تکنولوژی صنعت گچ ۵۰ سال عقب است/مزیت‌ صادراتی را از دست داده‌ایم

براورد قیمت هزینه خرید کالای خود از سایت آمازون، eBay، علی اکسپرس و سایر سایت ها فقط و فقط از طریق ارسال تیکت در ناحیه کاربری پیگیری گردد.

آنچه در این محتوا میخوانید😃

[ad_1]

عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ با بیان اینکه بازارهای صادراتی به خاطر به روز نبودن محصولات ایرانی از دست می‌رود، بر لزوم به روز رسانی تجهیزات صنایع گچ تاکید کرد.

ابوالفضل اقبالیون در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که تولید یک فرآیند و معادله چند مجهولی است، اظهار کرد: در حوزه تولید دولت توقع دارد که حقوق دولتی، استانداردهای آب، برق، محیط زیست و دیگر هزینه‌ها را با شاخص‌های اروپایی محاسبه و رعایت کند و از طرف دیگر نیز مالیات بر ارزش افزوده، ۲۵ درصد مالیات جاری و مواردی از این قبیل را دریافت کند.

وی افزود: تمام اینها در حالی است که یک تولیدکننده باید زمانی که کشور دچار رکود است و در وضعیت بحران، جنگ یا تحریم قرار می‌گیرد باید شرایط را تحمل کند که ما هم تحمل می‌کنیم اما در برابر این حجم از ناملایمات تحمل تولیدکننده حدی دارد و ممکن است از جایی به بعد کشش ادامه‌ فعالیت تولیدی وجود نداشته باشد؛ کما اینکه شاهد این بودیم که در این سال‌ها برخی از واحدهای تولیدی از حوزه تولید خارج شدند.

اقبالیون همچنین با اشاره به مشکلاتی که صنعت گچ با آن مواجه است، ادامه داد: در حال حاضر می‌بینیم که پنج سال است صنعت ساختمان در رکود به سر می‌برد و این به معنی این است که پنج سال است هر سال ۲۰ درصد به هزینه‌های تولید افزوده می‌شود، در حالی که درآمدی برای واحدهای تولیدی در کار نیست.

زیرساخت‌های صادراتی مشکل دارد

این فعال صنایع معدنی با اشاره به این که صادرات شرایط خود را دارد و ما امروز مزیت رقابتی را در بازار صادراتی گچ در مقابل ترکیه و دیگر کشورهای رقیب از دست داده‌ایم، تصریح کرد: صادرات مسائلی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد که از جمله آن ثبات نرخ ارز است و فراهم بودن مسائل زیرساختی که می‌توان گفت در این زمینه مشکلات زیادی داریم.

وی با بیان اینکه بازارهای مشترک به خاطر مشکل عدم وجود تکنولوژی در حال از دست رفتن است، گفت: در بازاری مانند عراق و افغانستان که ترکیه هم حضور دارد جنسی که از طرف تولیدکننده ترک وارد بازار می‌شود از لحاظ کیفیت، بسته بندی و حمل‌ونقل از مزیت بیشتری برخوردار است اما ما در تمام این موارد به خاطر دوری از تکنولوژی دچار مشکل هستیم و خریدار نیز ترجیح می‌دهد جنس ترک را انتخاب کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ افزود: در صنعت ساختمان متاسفانه بیش از ۹۰ درصد از واحدهای تولیدی از تکنولوژی روز دور هستند در حالی که امروز همه استانداردها به سمت تولید محصولات نوین و مصالحی که به حفظ انرژی کمک می‌کند رفته‌اند متاسفانه در ایران حدود سه تا چهار درصد از واحدهای تولیدی از تکنولوژی لازم برای تولید محصولات سنگ گچ با استانداردهای روز برخوردار هستند.

سنگ گچ به صورت خام صادر می‌شود

اقبالیون با اشاره به وضعیت تولید و صادرات در حوزه گچ و سنگ گچ، عنوان کرد: میزان حدودی تولید سنگ گچ در سال به ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن می‌رسد که عمده مقدار صادر شده این محصول به صورت خام و سنگ گچ به کشورهایی مانند کشورهای عربی بوده که علت اصلی این خام فروشی نیز نبود تکنولوژی روز فرآوری سنگ گچ و رکود بازار مسکن در کشور است که باعث می‌شود همین محصول بعد از صادرات خام و فرآوری در کشور مقصد با قیمتی گزاف‌تر به فروش برسد.

وی با اشاره به این‌ که زمانی می‌شد سرمایه‌گذاری را با هزینه‌ای پایین برای به روزرسانی تکنولوژی صنایع معدنی انجام داد، اظهار کرد: در دوره‌ای که از نفت و انرژی ارزان بهره‌ می‌بردیم می‌توانستیم به راحتی با سرمایه‌گذاری درست بر روی طرح‌های بنیادین و واردات خط تولیدهای بروز تکنولوژی خطوط تولید صنایع معدنی را ارتقاء دهیم، اما حالا که قیمت نفت فوب خلیج فارس ۱۰۰۰ تومان است چنین کاری بسیار سخت است.

انتهای پیام

[ad_2]

Source link

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x