خبر ویژه رویترز: پاداش قطر به توتال پس از امضای قرارداد با ایران

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

به گزارش تراز ، به نقل از رویترز، دو منبع آگاه در دولت قطر گفتند، شرکت توتال عمدتا به لطف حضور در بخش ایرانی میدان گازی مشترک واقع در خلیج فارس، در آستانه در اختیار گرفتن نقشی مهم در توسعه ظرفیت تولید قطر از بزرگترین میدان گازی جهان قرار دارد.

این قرارداد شرکت فرانسوی توتال را در جایگاهی بالاتر از رقبایی همچون اکسون و شل در رقابت بر سر منابع انرژی قطر قرار می دهد.

پاتریک پویان، مدیر شرکت توتال در ماه جاری میلادی قراردادی را برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی با ایران به امضا رساند، و به اولین شرکت بزرگ غربی فعال در حوزه انرژی تبدیل شد که بعد از لغو تحریم ها به ایران بر می گردد.

پویان در حالی که مشغول نهایی کردن جزئیات این قرارداد بود، مراقب بود که قطر را نیز از دست ندهد.

پویان در این باره گفت: «البته که من بدون گفتن به قطر، به همان میدان در ایران نخواهم رفت.»

وی افزود: «بلوک ایرانی، جایی که ما قرار است در آن تولید کنیم، در کنار مرز قطر قرار دارد. زمانی که من به دوحه سفر کرده بودم، این مسئله را با مقامات قطری مطرح کردم و آنها به ما گفتند: مشکلی ندارد. ما شما را می شناسیم.»

پویان گفت، توتال کاملا به موضوع محرمانگی اطلاعات همه کشورها احترام می گذارد. اما ظاهرا استراتژی فرامرزی مدیر شرکت توتال دارد خیلی زود به ثمر می نشیند.

یک منبع آگاه در بخش انرژی حاشیه خلیج فارس در این باره گفت: «به دلیل مسائل سیاسی به وجود امده و همچنین قرارداد اخیر آنها در پارس جنوبی (ایران) من از توتال انتظار دارم در قوی ترین موقعیت برای پروژه جدید (قطر) قرار داشته باشد.»

شاید از یک نظر کار کردن با دو کشوری که در یک میدان گازی مشترک با هم سهیم هستند، بدیهی به نظر برسد، اما این کار برای توتال بدون ریسک نخواهد بود.

توتال، علاوه بر ایران و قطر در پروژه های بزرگی در کشورهای عربستان و امارات نیز حضور دارد و این نشان دهنده پیچیدگی سرمایه گذاری در کشورهای خاورمیانه است.

حضور توتال در هر دو سوی میدان گازی مشترک بین ایران و قطر همچنین می تواند به کاهش هزینه ها و صرفه جویی در قراردادهای خدماتی این شرکت و همچنین شناخت بهتر زمین شناسی میدان کمک کند، هرچند که پویان گفته هیچ مکانیزمی برای هماهنگ ساختن  تولید گاز به صورت مشترک توسط این دو کشور وجود ندارد.

توتال که قرار است اداره این میدان را از ۱۴ جولای از شرکت مائرسک اویل تحویل بگیرد، قصد دارد ۲ میلیارد دلار در توسعه این میدان در طی ۵ سال آینده سرمایه گذاری کند.

بر اساس اعلام موسسه وود مکنزی، توسعه ظرفیت جدید تولید در این میدان در طی ۵ تا ۷ سال آینده بین ۱۴ تا ۱۸ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

این موسسه همچنین گفته: «قطر همچنین ممکن است تمایل داشته باشد از طریق این قرارداد نشان دهد که به رغم اختلافات دیپلماتیک با برخی کشورهای منطقه همچنان برای تجارت باز است.»

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x