[ad_1]

پایگاه خبری اقتصادی تراز: در دهه های اخیر یکی از مولفه های تاثیرگذار بر شاخص های اقتصادی کشور، تغییرات قیمت دلار بوده است که موجب تغییر در متغیرهایی همچون تورم، صادرات، واردات و تغییرات قیمت برخى دیگر از متغیرها همانند قیمت سکه، مسکن و همچنین تغییرات ارزش سهام شرکت ها شده است.

شاید بتوان گفت در طول دهه های اخیر اقتصاد کشور در هیچ زمانی به اندازه دولت دهم از تغییرات قیمت دلار آسیب ندیده است، اما در ۵ سال اخیر دولت روحانی نیز تغییرات قیمت دلار افزایش قابل توجهی داشته است.

 در ادامه به بررسی تغییرات قیمت دلار در ۶ ماهه سال ۹۶ و ۵ سال اخیر دولت روحانی پرداخته ایم.

افزایش ۱۷ درصدی قیمت دلار در ۵ سال دولت روحانی  

قیمت دلار در دولت دوم احمدی نژاد تغییرات زیادی را به خود دید اما با آمدن روحانی و وعده های اقتصادی و سیاسی وی، کمی از تغییرات آنی قیمت دلار کاسته شد؛ با این حال در طول ۵ سال اخیر قیمت دلار در چندن نوبت به مرز ۴ هزار تومان و بیش از آن رسیده است.

در نمودار زیر تغییرات دلار در ۵ مهرماه پنج سال اخیر بررسی شده است. براساس نمودار قیمت دلار در اولین سال ریاست جمهوری حسن روحانی ۳۲۳۰ تومان بوده است که در ۵ مهر سال بعد به ۳۰۷۰ تومان کاهش یافته است. می توان گفت وعده های برجامی در برهه ای و رکود اقتصادی در این کاهش قیمت بی اثر نبوده است.

اما در سال ۹۴ باز هم قیمت دلار افزایش یافته و در چندین نوبت بازار دلار قیمت ۴ هزار تومان را تجربه کرد. افت و خیزها در سال جاری نیز ادامه داشته و در مهرماه امسال قیمت دلار به مرز ۴ هزار تومان نزدیک شده است. 

بیشتر بخوانید :  قدردانی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از عملکرد مطلوب بانک سپه

بررسی میانگین بیشترین و کمترین قیمت دلار در ۵ سال اخیر نشان می دهد قیمت دلار در طول هر سال نیز دچار افت و خیزهایی زیادی بوده است.

براساس جدول زیر، قیمت دلار در سال اول ریاست جمهوری روحانی (سال ۹۲) دو نرخ کاملا متفاوتی را تجربه کرده است، به طوری که قیمت ۳۵۷۹ تومان  بهار سال ۹۲ به مبلغ ۲۹۴۹ تومان در زمستان این سال کاهش پیدا کرده است.

در سال ۹۳ دلار دو قیمت ۳۰۹۹۱ تومان (کمترین) و ۳۵۱۹ تومان (بیشترین) را تجربه کرده است.

کمترین قیمت دلار در سال ۹۴ حدود ۳۲۰۰ تومان و بیشترین آن ۳۷۳۰ تومان بوده است.

در سال ۹۵ نیز کمترین قیمت دلار ۳۴۴۲۰ و بیشترین آن ۴۱۳۳ تومان بوده است. لازم به ذکر است در طول ۵ ساله دولت روحانی، بیشترین افزایش قیمت دلار در سال ۹۵ بوده است که عدد ۴۱۳۳ تومان به ثبت رسیده است.

همچنین در ۶ ماهه سال جاری نیز کمترین قیمت دلار ۳۷,۲۹۰ تومان (۱۶ خرداد)  و بیشترین آن ۳۹,۲۳۰ تومان (۲۲ شهریور) بوده است.

افزایش ۳.۵ درصدی قیمت دلار در ۶ ماهه سال ۹۶

براساس آمارهای بانک مرکزی، روز ۱۴ فرودین سال ۹۶ قیمت دلار ۳۷,۷۰۰ ریال بوده است که با افزایش ۳.۵ درصدی، در ۵ مهرماه (قیمت ظهر) به ۳۹۰۷۰ ریال رسیده است.

 

 

 

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هاآمار واردات خودرو سال 88اتاق بازرگانی تهران طرح ترافیکاسکرین شات سامسونگتاثیر حمل و نقل هوایی بر گردشگریتبدیل مستر کارت به ریالتجهیزات شبکه لینک سیسترخیص کاران گمرک خرمشهرترخیص کالا از خرمشهرترخیص کالا بیداری فردترخیص و واردات کالاتسمه حمل بار 5 تنتعرفه واردات تجهیزات دندانپزشکیثبتنام صادرات دامحمل بار جردنحمل بار زمینیحمل و نقل کالا از دبی به ایرانحواله به چينخدمات بار هوایی پردیسانخدمات سایت آمازونخريد از سايت Amazonخرید از آمازونخرید از ایبیخرید تجهیزات دندانپزشکیخرید دلار روزخرید عمده کتونی از چینخرید محصولات آمازوندر حمل بار غصه اترهگیری کد مرسولهستاد ترخیص خودرو خ زنجانصرافی 369صرافی ماهانضمانتنامه ترخیص کالاعلی اکسپرس تحریمفریت بار به روسیهکارت بازرگانی شخص حقوقیکارگو تهرانکسب 1 بیت کوینگمرك فرودگاه امامگمرک ایران نرخ ارزگمرک بندر امامگمرک قزوینگمرک هرات افغانستانمستر کارت خریدمستند بیت کویننحوه خرید از سایت Amazonواردات از هندواردات تراکتور از چینواردات خودرو هيبريديواردات دوچرخه از چینواردات دوربین مداربسته از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها