حمل و نقل FCL ؛ اصول حمل و نقل، کانتینرها و هزینه ها {راهنمای جامع}

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

در این مقاله از سایت گروه تجاری ققنوس قصد داریم تا به اصول حمل و نقل FCL، انواع کانتینرها و هزینه های ناشی از حمل بار اشاره کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. تعریف شیوه باری FCL
  2. FCL مخفف چه کلمه ای است؟
  3. مزایا و معایب شیوه باری FCL.
  4. هزینه حمل و نقل یک کانتینر باری چقدر است؟
  5. تغییر در هزینه و نرخ های شیوه باری FCL در طول سال.
  6. هزینه ها و مخارج اضافی شیوه باری FCL.
  7. نکته های ویژه برای ارسال بار به شیوه FCL با بهترین هزینه ها.
  8. روش های حمل بار به شیوه FCL.
  9. آیا حمل بار به شیوه FCL گزینه مناسبی برای من می باشد؟
  10. ابعاد و سایز کانتینر باری FCL.
  11. ۱ TEU و FEU.

شما هم جزو افرادی هستید که مجبور به حمل و نقل حجم زیادی از بار هستید؟ باید وسایل و تجهیزات بزرگ، مانند اسباب و وسایل خانه، اجسام شکننده مانند سرامیک یا اجسام شکننده و بزرگ مانند تلویزیون های فلت را جابجا کنید؟

اگر جواب تان به این سئوال بله است، به احتمال زیاد شما یک فرستنده FCL هستید.

اما این به آن معنا نیست که از همه چیز در رابطه با FCL به طور کامل اطلاع دارید.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل زمینی: FTL و LTL و دیگر اطلاعات جامع مخصوص مبتدی ها {۲۰۲۱}

از این رو ما در گروه تجاری ققنوس با متخصصان این حوزه مشورت کردیم و این مقاله راهنمای جامع FCL را برای شما منتشر کرده ایم. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا تمام اطلاعاتی که در رابطه با کانتینرهای باری و هزینه های گمرک و معطلی در بندر نیاز دارید را به دست آورید.

حمل و نقل FCL
تصویر ۱

حمل و نقل FCL : تعریف شیوه باری FCL

منظور از FCL، حمل و نقل دریایی بارهایی است که به اندازه کافی بزرگ هستند و تمام فضای یک کانتینر باری ۲۰ یا ۴۰ فوتی را احاطه می کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک واسطه گر موفق در حوزه حمل و نقل باشیم؟ {راهنمای کامل}

برخلاف شیوه باری LCL {حمل بار خرده بار زمینی}، که در حقیقت فضای یک کانتینر با متقاضیان دیگر به اشتراک گذاشته می شود، در شیوه FCL تمام فضای یک کانتینر باری برای یک متقاضی می باشد و با شخص دیگری شریک نمی شود {تصویر ۱}. این به آن معنا است که زمانی که یک مرسوله به شیوه FCL حمل و نقل می شود، در شرکت سازنده بارگیری شده و عایق بندی می شود و سپس زمانی که به مقصد رسید در انبار تخلیه می شود.

FCL مخفف چه کلمه ای است؟

FCL مخفف عبارت کانتینر دربست می باشد.

مزایا و معایب شیوه باری FCL

این شیوه باری چندین مزیت دارد که در قسمت زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  • از آن جایی که در شیوه باری FCL مرسوله همراه با دیگر کالاها و محصولات تخلیه و بارگیری نمی شود، در زمان رسیدن کالا به مقصد صرفه جویی می شود.
  • عایق بندی کانتینرها در کارخانه و شرکت سازنده به این معنا است که دسترسی به کانتینر و امکان آسیب دیدن نیز کاهش می یابد.
  • هزینه های هر واحد LCL زیاد است، از این رو برای حمل و نقل بارهای با ابعاد و سایز بزرگ تر، شیوه FCL گزینه مناسب تری است چرا که در هزینه های پرداختی صرفه جویی می شود.
  • حمل و نقل هوایی سریع ترین راه موجود برای انتقال کالاها به مقصد است. اما چنانچه زمان کافی در اختیار دارید، با انتخاب شیوه باری FCL به طور قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی کرده اید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پست اکسپرس از چین به ایران

در قسمت زیر به معایب این شیوه باری اشاره کرده ایم:

  • حمل و نقل و جابجایی اجسام با ابعاد و سایز بزرگ تر به معنای پردخت هزینه های بیشتر بابت فضا می باشد.
  • به منظور جابجایی اجسام کوچک تر {تقریبا ۱۳ CBM یا کمتر} انتخاب شیوه FCL مناسب نیست و به طور معمول هزینه بیشتری دریافت خواهد شد.
  • حمل و نقل کالاها و محصولات به این معنا است که به تجهیزات و نیروی انسانی برای کنترل و انجام دادن این کار نیاز دارید؛ موردی که تمام کارخانه ها و شرکت های سازنده امکان آن را ندارند.
  • هنگامی که قصد جابجایی به شیوه FCL را دارید، تحویل کالا فرایند پیچیده تری خواهد شد زیرا که شما با اجسام بزرگ تر در پینجره کوچک زمانی سر و کار دارید.

هزینه حمل و نقل FCL یک کانتینر باری چقدر است؟

هنگامی که کالایی را به شیوه FCL جابجا می کنید، مسئولیت پرداخت تمام فضای کانتینر بر عهده شما است؛ صرف نظر از این که کالاهای شما چقدر از فضای کانتینر را پر کرده باشند.

اما زمانی که کالا و مرسوله های ارسالی تان به اندازه کافی بزرگ هستند – با توجه به کالاهای ارسالی، معمولا حدود ۱۳ CBM – ارزش این را دارد که شیوه FCL را انتخاب کنید چرا که پرداخت هزینه های هر وحد LCL به مراتب بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: فورواردر حمل و نقل ۲۰۲۰؛ هر چیزی که لازم است درباره فورواردر بدانید

در قسمت زیر به فاکتورهای دیگری اشاره کرده ایم که بر هزینه های حمل و نقل به شیوه FCL تاثیر می گذارد:

  • افزایش نرخ های عمومی {GRIs}. در حقیقت این ها هزینه هایی هستند که کریر در ابتدا و در میانه های هر ماه، معمولا در نتیجه درخواست، آن ها را پرداخت می کند.
  • افزایش هزینه ها در فصل های پیک. زمانی که صاحبان شرکت های تجاری حجم بیشتری از کالا و محصولات را برای اطمینان از کافی بودن ذخایرشان برای روزهای تعطیل حمل و نقل می کنند، هزینه ها افزایش می یابد. فصل پیک در شیوه باری FCL معمولا بین ماه های آگوست تا نوامبر است.
  • تاخیر در روزهای تعطیل. افرادی که قصد حمل و نقل کالا از چین را دارند، باید در محاسبات خود به سال نو چینی، معمولا در ماه فوریه، و هفته طلایی در پاییز نیز توجه داشته باشند چرا که این ها تعطیلات هفته ای هستند و از این رو بر میزان تقاضا و قیمت ها تاثیر می گذارند. فرقی ندارد که قصد دارید از کدام کشور به کشور دیگری حمل و نقل را انجام دهید، حتما تقویم محلی را بررسی کنید و روز تعطیلات عمومی را بدانید.
نرخ حمل و نقل FCL

تغییر در هزینه و نرخ های شیوه حمل و نقل FCL در طول سال

در تصویر زیر به نوسانات قیمت و نرخ های FCL در طول سال اشاره شده است:

تصویر بالا به هزینه و نرخ های حمل و نقل بار ۴۰ فوتی از شرق آسیا به ساحل غربی ایالات متحده آمریکا اشاره می کند. به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به دلایل گفته شده در قسمت بالا، هزینه های FCL در دامنه ۱۲۰۰ دلار تا تقیریبا ۲۱۰۰ دلار متغییر است.

بیشتر بخوانید: حمل دریایی از چین: صفر تا صد حمل و نقل دریایی محموله از چین (راهنمای کامل ۲۰۲۰)

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که هزینه های LCL با نوسانات هزینه های FCL مشابه نیست، بلکه در طول سال کاملا ثابت است و تغییری نمی کند. عدم تغییر قیمت های LCL به دلیل ساختارهای قیمتی و نرخ نامه ای متفاوت در دو شیوه باری FCL و LCL است.

در شیوه باری FCL، تمام هزینه های پرداختی ناشی از سفر دریایی است در حالی که در شیوه باری LCL، بیشتر هزینه ها بابت بارگیری و تخلیه بار دریافت می شود. منظور این است که در شیوه باری LCL تغییراتی که در هزینه ها ایجاد می شود خیلی زیاد و قابل توجه نیست.

هزینه ها و مخارج اضافی شیوه باری FCL

شرایط و پیش نیازهای FBA

چنانچه قصد دارید کالایی را به یکی از انبارهای آمازون FBA منتقل کنید، حتما باید به چند نکته برای کاهش هزیه های خود توجه داشته باشید.

این نکته ها شامل موارد زیر می شود:

برچسب زدن و فرایند حمل یا انبار کردن کالا

آمازون قوانین بسیار سخت گیرانه ای برای بسته هایی اعمال کرده است که وارد انبارهای این شرکت می شود. از این رو اولین کاری که باید انجام دهید این است: حتما مطمئن شوید که درباره این پیش نیازها به خوبی اطلاع داشته باشید. در قدم بعد، باید به مطلوب ترین روش برای برچسب زدن و حمل کردن یا انیار کردن کالاهای خود توجه داشته باشید. شاید بخواهید در کارخانه و هر زمان که ممکن بود، کالاهای خود را برچسب بزنید.

بیشتر بخوانید: کارگزار حمل و نقل بین‌المللی : راهنمای کامل از تمام مسائلی که باید در مورد کارگزار خود بدانید.

زمانی که به مرحله حمل یا انبار کردن رسیدید، از فرستنده بخواهید تا کالاها و محصولات ارسالی را در کارخانه حمل کند چرا که او از شرایط و پیش نیازها بهتر از سایرین اطلاع دارید و علاوه بر این، هزینه های تان کمتر شده و این فرایند بهتر انجام خواهد شد.

از طرف دیگر، بعضی از فرستنده های کالا در تلاش هستند تا کالاهای خود را در کف کانتینر قرار دهند تا به این صورت فضای کانتنر بیشتر شود و سپس پس از این که به بندر مقصد رسید، فرایند حمل بار یا انبار کردن را انجام دهند. علاوه بر این، به منظور حمل و نقل FBA به ایالات متحده آمریکا، گزینه قرار دادن کالاها در کف کانتینر نیز وجود دارد. این گزینه بسیار ارزان قیمت تر است و خطر آسیب دیدگی نیز به حداقل ممکن می رسد.

می توانید در ابتدا این هزینه ها را محاسبه کنید و بهترین و به صرفه ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

برچسب زدن کالا در حمل و نقل  FCL

تحویل کالا

زمانی که یک کانتینر باری را به یک کارخانه در خاک ایالات متحده آمریکا ارسال می کنید، آمازون شما را موظف به تنظیم قرار ملاقات می کند. مدت زمانی که باید صبر کنید معمولا برای یک کانتینر پر بیشتر از مدت زمان انتظار برای شیوه باری LCL است؛ از این رو، باید هزینه های معطلی در حمل و نرخ های توقیفی را نیز محاسبه کنید {در قسمت زیر با جزییات کامل به این مورد اشاره شده است}.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل دریایی FCL چیست؟ ( راهنمایی کامل برای حمل دریایی سال ۲۰۲۰)

به منظور پیشگیری از پرداخت این هزینه ها، با فورواردر مذاکره کنید تا زودتر این قرار ملاقات را تنظیم کند. علاوه بر این، باید به این نکته اشاره کنیم که در بعضی از انبارهای FBA در اتحادیه اروپا، هیچ گزینه ای به منظور تحویل بارهای FCL وجود ندارد؛ از این رو بایستی حتما با شیوه LCL بسته خود را ارسال کنید.

باید به این نکته اشاره کنیم که در بعضی از مراکز FBA در ایالات متحده آمریکا، علی الخصوص در ناحیه مرکزی ایالات متحده آمریکا، به سختی می توان به مرسوله های ارسالی با شیوه FCL رسیدگی کرد.

تحویل کالا

قرارداد گمرک

هر زمان که قصد ارسال کالا و مرسوله به ایالات متحده آمریکا را داشته باشید، باید قرارداد گمرک دریافت کرده باشید. چنانچه به ندرت کالا یا محصولی را به خاک این کشور منتقل می کنید، باید قرارداد یک بار ورود دریافت کنید اما از طرف دیگر، چنانچه حجم کالاهای ارسالی تان زیاد است، باید قرارداد سالیانه تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: تجهیزات حمل و نقل دریایی: معرفی تجهیزات و ابزارهایی که محموله شما به آن‌ها نیاز دارد

عوارض گمرک و مالیات

گاهی اوقات فرستنده ها از میزان بالای عوارض گمرک و مالیات هایی که به کل هزینه هایشان اضافه می شود، شگفت زده می شوند؛ از این رو، حتما از قبل برای این هزینه ها برنامه ریزی کنید.

اگر قصد دارید از چین کالا یا محصولی را جابجا کنید، به احتمال زیاد با تعرفه هایی مواجه می شوید که در سالیان گذشته وضع شده اند.

بیشتر بخوانید: حمل و نقل هوایی: بررسی مزایا و معایب حمل و نقل هوایی

با استفاده از ماشین حساب عوارض واردات گمرک می توانید هزینه های گمرکی را محاسبه کنید.

هزینه های توقیف و خسارت معطلی در تخلیه بار

زمانی که کانتینر باری تان به مقصد می رسد، یک بازه زمانی که معمولا این بازه در ایالات متحده آمریکا چهار ساعت است، بایستی باقی بماند و هیچ هزینه ای از شما دریافت نمی شود. پس از این بازه زمانی، بایستی مبلغی با عنوان خسارت معطلی در تخلیه بار را تا زمانی که کانتینرتان را خالی کنید، پرداخت کنید. این هزینه در تمام کشورها متفاوت است و در ایالات متحده آمریکا به سرعت به صدها دلار نیز می رسد. اطمینان حاصل کنید که شخص فورواردر مشکلات گمرک را برطرف کرده باشد و به سرعت کانتینر را از بندر دریافت کند.

بیشتر بخوانید: بسته ‌بندی مناسب و اهمیت آن در حمل و نقل

همین طور، زمانی که کانتینرتان را در بندر دریافت می کنید، در یک بازه زمانی مشخص بایستی کانتینر را دوباره به بندر برگردانید؛ که معمولا این بازه زمانی چند روزه است. چنانچه مهلت تان تمام شود و کانتینر را تحویل نداده باشید، بایستی هزینه های توقیف را نیز پرداخت کنید. هزینه های توقیف نیز مانند خسارت معطلی در تخلیه بار، در یک چشم به هم زدن افزایش خواهند یافت.

علاوه بر این، باید هزینه های ناشی از انتظار را نیز در نظر داشته باشید. به طور معمول، شرکت های حمل و نقل به رانندگان اجازه می دهند که بین ۱ تا ۲ ساعت برای تخلیه بار در انبار منتظر بمانند. پس از اتمام این مدت، به ازای هر ساعت معطلی هزینه بیشتری دریافت خواهد شد.

هزینه تراکم بار

هزینه تراکم بار بندر

چنانچه قصد دارید کالا یا محصولی را به یک بندر مشهور ارسال کنید، بایستی هزینه های تراکم بار بندر را نیز در نظر داشته باشید. زمانی که درباره بندر مقصد تصمیم گیری می کنید، باید حتما این مورد را با فورواردر خود بررسی کنید.

نکته های ویژه برای ارسال بار به شیوه حمل و نقل FCL با بهترین هزینه ها

چنانچه به شیوه FOB حمل و نقل می کنید، حتما بندر مبدا را با فروشنده تعیین کنید.

شیوه FOB یا تحویل روی عرشه، به معنای قیمت تا لحظه تحویل روی عرشه است.

بیشتر بخوانید: مزایایی برای حمل و نقل عمومی ایجاد کنیم

گاهی اوقات فرستنده ها تلاش می کنند در حالی که تنها کشور مقصد، و نه بندر مخصوصی، را برای شیوه FOB رزرو کنند. اما طبق بندری که تخلیه بار صورت خواهد گرفت، هزینه ها نیز متفاوت خواهند بود. اگر بندر مد نظرتان را مشخص کنید، محاسبه هزینه ها کار آسان تر و واضح تری خواهد بود.

حداقل دو هفته، چنانچه می توانید سه هفته، قبل از تاریخ پیکاپ کارهای رزور را انجام داده باشید.

از آن جایی که فضای کریر به پایان می رسد، به سختی می توان فضای کافی با بهترین قیمت ممکن را پیدا کرد. اما اگر زودتر رزرو کنید، می توانید با بهترین قیمت ممکن کارتان را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تعریف حمل و نقل هوایی و بررسی هزینه حمل و نقل هوایی

در فصل های پیک، باید حتما از چند هفته قبل رزو کرده باشید.

از وزن دقیق مرسوله تان اطلاع داشته باشید

در صورتی که از وزن مرسوله تان اطلاع داشته باشید، هم شما و هم فورواردتان می توانید نوع کانتینر و تجهیزات مورد نیازتان، چه برای سفرهای دریایی و چه سفرهای زمینی، را تعیین کنید.

این مورد بسیار حائز اهمیت است چرا که محدودیت وزن برای کشتی ها برابر با محدودیت های موجود برای خطوط ریلی و کامیون ها نیست. به طور ویژه، در ایالات متحده آمریکا، در مقایسه با کشورهای اتحادیه اروپا، قوانین سخت گیرانه تری درباره محدودیت های وزنی در حمل و نقل های زمینی وجود دارد. اگر از قبل این مورد را حساب نکرده باشید، بایستی هزینه های بیشتری بابت تجهیزات ویژه پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین راه های موجود برای کاهش هزینه های حمل بار

“نداشتن اطلاعات کافی درباره وزن مرسوله مثل این می ماند که یک بلیط هواپیما خریداری کرده باشید اما اطلاع نداشته باشید که باید بابت چمدان ها نیز هزینه پرداخت کنید – مسلما نمی خواهید این اتفاق را تجربه کنید.” مدیر ECU واردات، اسپنسر استریدر

اطلاعات مهم در رابطه با تحویل مرسوله را از انبارتان دریافت کنید.

به طور ویژه، باید این اطلاعات را دریافت کنید:

  • آیا انبار مجهز به سکو مرتفع است؟ از این رو، آیا ارتفاع مکانی که قرار است کانتینرتان تخلیه شود برابر با ارتفاع بندر و کامیون است؟ اگر نیاز باشد که کانتینر بیشتر حرکت کند، احتمالا باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
  • آیا انبار می تواند کانتینر را سریع تخلیه کند؟ هر چقدر که زمان تحویل طولانی تر شود، باید هزینه های بیشتری پرداخت کنید.

از حمل بار در فصل های پیک امتناع کنید

در فصل های پیک، هزینه ها افزایش می یابند، تامین تدارکات سخت می شود و در کل به سختی می توان مرسوله را در زمان مشخص به مقصد ارسال کرد. تا جایی که می توانید از قبل برنامه ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: صادرات با کشتی : به روزترین اطلاعات درباره انتخاب کانتینر مناسب

روش های حمل بار به شیوه FCL

چه راهکاری برای تحویل و تخلیه مرسوله در انبار وجود دارد؟

دو نوع تحویل انبار داریم: لایو و دراپ.

در شیوه لایو تحویل انبار، در حالی که راننده منتظر است، تخلیه بار صورت می گیرد. همان طور که در قسمت بالا به این مورد اشاره کردیم، در این شیوه تحویل بار، تنها بین ۱ تا ۲ ساعت فرصت برای تخلیه بار وجود دارد.

گاهی اوقات، علی الخصوص زمانی که انبار شلوغ است یا تجهیزات ضروری برای تخلیه سریع بار در دسترس نیست،احتمالا این شیوه را انتخاب خواهید کرد. این شیوه به این صورت است که راننده کانتینر را پیاده می کند و زمانی که تخلیه کامل انجم گرفت، برای حمل دوباره آن به بندر برخواهد گشت. در این شیوه معمولا یک تا دو روز یا زمان دارید.

بیشتر بخوانید: کانتینر باری : ۵ روش جالب و شگفت آور برای استفاده از کانتینر

از آن جایی که در شیوه دراپ تخلیه بار، راننده باید دو بار به انبار مراجعه کند، مسلما هزینه این شیوه بیشتر خواهد بود. اما از طرف دیگر، اگر می خواهید هزینه های انتظار را پرداخت کنید، این شیوه گزینه بهتری در مقایسه با شیوه لایو خواهد بود. گاهی اوقات نیز امکان تخلیه بار در انبار وجود ندارد و از این رو چاره ای جز انتخاب گزینه لایو وجود ندارد.

برای افرادی که مرتب در حوزه حمل و نقل کالا و محصولات فعالیت دارند، گزینه دراپ و برداشت {drop and pickup} نیز گزینه مناسبی به نظر می رسد. این شیوه به این صورت است: یک کانتنر را پیاده کرده و کانتیر دیگر را از یک کشتی دیگر برخواهند داشت.

کارهای اداری لازم برای حمل و نقل FCL

برای کسب اطلاعات در این رابطه، بهتر است که مقاله های مرتبط در همین حوزه را مطالعه کنید.

مدت زمان حمل و نقل FCL چقدر است؟

با توجه به مبدا و مقصد، حمل و نقل بار و محصول به شیوه FCL به طور کلی بین ۳ تا ۶ هفته زمان می برد.

گاهی اوقات پیش می آید که حمل و نقل “ثبت” نمی شود؛ به این معنا که کانتینر در کشتی مربوطه بارگیری نمی شود که معمولا رزرو کردن جا از قبل علت اصلی آن می باشد.

بیشتر بخوانید: حمل هوایی بار : وزن، نرخ و هزینه بار در حمل هوایی (راهنمای کامل ۲۰۲۰)

برای این که تا جای ممکن مانع از بروز چنین اتفاقی شویم، از قبل فضای مورد نیاز را رزرو کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام کارهای اداری و ورق بازی ها تکمیل شده باشند.

آیا بهتر است که قرارداد حمل و نقل سالانه برای حمل و نقل FCL تنظیم کنم؟

در صورتی که سالیانه بیشتر از ۵۰۰ کانتینر ۲۰ فوتی بار جابجا می کنید، تنظیم قرار داد حمل و نقل سالیانه یا Tender گزینه مناسبی به نظر می رسد.

آیا حمل بار به شیوه FCL گزینه مناسبی برای من می باشد؟

اگر درباره مناسب بودن گزینه باری FCL اطمینان ندارید یا این که بین دو شیوه LCL و FCL شک دارید، توصیه می کنیم که مقاله ما در زمینه LCL را مطالعه کنید. در این مقاله به شما کمک می کنیم که بهترین شیوه باری برای حمل و نقل مرسوله خود را انتخاب کنید.

ابعاد و سایز کانتینر باری FCL

در قسمت زیر به ابعاد دو کانتینر استاندارد، ۲۰ و ۴۰ فوتی اشاره کرده ایم:

کانتینر ۲۰ فوتی:

عرض: ۷.۷ فوت {۲.۳۵ متر}

طول: ۱۹.۴ فوت {۵.۹ متر}

ارتفاع: ۷.۹ فوت {۲.۳۹ متر}

کانتینر ۴۰ فوتی:

عرض: ۷.۷ فوت {۲.۳۵ متر}

طول: ۳۹.۵ فوت {۱۲.۰۳ متر}

ارتفاع: ۷.۹ فوت {۲.۳۹ متر}

۱ TEU و FEU

۱ TEU نام دیگر کانتینر ۲۰ فوتی است {که معادل است با واحد ۲۰ فوتی}.

۱ FEU نیز نام دیگر کانتینر ۴۰ فوتی است {که معادل است با واحد ۴۰ فوتی}.

بیشتر بخوانید: بارنامه اصلی یا MAWB : چگونه یک بارنامه اصلی را پر کنیم؟ (راهنمای کامل)

گروه تجاری ققنوس اولین شرکت بازرگانی دارای مجوز خدمات بار هوایی در کشور میباشد که در استانه هشتیم سال فعالیت با گستره ای از خدمات متوع برای اقشار مختلف جامعه و هر سطح از جامعه تجاری کشور برای مشتریان خود (( تجربه لذت بخش یک تجارت و یا حمل و نقل بین المللی )) را تداعی می کند. مشاوره صحیح و حرفه ای ،ضمانت بهترین قیمت و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب ضمن ارائه سرویس سه اصل اولیه است که گروه تجاری ققنوس از نخستین روز تاسیس سعی کرده به ان پاینبند باشد و با رعایت این سه اصل هر سال حوزه‌های تازه‌ای را در صنعت بازرگانی و حمل و نقل و تجارت بین المللی را به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x