ثبات بازار شب یلدا

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

تنها چند روز به فرا رسیدن بلندترین شب سال ، یعنی شب یلدا یا همان شب چله باقی مانده است؛ شبی که مردم طبق آداب و رسوم سنن ایران قدیم آن را جشن می‌گیرند و به بهانه آن دور هم جمع می‌شوند. گل می‌گویند و گل می‌شنوند و آجیل و میوه‌های مخصوص این شب روی سفره‌های مخصوص یلدا قرار می‌گیرد. امسال نیز به روال هر سال با نزدیک شدن به شب یلدا بازار خوراکی‌ها رونق خاصی گرفته است و با وجود اینکه مسئولان تلاش‌های زیادی برای تنظیم بازار انجام می‌دهند، شاهد گرانی‌هایی در سطح بازار هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، در برخی مراکز فروش به نظر می‌رسد که نرخنامه‌ها رعایت نشده و باید از سوی نهادهای نظارتی با افراد متخلف برخورد شود. این در حالی است که مسئولان تنظیم بازار و فروشندگان متعهد معتقدند که ثبات قیمتی در بازار حکم‌فرماست و افزایش قیمت در هیچ محصولی به چشم نمی‌خورد.

بازار میوه اشباع است

میوه از اصلی‌ترین محصولات شب یلداست که به گفته مسئولان، بازار در این روزهای منتهی به بلندترین شب سال اشباع از محصول است و طبق آنچه فروشندگان نیز گفته‌اند، افزایش قیمتی در بازار میوه وجود ندارد زیرا عرضه میوه به میزان کافی صورت گرفته است. از آنجایی که تقاضا در چنین ایامی برای میوه افزایش پیدا می‌کند،‌ ممکن است باعث ایجاد نوسان در قیمت‌های شود ولی بر اساس مشاهدات میدانی از بازار میوه و همچنین طبق اعلام فروشندگان، تا حدودی برای تمامی اقلام پرمصرف شب یلدا عرضه به اندازه کافی و حتی با افزایش تقاضا احتمال افزایش قیمت بسیار پایین است. اما با این وجود، تجربه نشان داده که در فاصله یکی – دو روز تا شب یلدا برخی اقلام از جمله هندوانه و انار با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند.

قیمت فعلی میوه در بازار

میوه که عضو اصلی سفره‌های شب یلداست در حال حاضر با قیمت‌های مختلفی در میادین تره‌بار و همچنین در سطح شهر به فروش می‌رسد. سیب زرد کیلویی ۴۵۰۰ تومان، سیب قرمز کیلویی ۵۰۰۰ تومان، خیار درختی کیلویی ۲۵۰۰ تومان، خیار بوته‌ای کیلویی ۳۰۰۰ تومان و انگور سیاه کیلویی ۵۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. موز نیز در دو نوع در جه یک و دو در بازار موجود است و کیلویی ۳۶۰۰ و ۴۴۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین هر کیلوگرم پرتقال ۵۰۰۰ تومان، نارنگی ۴۵۰۰ تومان و در برخی مغازه‌ها بسته به کیفیت آن به قیمت‌های ۳۰۰۰ و ۳۳۰۰ تومان قیمت دارد. انار که از جمله میوه‌های اصلی این شب است، ۶۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و نوع درجه دو آن به قیمت ۲۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد. نارنگی ریز و پرتقال آبگیری نیز کیلویی ۲۵۰۰ تومان قیمت دارند و در میان اقلام گران‌تر، هر کیلوگرم آناناس ۱۴ هزار تومان و بِه ۱۲ هزار تومان است. در این میان هندوانه نیز که به عنوان یکی از اقلام اصلی سفره شب یلدا محسوب می‌شود، نوع عادی و دستچین آن کیلویی ۷۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد. گلابی عادی نیز ۵۱۰۰ و گلابی دستچین به قیمت ۵۵۰۰ تومان در بازار فروخته می‌شود. خرمالو هم از جمله میوه‌های محبوب پاییزی است که نوع عادی آن با قیمت ۳۸۰۰ تومان و خرمالوی دستچین نیز ۴۲۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد. همچنین خرمالوی شمال نیز در دو نوع عادی و دستچین به ترتیب به قیمت‌های ۲۷۰۰ و ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

شیرینی

انواع شیرینی‌ها نیز در مهمانی‌های شب یلدا جایگاه ویژه‌ای دارند. به نظر می‌رسد که افزایش قیمتی نیز در بازار شیرینی وجود نداشته است و قیمت ‌ها همچنان از ثبات برخوردار است. در این زمینه چند روز پیش علی‌بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادان تهران گفت: نرخ شیرینی شب یلدا طبق نرخ مصوب اردیبهشت سال جاری به شرط خالص‌فروشی عرضه می‌شود و با وجود افزایش قیمت تخم مرغ، هیچ تغییر قیمتی نخواهیم داشت و قیمت انواع مختلف شیرینی براساس کیفیت تعیین می‌شود. وی با اشاره به اینکه قیمت انواع باسلوق به دلیل نوع کیفیت، قیمت ثابتی ندارد، اظهارداشت: قیمت هر کیلوگرم باسلوق لوله‌ای ساده و باسلوق لقمه‌ای گردویی بستگی به نوع مواد اولیه، استفاده از گردو و کیفیت تولید آن متغیر است. همچنین طبق مشاهدات میدانی از برخی شیرینی‌فروشی‌های سطح شهر در مناطق مرکزی شهر تهران و همچنین نرخ‌های مصوب اعلام شده از سوی اتحادیه، قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه ای درجه یک، ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و هر کیلوگرم شیرینی زبان و پاپیونی، ۱۸ هزار تومان قیمت دارند. نان‌برنجی نیز کیلویی ۱۸هزارتومان فروخته می‌شود. شیرینی دانمارکی که طرفداران زیادی هم دارد و در زمره شیرینی‌های محبوب به شمار می‌رود، کیلویی ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان است و هر کیلوگرم کیک یزدی نیز به قیمت ۱۳هزار تومان فروخته می‌شود.

آجیل شب یلدا

آجیل و میوه‌های خشک را شاید بتوان به عنوان پرطرفدارترین خوراکی شب یلدا معرفی‌کرد. در زمینه قیمت آجیل شب یلدا مصطفی احمدی، رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان گفته که برای امسال هیچ گونه کمبودی در بازار خشکبار و آجیل وجود ندارد و با وجود اینکه تولید پسته نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است اما عرضه آن در بازار داخل به میزان کافی انجام شده و مشکلی از لحاظ کمیت و میزان عرضه سایر خشکبار و آجیل نیز در کشور وجود ندارد. مشاهده می‌کنیم که در چند وقت اخیر شاهد افزایش ۲۵درصدی قیمت آجیل و خشکبار بوده ایم که رییس اتحادیه علت آن را افزایش قیمت پسته و بادام نسبت به سال گذشته، توقف ثبت سفارش واردات بادام‌هندی، افزایش ۴۰ درصدی تعرفه واردات و نیز افزایش نرخ دلار می‌داند و می‌گوید: با اینکه بادام هندی از جمله اقلامی است که در ایران مصرف بالایی دارد ،‌اجازه ورود قانونی به آن داده نشده و این امر به تنهایی تاثیر زیادی در افزایش قیمت خشکبار و آجیل داشته است. برای شب یلدای امسال، تخمه آفتابگردان درجه‌یک کیلویی ۹۹۰۰ تومان و نوع درجه دو آن هر کیلو ۸۹۰۰ تومان فروخته می‌شود. برگ هلوی درجه یک کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان و برگ هلوی درجه دو ، ۱۰۰۰۰ تومان در مراکز فروش موجود است. همچنین هر کیلوگرم قیسی درجه یک ۱۸۰۰۰ تومان و درجه دو آن ۱۶۰۰۰ تومان است. در میان میوه‌های خشک، برگ زردآلوی ممتاز نیز به قیمت هر کیلو ۱۸۰۰۰ تومان و درجه دو آن ۱۶۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. در میان انواع پسته، پسته احمدآقایی درجه یک کیلوی ۴۷۰۰۰ تومان و نوع درجه دو آن ۴۲۰۰۰ تومان است. پسته اکبری نیز با توجه به کیفیت آن به قیمت‌های ۵۱۰۰۰ تومان و ۴۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. مغز بادام درجه یک ، ۴۹۰۰۰ تومان و نوع درجه دو آن ۴۰۰۰۰ تومان قیمت دارد. بادام هندی درجه یک، هر کیلو ۶۷۰۰۰ تومان و بادام هندی درجه دو نیز کیلویی ۶۳۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. انجیر خشک درجه یک کیلویی ۳۸۰۰۰ تومان و درجه دو آن ۳۳۰۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین مغز بادام زمینی با توجه به کیفیت این محصول به قیمت‌های ۱۲۵۰۰ و ۱۰۵۰۰ در بازار موجود است. مغز فندق خام درجه یک، ۴۶۰۰۰ تومان و نوع درجه دو آن ۴۱۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. در این میان قیمت آجیل مخلوط از کیلویی ۵۰ هزار تومان تا ۶۲ هزار تومان متغیر است. با توجه به مشاهدات میدانی و ارقامی که توسط اتحادیه‌های مربوطه مصوب شده است،‌ به جز قیمت برخی انواع آجیل که آن هم به چند ماه گذشته باز می‌گردد، افزایش قیمتی در محصولات خوراکی سفره یلدا مشاهده نمی‌شود؛ چراکه عرضه محصولات نیز به اندازه کافی انجام شده است. هر چند به هر حال فروشندگانی نیزپیدا می‌شوند که چشم خود را بر نرخ‌های مصوب می‌بندند و برای سودجویی محصولات را با قیمتی بالاتر از آنچه که باید به مردم عرضه می‌کنند ولی به نظر می رسد این افراد انگشت شمار باشند و بر اساس شواهد، بازار در آرامش نسبی به سر می‌برد.

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x