینانتقال پول به عربستانانتقال پول به کارت رفاهانتقال پول به کارت شتابپست بین المللی هلندتجهیزات شبکه یونیکامترخیص از گمرک فرودگاه امامترخیص خودرو سال 93ترخیص کار بندر بوشهرتعرفه حمل دریاییجذب ترخیص کارحمل بار فرودگاه مهرآبادحمل بار یوسف آبادحمل و نقل آ.غحمل و نقل هوایی حیواناتخريد تجهيزات پزشكيخرید ابزار الکترونیکخرید ابزار شکارخرید اینترنتی جارو شارژیخرید اینترنتی مانتو 94خرید تجهیزات بی سیمخرید خط تولید ام دی افخرید فیلم از سایت آمازونخرید کالا از خارج و تحویل در ایرانخرید مکمل از سایت خارجیخرید و فروش خط تولید پلاستوفومروش صادرات به چینسایت های خرید از چینشرکت حمل بین المللیشرکت های حمل بار هواییشرکتهای واردات تجهیزات پزشکیشلوار کارگوصادرات حشراتصادرات میوهصرافی های لندنفروش خط تولید گرانولفریت بار پگاسوسگمرک بندرعباسگمرک غرب تهران کاپوتاژمستر کارت تهراننحوه ارسال پول به کانادانحوه خرید خودرو از خارجهزینه حمل بار از چین به ایرانهزینه ی گمرکیواردات سیم جوش از چینواردات عطر از دبیواردات لوازم یدکی از دبیوب سایت آمازون

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها