ثبات در گرانی پیاز/صادرات همچنان ادامه دارد!

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

در حالیکه طی ماه‌های گذشته قیمت پیاز همچنان روند افزایشی خود را ادامه داده است، آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد صادرات این محصول گرچه با کاهش محسوس اما همچنان با همان نرخ سابق که بیش از ۶.۴ برابر ارزانتر از بازار داخلی است، ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، از ابتدای تیرماه امسال قیمت پیاز در بازار داخلی افزایش یافت و به تدریج به کیلویی حدود ۴۰۰۰ تومان و در برخی نقاط به بالاتر از آن رسید و هر قدر مسئولان بخش دولتی و خصوصی وعده ارزانی آن را در روزها و هفته‌های آینده می‌دادند پیاز ارزانتر نمی‌شد.

البته طی هفته‌های گذشته قیمت این محصول به صورت لاک پشتی کاهش پیدا کرد اما آنقدر پیاز طی دو ماه گذشته افزایش قیمت داشته که محسوس نیست و به چشم نمی‌آید، چرا که بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی هر کیلوگرم پیاز در سطح شهر تهران به صورت متوسط بیش از ۴۰۰۰ تومان در هفته گذشته عرضه شده است که نسبت به هفته قبل از آن حدود ۱.۵ درصد، نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۳۵.۲ درصد و نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۱۶۱.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالیست که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، طی چهار ماه نخست امسال بالغ بر ۳۰ هزار و ۳۴۹ تن پیاز به ارزشی بالغ بر پنج میلیون و ۹۸۶ هزار دلار معادل ۱۹ میلیارد و ۴۱۳ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان به ۱۲ کشور مختلف صادر شده است که به صورت میانگین قیمت هر کیلو پیاز صادراتی ۶۳۹ تومان یعنی یک ششم قیمت آن در بازار داخلی می‌شود.

در شرایط کنونی  که قیمت پیاز همچنان رو به افزایش است و در برخی روزها با کاهش ناچیز مواجه می‌شود، صادرات پیاز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، در حالیکه این محصول گرچه تجارتش با توجه به افزایش قیمت داخلی کاهش یافته اما همچنان طی دو ماه اخیر بالغ بر حدود ۶۰۰ تن به کشورهای مختلفی مانند امارات، بحرین، ترکمنستان، عراق، قطر و ارمنستان صادر شده است و به نظر می‌رسد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و تامین بازار محصولات کشاورزی باید فکری به حال بازار پیاز کنند تا هر چه سریعتر قیمت آن به شرایط منطقی و متعادل نزدیک‌تر شود.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x