[ad_1]

در اواسط دی ۹۵ به‌دلیل وقوع برخی تخلفات در صادرات محصولات ترکیه به ایران، کمیسیون مشترک همکاری بین ایران و ترکیه تصمیم گرفت برای جلوگیری از ادامه تخلفات، صادرات محصولات مصرفی از ترکیه به ایران به تایید کنسولگری ایران در ترکیه برسد.

گمرک ترکیه نیز متقابلا برای ورود محصولات پتروشیمی شرکت‌های ایرانی به ترکیه، گواهی مبدا تاییدشده به‌وسیله کنسولگری ترکیه در ایران را مطالبه کرد. گمرک جمهوری اسلامی ایران مهر ۹۶طی ارسال نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران دستورات تازه‌ای را به این مرکز ابلاغ کرد. با توجه به توافقات اخیر گمرکات دو کشور که در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران روی داد، اسناد تجاری میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت گمرک و تجارت ترکیه به‌طور الکترونیکی مبادله خواهند شد. از این رو از تاریخ صدور نامه مذکور نیازی به تایید اسناد تجاری شرکت‌های ترکیه‌ای در سفارت و سرکنسولگری‌های کشورمان در ترکیه نیست و لازم است مسئولان کنسولی کشورمان ضمن راهنمایی آنان از تایید اسناد مذکور خودداری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید: «در روابط تجاری امروزه حذف اسناد و مدارک به‌صورت کاغذی و دریافت این اسناد به‌روش الکترونیکی قدمی مثبت برای بهبود، آسان‌تر‌شدن و نیز سرعت‌یافتن در فعالیت‌های تجاری دو کشور است.»

باتوجه به توافقات اخیر گمرکات ایران و ترکیه که در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران روی داد، اسناد تجاری میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت گمرک و تجارت ترکیه به‌طور الکترونیکی مبادله خواهند شد. نظر شما در مورد ازمیان‌برداشتن چنین مانعی از سر راه روابط تجاری ایران و ترکیه چیست؟

بیشتر بخوانید :  افزایش ۴۷ تومانی نرخ دلار در تیر ماه

در روابط تجاری امروزه حذف اسناد و مدارک به‌صورت کاغذی و دریافت این اسناد به‌روش الکترونیکی قدمی‌مثبت برای بهبود، آسان‌تر‌شدن و نیز سرعت‌یافتن فعالیت‌های تجاری است. این موضوع درحال‌حاضر در پی سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران رخ داده است و این مبحث مهم می‌تواند در مورد سایر روابط تجاری بین سایر کشورها نیز صدق کند. امروزه دنیا به‌سمت دولت الکترونیک پیش می‌رود و اگر ایران بخواهد از این قافله عقب نماند، اسناد باید کاملا الکترونیکی مبادله شود. در این راستا می‌توان این شیوه را برای بارنامه، گواهی مقصد و امثال این مدارک نیز اجرا کرد. وقتی اسناد به‌صورت الکترونیکی باشد، نیازی نیست که سفارت ایران در ترکیه اسناد را تایید کند. هر چه ایران به‌سمت تجارت الکترونیکی پیش برود و اسناد را بیشتر به‌شیوه‌ الکترونیکی مبادله کند، تسریع در تجارت صورت می‌گیرد. این مساله مورد استقبال قرار خواهد گرفت، به‌شرط اینکه اسناد الکترونیکی اعتبار لازم را داشته باشد. این اعتبار باعث می‌شود از اتلاف وقت و نامه‌نگاری‌های بیش از حد جلوگیری شود. این مساله به روند تسریع تجارت بین کشورهای مختلف ازجمله ایران و ترکیه کمک خواهد کرد.

سفر اخیر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران و توافق بر سر برداشتن چنین موانعی چه تاثیری بر روابط تجاری دو کشور دارد؟

ایران با ترکیه همسایه است و تبادلات بازرگانی بسیار بالایی به‌صورت رسمی و غیررسمی بین این دو کشور وجود دارد. حضور مسئولان تراز اول کشور ترکیه در ایران، لازمه توسعه روابط تجاری است. چنین سفرهایی موجب بهبود در روابط تجاری ایران و ترکیه خواهد شد و قطعا ایران استقبال خواهد کرد. در این رفت‌و‌آمدها مشکلات دو کشور شناسایی و حل می‌شود. در این راستا روابط تجاری دو کشور تسریع پیدا می‌کند. چنین سفرهایی توسط مسئولان درجه‌یک کشورها اگر بیشتر اتفاق بیفتد به‌نفع فضای کسب‌وکار بین دو کشور خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  ترکیه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف می شود

روابط تجاری ایران و ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران و ترکیه از گذشته تاکنون روابط تجاری سنتی با یکدیگر داشته‌اند که درحال‌حاضر درحال توسعه آن هستند. در توسعه این روابط، ایران کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر از ترکیه می‌خرد و منابعی را به این کشور می‌دهد که این مساله به سود اقتصاد ایران نیست. در این راستا باید سیاست تجاری ایران تغییر و به سمتی حرکت کند که ایران کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر به ترکیه بدهد و در مقابل کالاهایی با ارزش افزوده بالا از آنها بگیرد. اگر ایران همواره بخواهد منابعی مانند نفت، سنگ آهن و امثال این موارد را به ترکیه بدهد و در مقابل کالاهای ساخته‌شده آنها را بگیرد، چنین تجارتی منصفانه نخواهد بود و به‌سود اقتصاد ایران پیش نمی‌رود.

موانع و مشکلاتی که بر سر راه تجارت ایران و ترکیه قرار دارد، چه مواردی می‌تواند باشد؟

درحال‌حاضر مانع خاصی بر سر راه روابط ایران و ترکیه وجود ندارد، به‌ویژه طی سفر اخیر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران روابط محکم‌تر شده و موانع و مشکلات تا حدودی مورد بررسی قرار گرفته است. تبادلات مالی که بین ایران و ترکیه وجود دارد، در حال حاضر شاید یکی از موارد نادر در روابط تجاری باشد. همان‌طور که گفته شد، ایران نفت به ترکیه می‌دهد و در عوض کالا دریافت می‌کند که این سیاست بسیار ناکارآمد و نادرست است و نیاز به اصلاح دارد. ایران باید این توانایی را داشته باشد تا در مقابل دریافت کالا از ترکیه بتواند کالاهای ساخت ایران را با ارزش افزوده بالا به ترکیه صادر کند. انجام چنین سیاستی توازنی منطقی را بین روابط تجاری دو کشور ایجاد خواهد کرد؛ در غیراین صورت روابط منصفانه نخواهد بود. امکان تغییر چنین روابط تجاری وجود دارد، چرا که ترکیه نیاز شدیدی به بازارهای ایران دارد. بنابراین باید بر مبنای منافع ملی دو طرف گفت‌و‌گو و برنامه جدیدی را برای روابط تجاری دو کشور ترسیم کرد.

بیشتر بخوانید :  واردات ۳میلیارد دلار کالای مشابه تولید داخلی از ترکیه

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی جیرفتبیشترین صادرات ایران به چینپست بین المللی هلندترخیص خودرو از گمرک خرمشهرترخیص کار خوبترخیص کالا از گمرک نوشهرترخیص کالا بندر عباسترخیص کالا و پیله وری رشیدیترخیص لباس از گمرکجزوات ترخیص کالاحمل و نقل بین المللی اثاثیه منزلحمل و نقل بین المللی جاده ایحمل و نقل هواییخدمات بار هوایی زنجیرهخدمات حمل و نقل هواییخرید اینترنتی از سایت خارجیخرید اینترنتی ژاکت مردانهخرید اینترنتی سیگار برگخرید اینترنتی ضبط صوت خانگیخرید اینترنتی ظروف ملامینخرید تجهیزات زناشوییخرید گوشی آمازون فایر فونخرید محصولات از ebayخرید و فروش دلار آنلاینخودرو وارداتی چینیسازمان حمل ونقل دریاییسایت آمازون ایرانصادرات نفت و گاز ایرانصرافی 24 ساعته در تهرانصرافی بن بستصرافی صدفصرافی گاندی خیابان ولیعصرفرستادن پول به چینفروش خط تولید چوب پلاستفروش خط تولید عروسکفروش خط تولید فیلتر هوا تبریزفریت بار به استرالیاقوانین جدید گمرکیکارت بازرگانی قشمکارگو در چین حمیدکارگو ماهانکمیسیون ماده 11 حمل و نقلگمرک چایگمرک خراسان رضویگمرک گرمینحوه ترخیص کالا از گمرکواردات پیچ و مهره از چینواردات تبلت از چینواردات جرثقیلواردات حبوبات در سال 92

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها