[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک، زمانی که خبرهایی در مورد افزایش هزینه صادرات محصولات پتروشیمی به چین منتشر شد. عده ای معتقد بودند که این حرکت چین به دلیل اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین اتفاق افتاده است و ربطی به فشارهای آمریکا و تحریم های جدید این کشور ندارد. به هر حال با رفع نشدن مشکل علی طیب نیا وزیر اقتصاد مجبور شد که سفری را جهت بررسی مشکل به چین ترتیب داده و اقدامات لازم را جهت رفع حبس ارز پتروشیمی ها انجام دهد. با گذشت حدود دو ماه از این وضعیت خبرها حکایت از آن دارد که این مسئله نه تنها حل نشده است بلکه گویا شکل گسترده تری را به خود گرفته است.

موضوع برنامه پایش این هفته به بررسی مسئله بستن حساب های ایرانیان در سه بانک چین پرداخته شد. در این برنامه عنوان شد که طی اطلاعاتی که از کارآفرین ‌ها به دست آمده است، چین در اقدامی بی ‌سابقه یک ‌به‌ یک در حال مسدود کردن حساب ‌های ایرانیان می ‌باشد و دلیل عمده بستن حساب‌ های ایرانیان در بانک ‌های چینی تحریم ‌های بین‌ المللی وضع ‌شده توسط آمریکا علیه ایرانیان اعلام شده است.

 

در این برنامه مجری از مردم خواست که اگر کسان دیگری نیز هستند که به همین علت حساب هایشان در بانک های چین مسدود شده است به برنامه پیامک بزنند و موضوع را اطلاع دهند،که تعداد زیادی از مردم اعلام نمودند که بانک های چینی حساب های آن ها را نیز مسدود کرده اند و به نوعی این موضوع را تایید نمودند.

بیشتر بخوانید :  هیچ کالایی در کشور معطل حمل و نقل نخواهد ماند

 

یکی از بازرگانان ایرانی از مشهد در پیامک خود گفت: “من در دو بانک چینی حساب دارم که یکی از این دو بانک حساب من را مسدود کرده است”. بیننده دیگری در این ‌باره گفت: “تا الان سه تا از حساب‌ های من را هم چینی‌ ها مسدود کرده اند و این روند هنوز ادامه دارد. چندین مرتبه برای حل این مشکل به چین سفر کرده ام اما این قضیه هر روز پیچیده تر می شود”.

 

طبق اعلام فعالان اقتصادی کشورمان، چین حساب های ایرانیان در بانک های ABC و ICBC و MERCHENT  را مسدود کرده است.

 

این اتفاق در حالی رخ می دهد که همواره در سال های گذشته چین به عنوان ۵ شریک اول تجاری ایران مطرح بوده است. در گزارش اخیر گمرک که مربوط به چهار ماهه نخست سال جاری می باشد نیز باز هم نام چین در فهرست ۵ شریک اول تجاری ایرانی دیده می شود. چین به عنوان اولین خریدار کالاهای ایران در چهار ماهه نخست امسال خود را مطرح کرده است. در این مدت ارزش خرید کالاهای ایرانی توسط چین حدود دو میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار بوده است. همچنین چین در مدت یاد شده توانسته است با صادراتی به ارزش سه میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار اولین کشور صادرکننده به ایران لقب بگیرد.

 

از نکات جالب این است که حتی عده ای از کارشناسان علت عدم انتشار جزئیات ماهانه تجارت خارجی ایران در سال ۹۶ را حبس شدن ارز پتروشیمی ها در بانک های چینی و متعاقب آن کاهش میزان صادرات محصولات پتروشیمی به کشور چین مطرح می کنند. آنها در این رابطه اعلام کرده اند: از آنجا که سهم چشمگیری از صادرات غیرنفتی کشور را محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تشکیل می‌ دهند و همچنین از آنجا که چین خریدار عمده این محصولات از ایران بوده و اخیراً مشکلاتی در زمینه تجارت این محصولات با کشور چین به وجود آمده است، کاهش صادرات این نوع محصولات میزان تراز خارجی کشور را منفی نموده و به همین علت گمرک از انتشار آمار ماهانه تجارت خارجی در سه ماهه نخست امسال منصرف شده است.

بیشتر بخوانید :  افزایش قابلیت ضربه‌گیری فوم‌های نانوکامپوزیتی برای صنایع الکترونیکی

 

به هر حال چین با این اقدامات نابجای خود در حال تیشه زدن به ریشه تجارت با ایران است و بهتر است مسئولین کشور نیز اقدامات متقابلی را در این زمینه انجام دهند تا مسئولین چینی متوجه اهمیت تجارت با کشور ایران شوند.

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگانی ترکیهارسال پول به ایران از سوئدانواع پست سریعبیمه ی حمل و نقلپرداخت با اسکرولترخیص خودرو از گمرک تهرانترخیص کالا از بندر خرمشهرترخیص کالا از گمرک شهید رجاییچگونه حساب پی پال بسازیمحقوق حمل ونقل بین المللیحمل بار با سواریحمل و نقل بین المللی ارابهحمل و نقل و توسعه پایدارخدمات ترخیص کالاخرید از خارج لک لکخرید اینترنتی رینگ اسپرتخرید پاسپورت آمریکاخرید تجهیزات باشگاه بدنسازیخرید خط تولید پالت پلاستیکیخرید دلار شیرازخرید و فروش تجهیزات شبکه دست دومخرید یونجه چیندرآمد از بیت کویندرآمد بالا از بیت کوینروش خرید از سایت Ebayشرکت حمل و نقل بین المللی صفشرکت حمل و نقل بین المللی عظیم ترابرصادرات 66صادرات افغانستانصادرات ايرانصرافی 2 قرونصرافی حواله ارزیصرافی های لندنصرافی وبمانیفریت بار به روسیهقوانین گمرک برای جانبازانگمرک تهرانگمرک صادراتمالک سایت آمازونمستر کارت خرید اینترنتیواردات بنر خام از چینواردات پارچه از ترکیهواردات ترکمنستانواردات جو دامیواردات خودرو زیر قیمت بازارواردات خودرو قوانینواردات عطر از دبیواردات قفل از چینواردات گوشت

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها