[ad_1]

دستور جلسه چهل و چهارم کمیسیون فنی عبارت بود از بررسی مصوبات اجرایی نشده سال ۱۳۹۵، گزارش جلسه سازمان ملی استاندارد در خصوص دو پیش نویس استاندارد ظروف یکبار مصرف سفره، گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص دو پیش نویس استاندارد ظروف یکبار مصرف سفره،  بررسی نهایی فرم کمیسیون ماده ۱ سازمان توسعه تجارت و بحث و بررسی در خصوص همایش علمی و راهبردی صنعت پلاستیک، ظروف یکبار مصرف. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  اینپیا، دامغانی، دبیر کمیسیون فنی نیز در ابتدای جلسه در خصوص پیش نویس استاندارد ظروف یکبار مصرف گفت: بحث از آنجا شروع شد که شرکت های تولید کننده ظروف یکبار مصرف قابلیت استفاده از آرم استاندارد بر روی ظروف خود را ندارند و این مهم ترین موضوعی بود که ما در سازمان استاندارد دنبال کرده و به ۲ پیش نویسی رسیدیم که برای این موضوع وجود دارد اما سالها است که کنار گذاشته شده است.

وی افزود: طی جلسه ای که با دکتر نازی مدیر کل دفتر تدوین سازمان ملی استاندارد داشتیم تصمیم بر این شد تا از موضوعات قبلی برای این موضوعات جدید استفاده نشده و این پیش نویس ها در کمیته فنی سازمان استاندارد به جریان افتاده و بررسی شود و در صورت صلاحدید تدوین شود.

دامغانی خاطر نشان کرد: به هر ترتیب جلسه خوبی برگزار شد و تا الان بنده با پیگیری هایی که با  خانم دکتر نازی داشتم مشخص شد که خانم  علمی زاده مسوول این موضوع شدند و  کمیته برنامه ریزی برای این دو پیش نویس استاندارد برگزار شده و ما منتظر هستیم که این کمیته فنی که برای تصمیم گیری در رابطه با این دو پیش نویس استاندارد است برگزار شود.

در ادامه جلسه مهندس صبوری در رابطه با بحث ظروف یکبار مصرف با بیان اینکه برخی می گویند چرا یک شرکتی آرم استاندارد استفاده می کند در حالی که استاندارد موجود برای ظروف یکبار مصرف تولید شده به روش گرما شکل دهی می باشد و نباید برای ظروف تولید شده به روش تزریق استفاده شود و این امری خلاف محسوب می شود گفت: به جای این دعواها باید یک استاندارد برای این مشکل تدوین کرده تا هردو استفاده کنند و هر دو با آن استاندارد پیش بروند.

مدیرعامل شرکت صبوران پلیمر افزود: انجمن ظروف یکبار مصرف برای مقابله با تولیدات نا مرغوب و زیر پله ای و غیر استاندارد باید دستورالعملی بدهد که بر اساس آن پس از تولید ظروف شرکت ها موظف به زدن برچسب های استاندارد بر روی بسته بندی محصولاتشان شوند و از اداره استاندارد هم بخوانند که بروند و بازرسی های لازم را انجام داده تا برخورد مناسب با این تولیدات زیر پله ای صورت گرفته و همه محصولات با استاندارد به دست مصرف کننده برسد.

بیشتر بخوانید :  فرآیندهای گمرکی و تجاری شفاف شد

بازرسی ظروف یکبار مصرف

در ادامه جلسه خادمی، مدیر عامل شرکت آریا نام، در خصوص بحث بازرسی کالا سازمان ملی استاندارد گفت: در جلساتی که با دوستان گذاشتیم نقاط ضعف تعریف شد و با توجه به تعریف گروه کالایی بررسی و به سازمان ملی استاندارد و مشخصا معاونت ارزیابی  کالاهای وارداتی و صادراتی نامه ای از طرف انجمن مبنی بر اینکه اگر قرار است که کار به فرم شایسته تری انجام شود کنترل و نظارت و فرایندهای بازرسی و دستورالعمل ها بر اساس کتاب مقررات واردات و صادرات و براساس HS code برنامه ریزی شود ارسال شد.

 مدیر عامل شرکت آریا نام در ادامه افزود: بر اساس پیگیری ما در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه این کار به جامعه ممیزی بازرسی ایران محول شده و قرار بر این شده تا آیین نامه هاو دستور العمل هایی را که سازمان استاندارد پیرامون این موضوع داشته است بررسی کند.

 خادمی افزود: دوستان اگر در رابطه با این موضوع نظر و پیشنهادی دارند می توانند از طریق سایت جامعه ممیزی و بازرسی ایران و یا از طریق سایت انجمن ملی مکاتبه کنند.

صبوری نیز در ادامه همین بحث با اشاره به این موضوع که مسائل بازرسی یکی از موارد مهمی است که تاثیر زیادی در نتیجه کار دارد گفت: وقتی بازرسی درست و تخصصی باشد وقتی در گمرک موادی می آید هم آزمایشگاه مرجع آنرا بتوانند درست انتخاب کنند هم بازرسی تخصصی باشد.

وی افزود: مثلا در جایی ۲۰۰ مدل کالا به یک بازرس برای بازرسی داده می شود که طبیعتا آن بازرس تخصص لازم را برای همه آن کالاها نداشته و بهتر است که شرکت های بازرسی افراد متخصص را در رشته های مختلف استخدام کنند تا خروجی کار بهتر شده و  در این صورت خیلی از مسائل و مشکلات به مرور زمان حل خواهد شد.

 خادمی در رابطه با استانداردهای PPوPS گفت: ما ۲ تا استاندارد در ظروف PP و PSداریم که تولیدشان به روش گرمادهی است اما تزریق در آنجا نیامده است و مشکل هم از آنجا ایجاد شد که چرا تزریق در اینجا نیست .پیشنهاد بنده این است که با توجه به اینکه فرآیند تدوین یک استاندارد نزدیک به یکسال طول می کشد و تا بخواهیم منتظر بشویم تا پس از تدوین تولیدکننده ها نشان استاندارد بگیرند بسیار زمان بر است در حالیکه می شود با یک تغییرات جزیی و اضافه شدن یک واژه تزریق به استاندارد موجود  ،همین استاندارد مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید :  تفاوت شدید قیمت درب کارخانه و بازار به حداقل می‌رسد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی افزود: در جلسه کمیته فنی باید پیشنهاد تجدید نظر در استاندارد موجود  داده شود تا در صوتیکه که مغایرت و ابهام و مشکلی وجود نداشته باشد تجدید نظر صورت گیرد و پس از آن در فرصت مناسب دوستان استاندارد جدید را تدوین کنند.

صبوری نیز در رابطه با تجدید نظر بر روی استاندارد موجود افزود: باید شرکت هایی که منافع آنها در این موضوع بیشتر است جلسات بیشتری با هم گذاشته و به جمع بندی بهتری رسیده و سریعتر اقدام کرده و این دو استاندارد را با هم ادغام کرده تا در زمان صرفه جویی شده و نیاز به تدوین استاندارد جدید نباشد و بتوانند روی ظروف هم از مهر استاندارد استفاده کرده تا این ظروف رفته رفته جای ظروف نازک و بی کیفیت را گرفته و محصول بهتری به دست مصرف کننده برسد.

صبرآموز نیز در ادامه جلسه در رابطه با بازنویسی استاندارد قبلی در زمینه ظروف یکبار مصرف گفت: با دیدی که بنده از تیم تدوین استاندارد دارم اینکه ما تزریق را در کنار ترموفرمینگ جا بدهیم به راحتی جا می افتد یعنی اینقدر منطقی هستند که قبول کنند.

تقابل تولیدکنندگان با موج منفی تبلیغات علیه پلی استایرن ها

وی در رابطه با تدوین این استاندارد و شایعاتی که تدوین کنندگان پیرامون بحث پلی استایرن ها مطرح کردند گفت: موج بسیار بزرگی در جامعه ایجاد کرده است و حتی این شایعه تا جایی پیش رفته است که صاحب صنعت پلاستیک ما هم برایش ابهام بوجود آمده است و می پرسد پلی استایرن مشکلی ندارد؟ حتی برایش سند نیست که در کف اروپا در هزاران مغازه در لیوان های پلی استایرن قهوه به فروش می رسد.

نماینده شرکت مترا افزود: اگر ما امکان بازنویسی استاندارد را داریم در حال حاضر بهترین فرصت برای مطرح کردن آن است و در صورتی که این استاندارد تغییر نکند دوباره ۴ تا کارخونه ظروف یکبار مصرف را به بهانه سرطان زا بودن پلی استایرن تعطیل می کنند و این چرخه معیوب ادامه پیدا می کند.

بیشتر بخوانید :  برند و صادرات

صبرآموز افزود: تحقیق در رابطه با  مضر بودن مواد پلی استایرن مستلزم سالها آزمون پزشکی است و ابتدا مواد آزاد شده از پلی استایرن را شناسایی کرده و سپس با بررسی یک سم شناس و پزشک بر روی حیوانات آزمایش شده و بازخورد آن را دیده و در آخر در باره همه این بررسی نظر نهایی را اعلام می کند که حجم این پروژه خیلی بالاست و تا کنون کسی در ایران به دلیل نبود توانایی و تخصص لازم این کار را انجام نداده است و ما باید به مرجع FDA استناد کرده و با خواندن یک مقاله در یک سایت نباید این شایعات را ترویج کنیم.

 صمدی، نماینده انجمن ظروف هم در رابطه با این بحث گفت: در رابطه با بحث ظروف گیاهی و سرطانزا بودن پلی استایرن ما سالها تحقیق و بررسی کردیم و جالب است بدانید که ما در ایران حتی یک مورد ظروف گیاهی نداریم و در جلسه ای که در وزارت بهداشت داشتیم مطرح کردیم که چرا با توجه به دانستن این مساله که ظرف گیاهی تولید نمی شود جلوی این تولیدکنندگان گرفته نمی شود.

نماینده انجمن ظروف افزود: متاسفانه در سازمان های مربوطه موازی کاری صورت می گیرد و تا جایی که دو معاونت در یک سازمان مغایر یکدیگر عمل می کنند.

صبوری در خصوص تدوین یک استاندار جامع و کلی گفت:  باید مصرف کننده های نهایی را مدنظر قرار داده و نباید استاندارد سلیقه ای و دلخواه باشد و باید بر اساس یک استاندارد مشخص و واحد تدوین شود و به صورت کامل و اصولی تدوین صورت گرفته تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

مدیرعامل صبوران پلیمر در پایان خاطرنشان کرد: تبلیغات منفی ای که رسانه ها پیرامون شایعات پلی استایرن ها مطرح می کنند لطمه زننده است و باید تولیدکنندگان از حق خود دفاع کرده و در تقابل با آن برآمده  و ارتباط بیشتری با رسانه ها برقرار کنند و فعالیت های رسانه ای خود را پیرامون این هجمه افزایش دهند.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااخبار گمرکیانتقال پول به کارت ملتانتقال پول به هلندبرای خرید از سایت های خارجیبیمه حمل و نقل دریاییپست اکسپرسیونیستپی لاین یا پارس پالتجهیزات شبکه بی سیمترخیص خودرو از پارکینگ راهنماییترخیص خودرو جنوبترخیص خودرو گمرک بوشهرترخیص کالا هواییترخیصکار گمرک بندرعباستسمه حمل بار 5 تنچگونه بیت کوین استخراج کنیمچگونه وب مانی را شارژ کنیمحمل بار از آمریکا به ایرانحمل بار به گرجستانحمل بار هوایی ماهانحمل خرده بار به روسیهحمل و نقل ابادانحمل و نقل دریایی از چینحمل و نقل کیشخرید اینترنتی بلیط سینماخرید اینترنتی صندلخرید تجهیزات ساختمانیخرید تجهیزات صداخرید خط تولید مرباخرید شماره آمریکاخرید لیوان منچستر یونایتدسایت Ebay چیستشرکت حمل و نقل بین المللی سعادت سرعتشرکت حمل ونقل دریایی سیناصادرات 686صادرات فرش به ترکیهصرافي عظيمي قمصرافی ذرینصرافی شیراز معالی آبادصرافی های منطقه 7ضوابط تاسیس شرکت حمل و نقلطرح جامع حمل و نقل هواییققنوس خرید از چینقوانین گمرکی کیشلیست خرید ابزارمجوز واردات خودرو برای فرزندان شهدانحوه خرید خودرو از خارجنحوه ی خرید از Ebayهر بیت کوین چند تومان استهزینه پست بین المللیواردات ظروف

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها