[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلی‌پور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به سخنان پنجشنبه‌شب گذشته آقای روحانی که در مراسم افطاری تعدادی از فعالان اقتصادی ایراد گردیده بود واکنش نشان داد و در کانال رسمی خود در تلگرام نوشت:

پنجشنبه‌شب گذشته اول تیر ماه، جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی، ظاهراً میزبان فعالان برجسته اقتصادی کشور بودند تا در ضیافت افطاری که ترتیب داده بودند دقایقی را در جمع میهمانان خودشان باشند و گفتگویی نیز با ایشان داشته و انجام دهند. هرچند فعالان اقتصادی، اعم از بازرگانان، تولیدکنندگان، صنعتگران، سرمایه‌گذاران کشورمان همیشه مشتاق شنیدن خبرهای خوشحال کننده‌ای از زبان رئیس جمهورشان هستند تا شاید از این گذر گرهی از مشکلاتشان باز شود اما نه‌تنها سخنان پنجشنبه‌شب گذشته جناب آقای روحانی عاری از نوید و هرگونه خبر خوشحال کننده‌ای بود بلکه حواشی‌ای را نیز به‌همراه داشت که اینجانب را مصمم کرد تا کوتاه و مختصر، میهمانی اولین شب تابستان آقای روحانی و سخنان ایشان را مورد واکاوی و تحلیل قرار دهم.

جناب آقای روحانی عزیز، اینجانب تصور کردم که ضیافت افطاری که ترتیب داده بودید به‌نوعی میهمانی آشتی با فعالان اقتصادی بود اما متأسفانه وقتی که مدعوین‌تان را دیدم بسیار متأسف شدم و به این نتیجه رسیدم که از آشتی خبری نیست!! زیرا هرکسی را که به‌نوعی طی چهار سال گذشته از سیاستها و برنامه‌های اقتصادی دولت شما انتقاد کرده بود دعوت نکرده بودید و باز هم منتقدین دلسوز خویش را تحریم نمودید!!

در آن سالنی که حضرتعالی سخنرانی می‌کردید حدود دویست و پنجاه نفر حضور داشتند و تعداد زیادی از صندلی‌ها هم خالی بودند، لکن اکثر میهمانان شما را مقامات دولتی تشکیل داده بودند از مسئولین نهاد ریاست جمهوری گرفته تا وزراء و معاونین وزارتخانه‌های اقتصادی وغیره!! پس آیا ایران اسلامی هشتاد میلیون نفری فقط ۱۰۰ نفر فعال برجسته اقتصادی دارد؟ نمی‌خواهم اسم کسی را بیاورم ولیکن وقتی که به جمع میهمانانتان نگاه کردم دیدم که نه فلان کس حضور دارد و نه فلان و فلان و فلانی در آنجا هستند!!

افرادی در جمع میهمانان اقتصادی حضرتعالی حضور داشتند که اینجانب با حدود ۳۰ سال سابقه اقتصادی، هنوز آنان را ندیده و نمی‌شناسم!!

اینجانب در تاریخ سوم خرداد ماه سال جاری در گفتگو با رسانه‌های گروهی ضمن عرض تبریک پیروزی‌تان در انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به دعوت جنابعالی از مخالفین و منتقدین جهت یاری و همکاری با دولت منتخب، خدمتتان عرض کردم که بنده حقیر به‌عنوان منتقد اقتصادی آماده همکاری با دولت جدیدتان هستم، فقط به‌شرطی که دست رد به سینۀ ما نزنید! سپس پیشاپیش اعلام نمودم که دست ما برای حل مشکلات اقتصادی به‌سوی دولت دراز است لکن امیدوارم که دولت نیز برای ایجاد وفاق و اتحاد و غلبه بر مشکلات اقتصادی، دستش را به‌سوی ما و همه فعالان اقتصادی دراز کند.

وقتی که من و امثال بنده به دعوت شما لبیک می‌گوییم و قلباً آمادگی خود را جهت یاری دولت اعلام می‌کنیم اما جزء فعالان اقتصادی و مدعوین شما محسوب نمی‌شویم، چه معنایی دارد؟ معنای آن این است که شما دست رد را به سینه ما زدید و فرمودید که معنی آن این است که نیازی به یاری ما ندارید و درکل اصل دعوتتان هم صوری بوده نه واقعی!!

به همین خاطر بنده حقیر به این نتیجه رسیده‌ام که شما اصلاً کاری به فعالان اقتصادی ندارید، فقط و فقط دوست دارید تا هر شب جمعی را بدون توجه به کم و کیف آن جمع دعوت کنید و فقط راجع به مسائلی که خودتان علاقه دارید صحبت کنید و مخاطب سخنانتان هم جمع حاضر و میهمانانتان نیستند بلکه قصد دارید تا سخنانتان را به گوش عده‌ای خاص برسانید!!

بیشتر بخوانید :  لغو معافیت مالیاتی برنگردان ارز حاصل از صادرات

حضرتعالی در جمع آن چند فعال و مقام اقتصادی به موضوع متفاوتی اشاره کردید که اصلاً ربط آن‌چنانی هم به فعالان اقتصادی نداشت، فرمایش جنابعالی از این قرار بود که:

(خداوند به پیامبر می‌گوید تو وکیل مردم نیستی)!! ولی ما فکر می‌کنیم که وکیل مردم هستیم و بالای سر مردم دستور می‌دهیم و مردم هم مجری فرمان هستند، نه، این‌طور نیست، خود پیغمبر(ص) هم این‌طور نبود، مولا علی(ع) هم این‌طور نبود.

جناب آقای روحانی، بله، فرمایش شما کاملاً درست است هیچ‌کس حق ندارد وکیل مردم باشد و اصلاً حق ندارد که وکیل باشد زیرا اگر قرار هست که ملت وکیلی هم داشته باشند فقط و فقط باید یک وکیل باشد و نه بیشتر. پس باتوجه به اینکه جنابعالی در ایام انتخابات در سخنان تبلیغاتی که داشتید در جمع مردم و در برابر رسانه‌ها اعلام نمودید که مردم قاضی نمی‌خواهند بلکه مردم وکیل می‌خواهند و خودتان را وکیل مردم اعلام کردید که جمع حاضر نیز برایتان کف و سوت زدند و جنابعالی را تشویق نمودند!! بله در جایی که شما برای مردم اعلام وکالت نمودید پس دیگر نه‌تنها پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بلکه هیچ‌یک از سران نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند ادعای وکالت مردم را داشته باشند!!

حضرتعالی غالباً در سخنرانی‌هایتان گریزی هم به صحرای کربلا می‌زنید و مطالب معناداری را بیان می‌کنید و در اصل سخنانتان را به در می‌گویید تا دیوار بشنود!! جناب آقای روحانی عزیز، باور کنید که دیوار صدای شما را شنیده است!!

محض اطلاع باید خدمتتان عرض کنم که فعالان اقتصادی در آن چند دقیقه‌ای که میهمان جنابعالی هستند قطعاً علاقه‌ای ندارند که از زبان رئیس جمهورشان موعظه‌های دینی و مذهبی بشنوند بلکه در پی شنیدن سخنانی از جنس اقتصاد، مشکلات اقتصادی و حل و فصل معضلات کسب و کارشان می‌باشند. ریاست ‌جمهوری باید به نیازها و حرفهای مردم و فعالان اقتصادی توجه داشته باشند. زیرا فشارهای اقتصادی دوازده سال گذشته و مبهم بودن آینده و زندگی مردم آن‌هم زیر سایه سنگین رکود، تورم افسارگسیخته، رشد بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، کسری بودجه و کاهش درآمدهای ارزی دولت، موجب شده تا بحث اقتصاد و مشکلات و نابسامانی‌های آن به مهمترین مشکل و دغدغه مردم تبدیل شود، زیرا مردم همچنان امیدوار و منتظر فعالیتهای دولت برای بهتر شدن شرایط اقتصادی‌ و ارتقاء سطح زندگی‌شان هستند. همچنین پایبند بودن دولت به وعده‌ها و تعهداتش، مسئله مهم دیگری است که مردم روی آن تأکید بسیار دارند و از رئیس‌جمهور منتخب خود می‌خواهند که اگر قولی به مردم داده، حتماً آن را انجام دهد و به تمام وعده‌هایش وفادار باشد تا مردم فرق این دولت با دولت پیشین را، قلباً احساس کنند.

اینجانب تمایل ندارم تا با صراحت لهجه و رک‌گویی‌ام، جناب آقای روحانی و سایر دوستان قدیمی خودم در دولت را برنجانم اما برای نتیجه‌گیری و جمع‌بندی موضوع مجبورم تا به مابقی سخنان پنجشنبه‌شب گذشته جنابعالی اشاره نمایم.

حضرتعالی فرمودید که ماه رمضان ماه تمرین است، تمرین صبر، تحمل و ایستادگی!!

فرمودید که آدم باید صبور باشد و در برابر مشکلات مقاوم باشد و قهر نکند.

اینکه در جامعه بین ما شکاف ایجاد می‌شود به‌خاطر کم‌تحملی است!! صبر در برابر اندیشه مخالف، ما دلمان می‌خواهد همان‌طور که خودمان می‌خواهیم همان‌طور که خودمان فکر می‌کنیم، تمام بشر هم طوری فکر کنند که ما … .

در ادامه فرمودید که: میدان باید میدان تحمل باشد!! همدیگر را باید تحمل کنیم، همدیگر را بپذیریم و به رسمیت بشناسیم.

افکار مختلف، ایده‌های مختلف، سلیقه‌های مختلف وجود دارد / با هم مشارکت کنیم همدیگر را یاری کنیم و همدیگر را کمک کنیم. همه آمده‌ایم برای خدمت مردم.

بیشتر بخوانید :  خریداران از سازندگان «بیمه تضمین کیفیت» بخواهند

جناب آقای روحانی، شما حرفهای خوب و قشنگی بر زبان جاری می‌کنید اما جسارت بنده را به‌بزرگواری خودتان ببخشید ولیکن باید عرض کنم که تصور حقیر بر این است که خودتان هم به حرفهایی که می‌زنید اعتقاد ندارید!! زیرا اگر صبر و تحمل داشتید و به اندیشه مخالف احترام می‌گزاردید درها را به‌روی منتقدین اقتصادی دولت نمی‌بستید و ضیافت افطاری خودتان را فقط با دوستان دولتی و تعدادی میهمان منتخب صرف نمی‌کردید!! شما با همین رفتارتان، شکاف عمیقی بین دوستان خویش به‌وجود آورده‌اید. ما که دشمن شما نبودیم بلکه برای پیروزی جنابعالی کلی هم زحمت کشیدیم. تازه ما منتقد سیاست‌های غلط اقتصادی دولت هستیم نه دشمن شخص شما!!

محض اطلاع جنابعالی، در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، یکی از مقامات ارشد دولت و از مسئولین رده‌اول ستاد انتخاباتی حضرتعالی به اینجانب پیامکی بدین مضمون زد که (چون شما منتقد دولت هستید و با این دولت میانه‌ای ندارید پس حرفی بین ما باقی نمی‌ماند و به کمک شما هم نیاز نداریم)!! شما را به‌خدا قسم، آیا این است معنی “صبر و تحمل در برابر اندیشه مخالف”؟! آیا همدیگر را تحمل کردیم، همدیگر را پذیرفتیم و به رسمیت شناختیم؟!

ما آمدیم تا با شما و دوستانمان در دولت مشارکت کنیم و همدیگر را یاری و کمک نماییم، آمدیم برای آشتی با دولت و خدمت به مردم. اما ما را تحمل نکردید که هیچ، بلکه به‌عکس سخنان قشنگتان، دست رد هم به سینۀ ما زدید!! سپاسگزاریم.

سخنان دیگری نیز بر زبان جاری ساختید از جمله: ما باید اقتصاد را به‌جز موارد ضروری، آنجایی که ضرورتی دارد باید واگذار کنیم. اقتصاد جزء تصدی‌گری دولت نیست که دولت آن را به‌عهده بگیرد.

ما باید در زمینه بخش خصوصی، بخش خصوصی را تقویت کنیم.

شما فرمودید که: من همیشه در ذهنم بود که بخش خصوصی ما ضعیف است اما در این دو ۲ سال اخیر برایم کاملاً آشکار شد زیرا ما فضا را باز کردیم برای صادرات. فضای بسیار خوبی در روسیه و برخی از کشورها ایجاد کردیم اما دیدیم که نمی‌توانیم صادر کنیم!! نداریم که صادر کنیم!! اصلاً تاجر قوی نداریم!! حالا چکار کرده‌ایم در این سالها، چه بلایی سر این تجار آورده‌ایم که نیستند و یا جرأت نمی‌کنند!! ما تاجری که بتواند محصولات مثلاً زراعی موجود ما را درست بسته‌بندی کند و بموقع بتواند به دست مشتری برساند نداریم!!

یک ماه می‌رساند ماه دیگر مشکل پیش می‌آید، ماه بعد یک مشکل دیگر پیش می‌آید. این‌طوری که نمی‌شود ما تجارت ساعتی و لحظه‌ای و ادواری که نداریم. صادرات باید استمرار داشته باشد ثبات داشته باشد. آن کشور باید بداند اصلاً مردم باید بدانند که هر وقت رفتند مغازه فلان جنس با فلان برند یا آرم موجود باشد والّا اگر دوبار رفت و آن جنس نبود می‌رود برند دیگری را انتخاب می‌کند و این مشتری از دست می‌رود!!

جناب آقای رئیس جمهور: فرمایشاتتان بجا و متین، اینها را ما هم می‌دانیم پس بهتر بود که حضرتعالی می‌فرمودید دولت شما طی چهار سال گذشته در زمینه واگذاریها و کمک به صادرات چه قدمهایی برداشته است؟

ما تجار بزرگی داریم اما آن‌قدر در حق آنها بی‌مهری کرده‌ایم که خیلی از آنها در بازارهای خارج از ایران کار می‌کنند و درآمدهای ارزی خود را نیز به ایران نمی‌آورند!! زیرا سری که درد نمی‌کند چرا به آن دستمال ببندند؟ وقتی که خیلی راحت و بااحترام در کشورهای دیگر کار می‌کنند مگر مریض هستند که بیایند ایران و توی مشکلات ریز و درشت دست و پا بزنند و حتی برای دیدن روی یک مقام دولتی ماهها در نوبت باشند؟!!

بیشتر بخوانید :  کمپین سرویس تابستانه نگین خودرو آغاز شد

شما که خود در سخنانتان دغدغه تجارت و تجار بزرگ را دارید، خداوکیلی چند نفر از همین تجار بزرگ را که گردش مالی آنان دهها و صدها میلیون دلار می‌باشد برای صرف یک افطاری و دیدن روی رئیس جمهورشان دعوت کرده بودید که آن‌وقت تقصیر را به گردن تفنگ‌به‌دستان می‌اندازید؟!! دولت و تیم اقتصادی شما فی‌الواقع برای تقویت بخش خصوصی چه قدمهایی برداشته است، البته رفیق‌بازی و باندبازی‌ها را از این امر مستثنی کنیم؟ اینکه یک مقام ارشد دولتی با یک فعال اقتصادی بخش خصوصی رفیق باشد و شخصاً زمینه را برای فعالیت او بیش از پیش مهیا کند اسمش حمایت از بخش خصوصی نیست بلکه رانت‌خواری است.

آیا تفنگ‌به‌دستان و یا همان نیروهای نظامی و یا خیلی شفاف‌تر بگوییم (سپاه پاسداران) مگر تجارت می‌کنند که رقیب تجار بزرگ ما باشند؟ آنان و یا در رأسشان (قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)) اگر هم فعالیت اقتصادی می‌کنند کارهای عمرانی کلان انجام می‌دهند و نه خرید و فروش!! که به‌قول جناب آقای جهانگیری معاون اول جنابعالی، تا زمانی که دولت از سپاه کاری را درخواست نکند آنان پروژه‌ای را رأساً انجام نمی‌دهند و غالباً پروژه‌های کلانی را هم انجام می‌دهند که هر کسی حاضر به اجرای آنان نیست.

پس اول باید از دولت سؤال کنیم که؛ برای تجار، تجارت، تولید، صادرات و پیمانکاران چه کرده است؟ اگر فی‌الواقع به‌دنبال رشد و توسعه صادرات کشور هستید لطفاً به پیشنهادات سازنده ارزش قائل شوید، به‌طور مثال: سالهاست که مقدمات راه‌اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در ۴۴ کشور و بازار هدف ایران که برای رشد صادرات ایران نیز مفید می‌باشند آماده شده اما متأسفانه نه دولتهای نهم و دهم و نه دولت یازدهم، هیچ‌کدام این پروژه عظیم را حمایت نکرده‌اند و هنوز در قدم اول باقی مانده است!!

 جناب آقای روحانی عزیز، اگر کلاه خود را قاضی کنیم و واقع‌بینانه و به‌دور از گرایشات حزبی و وابستگی‌های شخصی به موضوع بنگریم بدون شک تأیید می‌نماییم که دولت یازدهم طی چهار سال فعالیت خود نمره بالایی از مردم، فعالان اقتصادی و صاحب‌نظران برجسته سیاسی و اقتصادی کشور دریافت نکرد و اگر راه را بر همین منوال ادامه دهد مطمئناً در پایان چهارساله دوم هم کارنامه قابل دفاعی دریافت نخواهد کرد و این کارنامه اصلاً پاسخ مناسبی به اعتماد مردم و رأی‌های آنان نیست.

در خاتمه می‌خواهم به موضوع توهین و شعار دادن جمعی علیه رئیس جمهور در راهپیمایی روز قدس اشاره و خدمتتان عرض کنم که توهین به هیچ‌کس علی‌الخصوص به مسئولین نظام و رئیس جمهور محترم اصلاً پسندیده و قابل دفاع نیست اما بحث اصلی اینجاست که برای حل و فصل مشکلات و پیشرفت کشور و سربلندی ایران و ایرانی باید دست به دست هم دهیم به مهر و میهن خویش را کنیم آباد، نه اینکه به هم بی‌احترامی کنیم و به‌طور مستقیم و یا در لفافه همدیگر را مورد حمله قرار دهیم که اگر این مسئله باب شود دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و تمام رشته‌ها پنبه می‌گردد، فلذا مسئولین نظام الگوی مردم هستند پس اعمال و رفتار و سخنان مسئولین خود را به‌خوبی اسکن می‌کنند و نسبت به آن واکنش مثبت و منفی نشان می‌دهند، پس هرکس در هر سطح و مقامی باد بکارد خیلی زود طوفان درو می‌کند!!

مع‌الوصف باتوجه به رکود و مشکلات اقتصادی حاکم بر ایران، متأسفانه چنین به نظر می‌رسد که سال سختی را هم پیشِ‌رو داریم، فلذا در این ایام، بیش از هر چیز به اتحاد، آرامش و امنیت نیاز داریم، پس ایران را پرتنش و متشنج نکنیم.

انتهای پیام/*

 

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی و صنایع تهراناتاق بازرگانی یونانارسال پول از برزیل به ایرانانتقال پول به کارت رفاهبازی بیت کوینیبیت کوین قیمتتجهیزات شبکه بی سیمترخیص کار عسلویهترخیص کار گمرک تهرانترخیص کالا از گمرک پستترخیص کالا سپاهانتعرفه واردات ابزارحمل بار با هواپیماحمل بار به استرالیا با کشتیحمل بار صادقیهحمل و نقل بین المللی کرمانخدمات بار هواپیمایی هماخدمات بار هوایی کالا ناوگان شرقخرید از سایت های Amazonخرید اینترنت 3g رایتلخرید اینترنتی روشویی کابینتیخرید اینترنتی عینک آفتابی زنانهخرید اینترنتی قرص بوپرنورفینخرید اینترنتی مجسمه پلی استرخرید عمده از سایت های خارجیخرید محصول از خارجراهنمای خرید پوشاک از چینروز حمل و نقل 26 آذرروش خرید از چینسامانه رهگیری مرسولات مدارک خودروصادرات با کارت بازرگانی دیگرانصادرات یعنی چهفریت بار به آلمانقوانین گمرک برای خودروقوانین گمرک فرودگاهكارگو فرودگاه امامکارت بازرگانی قمکارگو ایرانی در گوانجوگمرک رشتگمرک لطف آبادمراحل ترخیص خودرو توقیف شدهنحوه خرید اینترنتی از خارج کشورنرخ خرید دلار در بازار آزادنمایندگی پست اکسپرسهزینه فریت بارواردات از چینواردات خط تولید از چینواردات خودرو ثبت سفارشواردات زغال فشردهواردات مصالح ساختمانی از چین

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها