[ad_1]

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنج ماه نخست امسال بیش از ۱۱۹ میلیون دلار فرش دستباف با وزن نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ تن از ایران به بازارهای هدف صادر شد که در همسنجی با پارسال رشدی بیش از ۱۸ درصد را نشان می دهد.

این روند افزایشی در صادرات فرش، ادامه روندی است که از سال گذشته و پس از برجام آغاز شده است و پس از چند سال افت و کاهش در صادرات فرش، در دو سال اخیر شاهد توقف روند کاهشی و آغاز روند افزایشی در صادرات هستیم به طوری که در سال ۹۵، بیش از ۳۵۹ میلیون دلار فرش دستباف از کشور صادر شد که رشدی افزون بر ۲۳ درصد نسبت به سال قبل از آن داشت.

«حمید کارگر» رئیس مرکز ملی فرش ایران در این زمینه گفت: بخش زیادی از این روند مثبت صادراتی متاثر از آغاز صادرات فرش ایران به آمریکا پس از چند سال تحریم بود که موجب شد سهم ما از بازار آمریکا که در اختیار رقبایی همچون هند و پاکستان قرار گرفته بود بار دیگر در اختیار بازرگانان ایرانی قرار بگیرد.

به گفته این مقام مسئول، با این همه و با وجود روند افزایشی صادرات فرش در دو سال اخیر و پس از برجام، هنوز با متوسط صادرات سالیانه ۵۰۰ میلیون دلاری دهه گذشته فاصله داریم و موانع متعدد داخلی و خارجی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف را آزار می دهد.

وی افزود: برای نمونه ظهور و بروز انوع کفپوش های جایگزین و زیراندازهای صنعتی مثل فرش ماشینی، موکت، پارکت و موارد مشابه و همچنین تغییر سبک زندگی و الگوی مصرف بویژه در میان نسل جدید در بازارهای هدف فرش ایران به عنوان عاملی کاهنده در این حوزه عمل کرده است.

بیشتر بخوانید :  اعلام زمان از رده خارج کردن پراید توسط مدیرعامل سایپا / کوئیک آبان ماه وارد بازار می شود

کارگر ادامه داد: از سوی دیگر حضور فعال برخی از رقبای ایران مانند هند و پاکستان در برخی از بازارهای هدف بویژه با اتکا به مزیت هایی مثل نیروی کار ارزان و قیمت تمام شده پایین مزید برعلت است؛ زیرا فرش تولیدی این کشورها با بهای کمتری تولید و به بازار عرضه می شود.

وی بیان داشت: همچنین در کنار این مسائل، مواردی همچون سستی و کاهلی برخی تولیدکنندگان فرش در تطبیق طرح‌ها و نقش‌ها و رنگ آمیزی با نیاز و سلیقه بازار امروز، در کاهش صادرات این هنر- صنعت ایرانی تاثیر داشته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: علاوه بر آن، نمی توان از برخی رخدادها در حوزه بین الملل نیز غافل بود. برای نمونه وقوع رکود اقتصادی در برخی از کشورهای اروپایی در سال های گذشته موجب شد فرش دستباف به عنوان یک کالای لوکس تا حدی از سبد خانوار اروپایی دور شود.

وی گفت: در حوزه تولید هم مشکلاتی پیش روی تولیدکنندگان فرش دستباف وجود دارد که از جمله آنها ناکافی بودن چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون بیمه قالیبافان است، به طوری که اعتبار لازم برای بیمه شدن قالیبافان در بودجه های سالیانه کشور تخصیص داده نشده و هنوز بخشی از جامعه قالیباف کشور از خدمات بیمه ای بی بهره هستند.

کارگر خاطرنشان کرد: با همه اینها فعالان فرش ایران حتی در بدترین شرایط تحریم و بسته شدن بازار آمریکا نیز به سراغ بازارهای جدید رفتند و در همین مدت حتی رقیبی مثل چین را به خریدار فرش ایرانی تبدیل کردند و همچنان امیدوار هستیم با استفاده از ابزارهای مختلف به حوزه تجارت مانند اعزام و پذیرش هیأت های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های برون مرزی و انجام تبلیغات در بازارهای هدف، شاهد افزایش صادرات و توسعه آن باشیم.

بیشتر بخوانید :  واکنش بازار به سخنان ترامپ

وی تاکید کرد: بر این اساس و با توجه به آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، گفته ها حاکی از غیرفعال بودن نیمی از کارگاه های فرش کشور مبنای درستی ندارد و بیشتر به اظهار نظرهایی سطحی و غیرعلمی نزدیک است.

در سال ۹۲ به عنوان بدترین سال صادراتی، ۳۱۴ میلیون دلار فرش از کشور صادر شد که با متوسط میزان صادرات فرش در دهه های گذشته که نزدیک به۵۰۰ میلیون دلار بود فاصله زیادی داشت، اما این روند کاهشی در سال ۹۳ متوقف و روند افزایشی جایگزین آن شد، طوری که عدد ۳۱۴ میلیون دلاری در بهمن ماه ۹۳ محقق شد و در پایان اسفند ماه این رقم به ۳۳۰ میلیون دلار رسید و در پایان سال ۹۴ به ۳۵۰ میلیون دلار افزایش یافت.

سرانجام با تلاش ها و رایزنی های دیپلماتیک، در بند ۲۲ برجام به لغو تحریم فرش دستبافت ایرانی اشاره شد و از ژانویه ۲۰۱۶ ( دی ماه ۹۴) به محض اعلام اجرای برجام، نخستین محموله فرش دستبافت ایرانی از مبدا هامبورگ آلمان به لس آنجلس آمریکا ارسال شد و از بهمن ۹۴ یعنی یک ماه بعد از آن صادرات مستقیم از ایران نیز اتفاق افتاد.

نکته قابل توجه اینکه صادرات ۹۰ میلیون دلاری صادرات به آمریکا در سال ۹۵ حتی از صادرات ۸۰ میلیون دلاری قبل از اعمال تحریم ها هم بیشتر بوده است.

هم اکنون فرش ایرانی به ۸۰ کشور جهان صادر می شود و در این میان رتبه نخست واردات فرش ایرانی را آمریکا در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید :  انتقاد از فعالیت شرکت‌های خارجی دخانی در ایران

[ad_2]

Source link

منتظر امتیاز شما هستیم😅

دسته بندیاخبار اقتصادی

برچسب هااتاق بازرگاني ايران چيناتاق بازرگانی دزفولاتاق بازرگانی هرمزگانارسال پول به ترکیهپست اکسپرس ایرانپست سریع بین المللتاریخچه ی خرید اینترنتیترخیص پارکینگترخیص خودرو اروندترخیص لباس از گمرکترخیص و واردات خودروثبت اتاق بازرگانی ایران و امریکاثبت شرکت حمل و نقل بین المللیچگونه ترخیص کار شویمحمل هوایی بار از چینحمل و ترخیص کالا از چینحمل و نقل دریایی کتاب اولحمل و نقل سنگینحمل و نقل هوایی از چینحواله دلار به مالزیخدمات بار هوايي پرديسانخريد تجهيزات عكاسيخرید ابزار بدلیجاتخرید ابزار ژله تزریقیخرید از سایت علی بابا چینخرید اینترنتی شکلات خارجیخرید اینترنتی لباس مجلسیخرید بازی از سایت امازونخرید بلیط چینخرید خدمت دانشجویان خارج از کشورخرید دلار پی زاخرید کتابهای آمازونرهگیری مرسولات هواییرهگیری مرسوله پستی مازندرانشرکت حمل و نقل بین المللیشرکت حمل و نقل بین المللی یکتا ترابرصرافی ملیطرح جامع حمل و نقل منطقه 6 تهرانطریقه واردات خودروفروش تجهیزات 206فروش تجهیزات 3comفروش وب مانيفریت بار از فرودگاه امامکارگو در تایلندمجوز ترخیص کالاهای لوکس از گمرک صادر شدمستر کارت پاسارگادنرخ حمل هوایی از چینواردات خودرو از گرجستانواردات خودرو شخصیواردات هوندا

مدیر سایتمشاهده نوشته ها

support

ما در گروه تجاری ققنوس کلیه خدمات بازرگانی اعم از حمل و نقل بین المللی،ترخیص کالا، خرید و تامین و مشاوره بازرگانی را به صورت 0 تا 100 به مشتریان خود ارائه میدهیم

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها